OogGetuige: nieuwjaarsproducten

Wat wel en wat niet te doen bij promoties met speciale producten voor Chinees Nieuwjaar

producten
foto Xinhua disclaimer

Het Lentefeest, in het buitenland beter bekend als Chinees Nieuwjaar, biedt een unieke kans voor bedrijven om in contact te komen met Chinese klanten door culturele tradities te vieren en te ondersteunen.

Door simpelweg wensen aan te bieden, of op een meer betrokken manier, acties en speciale edities of diensten in verband met Chinees Nieuwjaar voor te bereiden, kunnen bedrijven hun waardering voor hun klanten of relaties tonen en mogelijk een sterkere relatie met hen opbouwen in het nieuwe jaar. Het is een van de belangrijkste verkoopperiodes van het jaar en zeker ook om relaties aan te knopen en te onderhouden.

Aan de andere kant is het feest ook de meest gevoelige tijd voor met name merken, aangezien Chinees Nieuwjaar een speciale tijd is voor Chinezen. Het is een pauze in het drukke leven,  gericht op familie en traditie. Gelukkig en berustend samenzijn, is het voornaamste doel en alles wat dit verstoort, kan schadelijk zijn voor de reputatie van een merk.

Wat goed is om te doen met je merk tijdens Chinees Nieuwjaar
Begrijp en respecteer de Chinese cultuur en tradities van Chinees Nieuwjaar

Wees emotioneel betrokken bij uw campagne over de manieren waarop uw producten mensen en gezinnen ondersteunen om het meeste uit de speciale quality time samen met het gezin te halen.

Kwaliteit en uitstraling, Chinees Nieuwjaar is niet het moment dat mensen eindeloos zoeken naar koopjes, zij willen het beste voor hun gezin, familie en zakenrelaties. Maar natuurlijk blijft het concurrentievermogen zoals altijd op de markt 😊

Wat niet doen met je merk tijdens Chinees Nieuwjaar

Haal geen andere perspectieven aan dan familie, traditie, cultuur en saamhorigheid. Tenzij je idee een sterke positieve band heeft die resoneert met een van de basisprincipes van het Chinese Nieuwjaar. Vestig geen aandacht op b.v. sociale boodschappen in je productverhaal, daarvoor is het zeker niet het moment.

Probeer niet op te vallen zonder rekening te houden met culturele en traditionele overwegingen. Personaliseren naar doelgroepen is een noodzaak voor de Chinese markt om de aandacht van de consument te trekken, maar het moet altijd passen in de algehele emotie van Chinees Nieuwjaar. Een gevoelige balans tussen opvallen en erbij horen…

Stereotypeer niet door alleen zomaar Chinese culturele motieven op uw producten te plakken. Chinese nieuwjaarsontwerpen moeten een integratie zijn van de culturele emoties.

Vergeet niet rekening te houden met de talloze culturele emotie-nuances in kleuren, vertaling, vormgeving en vooral in de algehele boodschap. Maak culturele aspecten zeker niet belachelijk als een vorm van ‘onschuldige ironie’, Chinezen houden vaak van ironische humor, maar dan met kiesheid en in sociale context.

Chinees Nieuwjaar is een geweldige en unieke tijd voor de mensen en ook voor het bedrijf, als je erop voorbereid bent.

producten
foto Xinhua disclaimer

Met dank voor deze culturele (en 😊zakelijke) tips aan Gordon Dumoulin, de OogGetuige. Origineel artikel:
https://www.5iz-china.com/post/do-s-and-don-ts-in-chinese-new-year-special-edition-promotions