Negen departementen hebben een driejarenplan uitgevaardigd om ongeveer 500 rurale kantons leidinggevend te maken door de uitbouw van logistieke centra, handelscentra en buurtwinkels in de dorpen.
Het plan dat uitgaat van het Ministerie van Handel is gericht op het realiseren van basiscommercialisering voor 90 procent van de kantons en daarbij zouden alle dorpen in gekwalificeerde regio’s toegang krijgen tot koeriersdiensten. Het commerciële mechanisme zal zich concentreren op kantons en gemeenten en gebaseerd zijn op dorpen om toeleveringsketens en logistiek meer gedigitaliseerd, verbonden en gestandaardiseerd te maken. .
Het plan schetst 21 taken, die zeven aspecten omvatten, zoals het verbeteren van de commerciële infrastructuur en het netwerk voor kantons en het ontwikkelen van logistiek in plattelandsgebieden. Het is bedoeld om de revitalisering en consumptie van het platteland te stimuleren en tegelijkertijd beter te voldoen aan de vraag van de lokale bewoners.
Wat betreft het stimuleren van het verbruik in de landelijke gebieden zijn de belangrijkste taken de modernisering en omvorming van ondernemingen op kantonnaal niveau, het verrijken van verbruikscategorieën voor landelijke markten, het stimuleren van elektronische handel op het platteland en het verbeteren van de leveringskwaliteit van landbouwproducten. Ook het koesteren van lokale e-commercemerken voor boerenproducten en het opvoeren van de capaciteit van de koelketenlogistiek voor landbouwproducten worden nagestreefd.
In fasen
Het plan start gefaseerd van juli tot december voor implementatie dit jaar. Het zal volledig worden toegepast in 2024 en worden afgerond in de eerste 10 maanden van 2025. Een ministeriele woordvoerder zei dat het ministerie van Handel en andere overheidsdepartementen de financiering zullen begeleiden en tegelijkertijd het herstel van tekortkomingen in commerciële voorzieningen in de landelijke gebieden en openbare diensten zullen versnellen.
China telt meer dan 2.800 overheidsorganisaties op kantonnaal niveau met een permanente bevolking van 740 miljoen, terwijl de verbruikersmarkt op gemeentelijk- en dorpsniveau goed is voor 38 procent van de nationale markt. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie die mede het plan uitvaardigde, had eerder in juli al vier maatregelen aangekondigd om de rurale consumptie aan te zwengelen.
Cijfermatig
In 2022 bereikte de rurale online detailhandel 2,17 biljoen yuan, een stijging van 3,6 procent op jaarbasis, aldus woordvoeder Shu Jueting van het Handelsministerie in februari, eraan toevoegend dat het land 983 commerciële centra en 506 bezorgcentra op kantonnaal niveau heeft gebouwd. .Sinds 2014 hebben 20 miljard yuan aan overheidsfondsen meer dan 1.489 kantons ondersteund met 2600 kantonnale e-commerce dienstencentra. Van 2014 tot 2022 zijn de online detailhandelsverkopen in rurale gebieden gestegen van 180 miljard tot 2,17 biljoen yuan, een elfvoudige stijging. De online detailhandelsverkopen van landbouwproducten in 2022 bereikten 531,38 miljard yuan, drie keer meer dan in 2014. Dit middel om de kloof tussen boeren en verbruikers te dichten leidde er toe dat de online kleinhandel van landbouwproducten vorig jaar met 9,2% steeg tot de geciteerde 531 miljard yuan.
Bron: Global Times, China Daily