Tijdens de eerste 10 maanden steeg de uitvoer van het aantal auto’s met 52% en met 67% in dollar waarde. De verhoging is vooral toe te schrijven aan de voertuigen op nieuwe energie. BYD versterkt hierin nog verder zijn leiderschap met 30% van de Chinese markt.
China voerde in oktober 352.000 auto’s uit zodat het aantal geëxporteerde wagens tijdens de eerste 10 maanden steeg met 52% in aantallen en met 69% in dollar. De explosieve groei heeft veel te maken met de snelle opkomst van nieuwe energie voertuigen (NEV) Volgens statistieken van de Association of Automobile Manufacturers (CAAM), werden in China gedurende de eerste 3 kwartalen 4,57 miljoen NEVs verkocht een verhoging met 110% en al meer dan gans vorig jaar. Volgens onder CAAM secretaris-generaal Chen Shihua vertegenwoordigen de 10 Chinese NEV merken in Europa er al 10% van de markt. Begin oktober besloot het Duits autoverhuurbedrijf Sixt om de komende jaren 100.000 BYD elektrische voertuigen te kopen.
Chinese autoproducenten zijn laatkomers in de automobielnijverheid maar wel pioniers in de NEV sector. Dit blijkt onder meer uit het feit dat de autosector vooraan staat in durfkapitaal financiering met dit jaar al 147 overeenkomsten die 5,95 miljard waard zijn. Veel van dit geld vloeit naar EVs, batterijen en ook chips. Bij de grootste deals dit jaar behoren $1.57 miljard van Changjiang Capital’s in een EV starter van Renault China CEO Soh Weiming en $1.17 miljard door Shenzhen Capital Group en het National Green Development Fund Management in Sunwoda’s filiaal voor EV batterijen. Topper lijkt de investering van $2.53 miljard door 53 investeerders in Aion, het EV filiaal van Chinees autoproducent GAC. Daardoor wordt de starter meteen 103 miljard waard of de waardevolste private door durfkapitaal gesteunde EV producent. Tijdens de eerste 9 maanden was Aion de vijfde grootste EV producent met 4,8% marktaandeel.
BYD is de dominante leider op de Chinese EV-markt met 29,7%. Het bedrijf wordt gevolgd door SAIC-GM-Wuling, Tesla en Geely met aandelen van respectievelijk 8,4%, 8,2% en 5,3%, zo blijkt uit China Passenger Car Association (CPCA) cijfers. Overigens heeft BYD tijdens K3 zijn vorig K2 record toen het 2,8 miljard yuan winst maakte nog overtroffen met 5,7 miljard yuan. Dit komt neer op 350% meer inkomsten dit jaar. De diverse verkochte NEV voertuigen gingen er met 538.794 met 194% op vooruit in vergelijking met één jaar eerder. in september werden in China 708.000 NEVs verkocht of 94% meer op jaarbasis. Wereldwijd worden er op 10 gekochte NEVs er 7 in China verkocht. BYD gaat voor het jaareinde enkele modellen lanceren in Europa.
De EU is echter niet opgezet met diverse protectionistische maatregelen die de VS trof om er elektrische wagens te promoten. Een gemeenschappelijke werkgroep zou proberen de meningsverschillen weg te werken. De EU vindt de Inflation Reduction Act onaanvaardbaar omdat de EU autosector wordt gediscrimineerd..
Global Times Technode, Euractiv