Foshan dat een modelstad wil worden qua nieuwe energie is een voorbeeld voor het gebruik van waterstof als energie. Foshan telt 150 waterstof ondernemingen en onderzoeksinstituten, 28 waterstof tankstations, 5 waterstof trams en 1500 dito bussen. Zopas kwamen er nog 70 e-fietsen op waterstof bij.
De stad Foshan is gekend voor de uitvoer van huishoudtoestellen, keramiek en meubels. Deze maand kwamen er onopgemerkt 70 e-fietsen op waterstof bij wat de gebruikers van de publieke fietsen van dichtbij in contact brengt met de waterstoftechnologie. Momenteel staat die sector maar in voor 20 miljard yuan van Foshans brp dat 1200 miljard yuan bedraagt, aldus cijfers van het Foshan Hydrogen Energy Industry Development Plan for 2018-30. De stad wil een modelstad worden voor China’s verkenning van nieuwe energie. Sinds de opening van China’s eerste waterstoftankstation in Foshan in 2017, heeft de stad meer dan 150 waterstofbedrijven en onderzoek- en ontwikkelingsinstellingen geopend en heeft het 28 waterstoftankstations, vijf waterstoftrams en meer dan 1.500 door waterstof aangedreven openbare bussen en logistieke voertuigen. Het Foshan Hydrogen Energy Industry Development Plan voor 2018-30 verwacht dat de cumulatieve productiewaarde van zijn waterstofenergie-industrie tegen 2025 50 miljard yuan zal bedragen. Vorige week stelde de stad eveneens 70 e-fietsen op waterstof ter beschikking van het publiek.
Industriële keten
De waterstof sector bevindt zich nog maar in een beginfase van commercialisatie en industrialisering en is nog sterk afhankelijk van overheidstoelagen. Dit heeft lokale besturen niet verhinderd te investeren in de sector. Winst is niet de belangrijkste reden achter de commercialisatie van brandstofcel elektrische voertuigen en de zware investering in de waterstof industriële keten. De echte drijfveer is energieopslag om de zonne- en windenergie over te brengen uit het noordwesten naar andere delen van het land. Het vormt eveneens deel uit van de Chinese belofte om tegen 2060 koolstof neutraal te worden en wordt tevens gezien als een nieuwe motor voor economische groei. Waterstofenergie is eigenlijk een medium kanaal dat kan helpen de diversiteit van energiebronnen zoals wind en zon evenals het transport naar de eindgebruikers en de productiehubs in het zuiden en oosten van China in evenwicht te brengen, aldus directeur Lin Boqiang van het China Institute for Studies in Energy Policy bij de Xiamen University.
De meeste geproduceerde waterstof wordt echter vervaardigd uit aardgas of steenkool, wat niet milieuvriendelijk is. Toch wordt dit als een noodzakelijke stap ervaren om in de komende jaren een rijpe gehele industriële keten te gaan vormen zoals China nu al is op het vlak van goedkope zonne-energie. China is echter al goed voor ongeveer een derde van de wereldwijde productiecapaciteit elektrolysers en kan alle belangrijke onderdelen in eigen land produceren, op enkele uitzonderingen na, aldus een rapport dat in juni is uitgebracht door het Duitse Mercator Institute for China Studies (Merics). Elektrolyse is de primaire technologie die de productie van nul uitstoot waterstof mogelijk maakt via hernieuwbare energie. Het rapport bevestigt dat kan verwacht worden dat China zijn succes qua zonne-energie en elektrische batterijen nog eens overdoet in de waterstof sector
Provinciaal
Ongeveer 30 lokale autoriteiten noemen waterstof in hun 14e vijfjarenplannen voor 2021-25 en meer dan 50 steden hebben al beleidsmaatregelen uitgevaardigd om hun waterstofindustrieën te laten groeien. De provincie Guangdong is van plan om tegen 2025 200 waterstoftankstations op te richten en 10.000 waterstofvoertuigen op de weg te hebben, waarvan 4.000 in Foshan, aldus het actieplan voor het versnellen van de bouw van de demonstratiesteden voor brandstofcelvoertuigen in de provincie Guangdong (2022-25).
De noordelijke provincie Jilin die vorige maand haar strategie bekend maakte, wil tegen 2035 400 waterstof tankstations bouwen en zou de sector 100 miljard yuan moeten omzetten. Omdat Jilin rijk is aan wind- en zonne-energie wordt schone energie gebruikt om waterstof te gebruiken. Voor buschauffeur Liu Lei zijn de bussen op waterstof best handig omdat ze geen startproblemen kennen bij vriestemperatuur. Vorige week werd in de Jilin stad Da’an overigens begonnen met de bouw van een demonstratieproject voor de productie van groene waterstof en ammoniak. Het project waarin 6,3 miljard yuan wordt geïnvesteerd zal naar verwachting in 2024 starten en jaarlijks 32.000 ton groene waterstof produceren, aldus Jilin Electric Power Co.
Nationaal
Om de koolstofuitstoot tegen 2030 te beperken, heeft president Xi Jinping beloofd om de totale wind- en zonne-energiecapaciteit op 1200 GW te brengen, zowat de totale VS energiecapaciteit nu. Mede om dit te realiseren is China van plan om 450 GW zonne- en windenergie te bouwen in de Gobi en andere woestijnen aldus een plan van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. China had eind 2021 al 306 GW aan zonne-energiecapaciteit en 328 GW windcapaciteit geïnstalleerd.
Landelijk zal China naar verwachting in 2025 1.000 waterstoftankstations hebben, die 100.000 dito auto’s bedienen met 390.000 metrische ton waterstof per jaar, volgens prognoses van de door de overheid gesteunde China Hydrogen Alliance. De stijgende productiecapaciteit van elektrolysers en de verkoop van voertuigen op waterstof dit jaar zijn bemoedigend, aldus Zhou Weijiang, hoofdwetenschapper voor waterstofenergie bij Sinocat Environmental.
Tijdens de eerste 9 maanden werden er volgens de China Association of Automobile Manufacturers 2593 voertuigen op waterstof verkocht. Dit is het equivalent van het de verkoop van elektrische auto’s in 2013. Tijdens de eerste 9 maanden werden in China 4,56 miljoen voertuigen op nieuwe energie verkocht. Het zou niet verwonderen dat binnen 10 jaar de verkoop van auto’s op waterstof een analoge uitbreiding heeft meegemaakt. Bernstein analist Neil Beveridge beweert dat China goed is voor ongeveer zeven op de tien EV’s die wereldwijd worden verkocht. Beijing heeft zich als doel gesteld dat EV’s 25 procent van de nieuw verkochte voertuigen in 2025 uitmaken, maar het land streeft ernaar volgend jaar 35 procent te halen en de helft van de totale verkoop binnen drie jaar.
Bron: SCMP, Peoples Daily