Bij de opening van de vijfde China International Import Expo (CIIE) importbeurs benadrukte president Xi Jinping de onwankelbare inzet voor verdere openstelling van de markt. Dit jaar doen ondernemingen uit 145 landen of regio’s mee waarbij 280 leiders van ’s werelds top 500 ondernemingen. Het wordt een platform waar ’s werelds geavanceerde technologieën hun krachten kunnen bundelen en de markt kunnen betreden.
President Xi Jinping onderlijnde in zijn openingstoespraak van de grootste Chinese importbeurs de onverdroten inzet om verder de markt te openen en zo met eigen ontwikkeling de wereld nieuwe opportuniteiten te bieden in deze tijd van pandemie, energiecrisis en groeiend protectionisme. De
president beloofde dat China echt multilateralisme echt zal beschermen, marktkansen met de rest van de wereld zal delen, de openstelling van hoge kwaliteit zal bevorderen en de gemeenschappelijke belangen van de wereld zal verdedigen. Xi zei dat ‘de CIIE een uitstalraam is geworden van China’s nieuwe ontwikkelingsparadigma, een platform voor openstelling van hoge kwaliteit en een publiek goed voor de hele wereld’. Hij kondigde aan dat China proefzones zal opzetten voor samenwerking qua e-commerce langs de Zijderoute en nationale demonstratiezones zal bouwen voor de innovatieve ontwikkeling van de handel in diensten. China zal ook de kansen van institutionele openstelling delen en actief werken om toe te treden tot de Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership en de Digital Economy Partnership Agreement en een hoogwaardig wereldwijd vrijhandelsnetwerk uit te breiden.
Sinds de oprichting heeft de CIIE niet enkel expo’s in staat gesteld om verhandelde goederen en exposanten te worden om meer investeringsmogelijkheden te ontdekken, maar ook ‘een uitwisseling van nieuwe en creatieve ideeën mogelijk gemaakt en China en de rest van de wereld beter met elkaar verbonden’, aldus nog de Chinese president.
Etalage technologie
De voorbije 4 jaren werden in totaal overeenkomsten gesloten voor $ 272 miljard. Meer dan 1500 nieuwe producten, technologieën of diensten werden gelanceerd. Meer en meer wereldbedrijven vinden de beurs de plaats om uit te kijken naar verdere mogelijkheden in China. 90 procent zijn terugkerende deelnemers.
Bij de nieuwigheden dit jaar behoort het feit dat 15 geneesmiddelen producenten verenigd werden in één paviljoen zoals de 10 top vervaardigers van medische apparatuur eerder. Er werden nieuwe ruimtes ingericht voor zaden en ook voor kunstmatige intelligentie. Nu Rio Tinto en BHP ook komen, zijn de drie grootste mijnbouwers present. Alle RCEP landen hebben firma’s op de expo. In totaal doen 285 bedrijven uit de Fortune Global 500 mee.
Bedrijven/sectoren
Van het Amerikaanse Honeywell dat meer dan 60 innovatieve producten op de expo toont, over de spijsoliemaatschappij Savola Foods uit Turkije, tot de Norwegian Seafood Council en vele andere die graag eigen specialiteiten willen introduceren, is het enthousiasme van de exposanten een getuigenis dat de expo een etalage is geworden voor kwaliteitsgoederen, een katalysator voor innovatie en een broedplaats voor nieuwe partnerschappen.
Uit de VS participeren 200 bedrijven. Dit jaar lanceert Tesla twee nieuwe modellen op de expo. Siemens Healthineers bracht de 5G-gebaseerde ultrasone oplossing op afstand naar de expo, een technologie die bijdraagt aan hoogwaardige diagnose van medische beelden op afstand. Het Duitse speciaalchemie bedrijf Evonik haakt in met oplossingen in het kader van het koolstof neutraal worden. Ook 3M is enthousiast over de mogelijkheden die de Chinese groene ontwikkeling brengt.
Het zijn echter niet enkel de groten die op de expo aanwezig zijn. Timor Leste was in 2018 aanwezig met zijn Kopi Luwak. De koffie kreeg vorig jaar een bestelling van $ 5 miljoen dollar. ‘De bestellingen tijdens de CIIE hebben koffieboeren grote verwachtingen en vertrouwen in de Chinese markt gegeven’, zegt Bei Lei, uitvoerend curator van het nationale paviljoen van Oost-Timor in de vrijhandelszone van Shanghai. Over 5 jaar gespreid is het paviljoen van Sri Lanka gegroeid van enkel Ceylon thee aan te bieden tot het tentoonstellen van tientallen producten gaande van voeding tot juwelen.
Peoples Daily, Xinhua