Senioren gebruiken almaar meer slimme huishoudapparaten. Deze toestellen zijn echter meestal nog niet echt aangepast aan de ouderen en moeten voor hen nog eenvoudiger in het gebruik worden gemaakt.
De tachtig jarige Wang Hua uit Beijing vertelt zijn slimme huisassistent Xiaoyu dat hij een bad wil nemen. Het water wordt opgewarmd, Xiaoyu vult het bad en onder het baden speelt Wang met de assistent ‘xiansheng’ een soort komische dialoog. Nadien droogt de badkamerverwarming automatisch de vloer, het elektronische handdoekenrek droogt de handdoek en er zijn veiligheidshandgrepen in de badkamer zodat Wang niet uitglijdt en valt.
Wang is één van de 33 miljoen senioren die volgens het 2022 Silver Economy Report van Questobile. slimme huishoudtoestellen gebruiken Uit een rapport van huisdecoratie firma Jia.com blijkt voorts dat 65 % van de vijftigers zelfstandig werkende slimme toestellen gebruiken en 5 % dit doen in een geïntegreerd systeem van diverse met elkaar verbonden toestellen. De top drie van meest populaire slimme huishoudelijke apparaten zijn slimme sloten, slimme luidsprekers en slimme gordijnen.. IDC raamt dat China in 2022 220 miljoen slimme huishoudtoestellen verstuurde en dit zou een markt van 651 miljard yuan betreffen. Uit verschillende cijfers blijkt dat senioren gradueel de ruggengraat geworden zijn voor slimme huishoudelijke apparaten.
Moeilijkheden
Niettegenstaande hun groter wordende vraag zijn de ouderen toch geconfronteerd met een aantal moeilijkheden. Sommigen hebben het moeilijk om de juiste knopen of schakelaars te vinden op de toestellen, het aanzetten van wifi is evenmin evident en bij stembesturing zorgt een mindere of krakende stem soms voor problemen. De slimme huishoudtoestellen moeten aangepast worden aan de noden van de senioren en bij 70 tot 80 % van de toestellen is dit niet gebeurd, aldus ondervoorzitter Chen Hao van de Guangdong Elderly Care Services Association.. Slimme huishoudtoestellen kunnen ook geïntegreerd met slimme producten voor ouderenzorg. Volgens AskCI Consulting uit Shenzhen bereikte deze markt in 2021 6100 miljard yuan en zou dit jaar 10.500 miljard yuan halen.
Bedrijven
Marktspelers investeren al in de sector. Midea heeft in zijn hightech submerk Meysion een aantal seniorentoestellen gelanceerd zoals slimme waterverwarmers en badstoelen. Haier heeft een seniorvriendelijk transformatieplatform opgericht. Door een volledig op ouderen gericht ecosysteem uit te bouwen, biedt het platform de verbruikers een algehele slimme thuiszorgoplossing. Hangzhou Ezviz Network Co een filiaal van Hangzhou Hikvision Digital Technology heeft een valzorgkit voor ouderen gelanceerd die vallen detecteert door middel van camera’s en valdetectieradars.
In plaats van te werken aan op senioren gerichte slimme huishoudelijke apparaten, richten de meeste ondernemingen zich echter op slimme ouderenzorg, waarbij ze minder aandacht besteden aan hoe ze de slimme huishoudelijke apparaten kunnen omvormen om beter bij ouderen te passen. Toch wordt verwacht dat deze apparaten met de ontwikkeling van e-commerce een snelle opgang zullen maken. Gebaseerd op de reacties van de senioren zelf moeten de producten eenvoudig en gemakkelijk zijn. Het ministerie raamt de markt voor upgrade van seniorentoestellen op 3000 miljard yuan
Bron China Daily
Lees ook artikel : Veroudering stimuleert de ‘zilveren’ economie