Het is dit jaar 10 jaar geleden dat het idee van de nieuwe zijderoutes alias het ’Belt and Road Initiative’ (BRI werd gelanceerd. Totnutoe heeft China meer dan 200 BRI-samenwerkingsovereenkomsten ondertekend met 151 landen en 32 internationale organisaties.
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat president Xi Jinping het idee van de nieuwe zijderoutes lanceerde. Het project dat ondertussen in de werkelijkheid werd omgezet, bewees al dit jaar zijn blijvende vitaliteit: China tekende in het begin van 2023 met Turkmenistan een voorakkoord over de gemeenschappelijke uitbouw van BRI en actualiseerde een dito voorakkoord met de Filipijnen.
Uit gegevens blijkt dat van 2013 tot 2021 de cumulatieve waarde van warenhandel tussen China en landen langs BRI $ 11 biljoen bedraagt en de wederzijdse investeringen tot $230 miljoen oplopen. De samenwerking heeft de oude Zijderoute nieuw leven ingeblazen door kansen van digitale, op internet gebaseerde en intelligente ontwikkeling te benutten, nieuwe groeimotoren te stimuleren, nieuwe ontwikkelingstrajecten te verkennen en de digitale Zijderoute en de Zijderoute van innovatie uit te bouwen.
Tot nu toe heeft China meer dan 200 BRI-samenwerkingsovereenkomsten ondertekend met 151 landen en 32 internationale organisaties. Nu de economische globalisering tegenwind ondervindt en het wereldwijde economische herstel in het slop zit, is gebleken dat de gezamenlijke uitbouw van het BRI een belangrijke rol speelt bij het stimuleren van de economische groei vande betrokken landen en regio’s wat meteen ook de gemeenschappelijke ontwikkeling van alle landen in de hand werkt. Een onderzoeksrapport van de Wereldbank uit 2019 toont aan dat indien alle BRI-infrastructuurprojecten zouden uitgevoerd worden dat tegen 2030 dit jaarlijks voor $1600 miljard voordeel zal opleveren voor het wereldinkomen of 1,3 % van het bruto wereldproduct.
Het BRI heeft de weg afgelegd van een visionaire blauwdruk tot intensieve implementatie. Door het initiatief kan de logistieke tijd met 2,5% worden ingekort, de globale handelskosten met 2,2% verminderen en het reële inkomen met 2,9% verhogen. China’s vriendenkring voor de gezamenlijke bouw van het BRI is voortdurend uitgebreid terwijl de kwaliteit van de samenwerking is blijven verbeteren en de vooruitzichten meer veelbelovend zijn geworden.
De oprichting van multilaterale ontwikkelingsinstellingen en samenwerkingsplatforms zoals de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) en het Silk Road Fund, draagt bij aan de opbouw van een beter mondiaal bestuur. De BRI werkwijze en het leidend principe van uitgebreid overleg, gezamenlijke bijdrage en gedeelde voordelen zijn opgenomen in relevante documenten van de Verenigde Naties, de Groep van 20 (G20), de Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) en andere organisaties. China is tenslotte van plan dit jaar het derde Belt and Road Forum for International Cooperation te organiseren.
Peoples Daily
.