Meer dan 60% van de Chinese jongeren wil influencer worden

In een recent onderzoek onder Chinese jongeren zei meer dan 60% van de respondenten dat ze willen profiteren van kansen in opkomende industrieën zoals livestreaming. Deze uitkomst leidde tot verhitte discussies op Chinese sociale media en daarbuiten.

Jonge influencers op Xiaohongshu; foto Xiaohongshu (disclaimer)

Cijfers

De enquête werd uitgevoerd door het Sina Weibo-platform. Dit ontving feedback van bijna 10.000 respondenten. 38,4 procent van de respondenten zei dat ze nooit zouden overwegen om internet-influencers of livestreaminghosts te worden.

Alternatief voor traditioneel werk

Sommige internetters schreven het resultaat toe aan de intense concurrentie op de huidige arbeidsmarkt, maar vanuit een breder perspectief zeiden analisten dat het de open instelling en drang naar vernieuwing bij het zoeken naar werk onder jongeren weerspiegelt. De deelname van hoger opgeleid talent zou ook helpen de algehele kwaliteit van deze nieuwe industrie te verbeteren, aldus analisten. Ondertussen riepen ze jongeren op om voorzichtig te blijven bij het zoeken naar werk, waarbij ze opmerkten dat het worden van een internet-influencer niet zo gemakkelijk of winstgevend is als sommige jongeren denken.

Populariteit

Dit is een natuurlijke uitkomst gezien de snelle ontwikkeling van livestreaming en korte videoplatforms in China, vertelde Zhou Haiwang, adjunct-directeur van het Institute of Population and Development onder de Shanghai Academy of Social Sciences, maandag aan de Global Times. Zhou wees er ook op dat een marktgerichte trend aan kracht wint op het gebied van werkgelegenheid in China.

Goede vooruitzichten

Volgens een rapport over de Chinese livestreaming- en korte video-industrie dat in mei werd vrijgegeven door de China Association for Performing Arts (CAPA), bereikte de omzet in de industrie RMB 199,2 miljard in 2022, een stijging van 8 procent op jaarbasis. Vanaf 2022 waren er meer dan 150 miljoen internethostaccounts, waardoor meer dan 100 miljoen banen werden gecreëerd. Het aantal sollicitanten bij grote Chinese livestreamingbedrijven en korte videoplatforms overschreed in dezelfde periode de 500.000, aldus het rapport.  Alleen al in 2022 werden 10,32 miljoen nieuwe accounts gemaakt op livestreaming en korte videoplatforms in het land, aldus het rapport.

Nieuwe vormen van werk

Sommige analisten zien jongeren die ernaar uitkijken om deel te nemen aan de livestreaming- en korte video-industrie als een positief signaal dat Chinese jongeren uit de ketenen stappen van het traditionele denken dat goed opgeleide afgestudeerden een ‘ijzeren rijstkom’ (overheid en traditionele industrieën) of ‘glanzende banen in wolkenkrabbers’ (high-tech) moeten vinden. De deelname van meer afgestudeerden zal ook de algehele kwaliteit van werknemers in de industrie verbeteren, zei Chen Lixia, een senior consultant op het gebied van talentontwikkeling, in de media. Ze wees naar Dong Yuhui, een leraar en livestreamhost voor New Oriental Education, als voorbeeld.

Het grote voorbeeld

New Oriental Education is China’s leidende onderneming voor taalonderwijs via internet. Toen de Chinese overheid vorig jaar de buitenschoolse opleidingsindustrie aan ging pakken, besloot New Oriental hun taaldocenten tot influencers om te scholen. Dat werd een groot succes.

Dong werd in juni 2022 een grote hit op het populaire korte videoplatform Douyin (Tik Tok) door producten in zowel het Chinees als het Engels te introduceren. Veel Chinese consumenten zeiden dat ze nooit hadden verwacht dat ze Engels konden leren terwijl ze ook online winkelden.  De tweetalige presentator steeg in populariteit en verdiende meer dan 1,3 miljoen fans in slechts drie dagen, waardoor culturele livestreaming een trend werd in China.

Carrièreplannen

Jongeren moeten worden aangemoedigd om meer kansen en banen te zoeken die bij hun interesses, hun opleiding of hun carrièreplannen passen. Samen met de ontwikkeling van de livestreaming- en korte video-industrie, vormen sommige grote bedrijven ook hun eigen livestreamingteams. Deze bieden betere ontwikkelingsperspectieven voor afgestudeerden dan zelf influencer te worden, merkte Zhou Haiwang op.

Voorzichtigheid geboden

Zhou riep jongeren echter op om voorzichtig te blijven bij het zoeken naar werk en niet enkel in de industrie te stappen omdat die er winstgevend uitziet.  Sterker nog, het is voor geen enkele influencer makkelijk om te slagen. Volgens het bovengenoemde CAPA-rapport verdiende 96,2 procent van de mensen van wie de belangrijkste inkomstenbron het hosten van livestreams was in 2022 minder dan RMB 5.000 per maand. Slechts 0,4 procent van de Chinese livestreamhosts verdiende meer dan RMB 100.000 per maand.

Daling

Het aanzien van deze sector is momenteel, na de snelle ontwikkeling in voorgaande jaren, aan het dalen en lijkt nu een overgangsperiode in te gaan van chaos die moet leiden naar een meer gereguleerd beheer. Jongeren die nu deze industrie willen betreden moeten goed nadenken hoe ze hun opleiding daarin kunnen gebruiken. Ze moeten ook hun de nodige vaardigheden aanleren wanneer ze in deze industrie echt carrière willen maken.

Bron: Global Times en eigen ervaring van de auteur