Chinese firma’s op Duitse autobeurs: bewonderd en gevreesd

70 standhouders op de Internationale Automobilausstellung (IAA) te München komen uit China. Duitse autobouwers vrezen het Chinese offensief in Europa maar Peoples Daily heeft het over een win-win samenwerking. Volgens UBS zou BYD zelfs zijn voertuigen in Europa kunnen vervaardigen aan een kwart minder kosten dan de concurrentie.

ShenXing LFP-batterij van CATL Foto Xinhua Disclaimer

De Duitse autobeurs Internationale Automobilausstellung (IAA) te München heeft het concept twee jaar geleden omgevormd tot een mobiliteitsbeurs. De beurs die 700.000 bezoekers verwacht, biedt nu bijvoorbeeld ook plaats voor e-fietsen.  Dit jaar vallen vooral elektrificatie en zelfsturing op. 750 bedrijven uit 38 landen tonen er hun producten. De Europese autoverkoop ligt echter nog 20% onder het niveau van vóór COVID en de Duitse merken hebben te kampen met hevige concurrentie van hun Chinese tegenhangers. 70 standhouders komen uit China, dat betekent het dubbele van de vorige edities. Volkswagen dat voorheen hele hallen bezette, heeft zijn standruimte beperkt tot 1500 m², vergelijkbaar met die van BYD. Van de andere Europese landen vallen enkel het Franse Renault en het Opel-merk van autofabrikant Stellantis op. Er zijn een handjevol exotische nieuwkomers zoals Lucid uit de VS en het Kroatische Rimac.

Het zijn echter de Chinese merken die de show stelen. Daarbij staat BYD op nummer één. Het toont niet minder dan 6 nieuwe modellen. BYD begon als een producent van smartphonebatterijen, schakelde over op autobatterijen en is nu in China marktleider wat autoverkoop betreft, nog vóór Volkswagen. Het heeft als eerste 5 miljoen NEVs vervaardigd en staat al in de top 10 van autoproducenten. De batterijen gebruiken nikkel, kobalt noch mangaan, waardoor zowel de batterijen als de wagens minder duur uitvallen. De minderkost van de auto’s wordt ook toegeschreven aan de verticale integratie van BYD op het gebied van de onderdelen. UBS stelt dat zelfs indien de BYD-wagens in Europa vervaardigd zouden worden, ze nog een kwart goedkoper zouden zijn.

BYD Seal Foto Xinhua Disclaimer

Op de IAA-beurs biedt BYD zijn compacte Dolphin aan tegen 30.000 €. Het 5-zitter SEAL-model dat op 6 seconden optrekt tot 100km/u en beschikt over de laatste technologische snufjes, kost slechts 45.000 €. Nieuw is ook het premium voertuig DENZA D9 MPV met 7 zetels en uitgerust met een veelheid aan innovaties wat comfort, veiligheid en prestaties betreft. BYD hoopt dat Europa één grote markt wordt, want het is aanwezig in 15 Europese landen met 17 showrooms en 140 winkels. Hoewel in Duitsland momenteel maar weinig Chinese wagens rondrijden, wordt gevreesd dat er een golf op komst is die vergelijkbaar is met deze van de Japanse en Zuid-Koreaanse wagens indertijd. Philipp Kemmler van Great Wall Motor verklaarde aan Deutsche Welle dat de Chinese autoproducenten geloven dat ‘als je het in Duitsland kan maken, je dit overal kan’. AlixPartners voorspelt dat de periode van recordwinsten voor Duitse maakwerkbedrijven ten einde loopt.

Bedrijven

De Chinese batterijproducent CATL die ook een fabriek in Thüringen heeft, presenteerde een nieuwe LFP-batterij die een bereik heeft van 400 km na een herlaadbeurt van nauwelijks 10 minuten. Men hoopt dat dit een standaard wordt en dus vindt CATL dat een win-win voor de Europese autobouwers. De batterijgigant werkt samen met bedrijven als Volkswagen, Mercedes-Benz en PSA.

Voorzitter van de Chinese afdeling van Bosch Chen Yudong stelt vast dat er onder Chinese automerken een groeiende trend merkbaar is om de Europese markt te betreden. China is voor de Bosch-Groep de grootste markt ter wereld. ‘De lokalisatiestrategie op lange termijn en het competente lokale personeelsbestand in China creëerden een solide basis voor de ontwikkeling van Bosch’ aldus Chen. Bosch dat sinds 1909 in China is gevestigd, telt er 34 fabrieken en 26 technische centra, met 58.000 personeelsleden waarvan er 10.000 in het domein van O&O werken. Tijdens het afgelopen decennium investeerde het 50 miljard yuan in het land en vorig jaar alleen al bedroegen de O&O-uitgaven 10 miljard yuan. De groep beloofde $1 miljard $ te investeren in een site te Suzhou die zich wil specialiseren in NEVs en zelfsturingstechnieken. Met het oog op een koolstofvrije toekomst legt Bosch zich toe op allerlei aandrijfsystemen zoals bijvoorbeeld brandstofcellen. Kortom, voorzitter Markus Heyn van Bosch Mobility belooft zijn engagement in China niet te verminderen, wel integendeel!

Bosch-stand op IAA Foto Xinhua Disclaimer


ZF Group, een andere toeleverancier van onderdelen, heeft drie fabrieken en 4 O&O-centra in het land. Directeur Strategy & Transformation bij ZF Group Graciana Petersen merkt op dat Chinese verbruikers bijzonder hoge normen en verwachtingen hebben ten aanzien van de veiligheid en intelligentie van de onderdelen en systemen in hun auto’s. Ze verklaart zich bereid samen te werken en te groeien met de Chinese klanten en partners. ZF Group CEO Holger Klein is onder de indruk van de dynamische Chinese markt omdat deze een veel jongere klantengroep heeft en de Chinese consumenten erg open staan voor innovatie.

BMW-voorzitter Zipse zei onlangs aan Xinhua dat het onmogelijk is zich los te koppelen van China omdat China belangrijk is op gebied van grondstoffen en productiecompetentie alsook qua omvang van de economie. ‘We moeten de concurrentie omarmen’ vond hij.

De CEO van Volkswagen Blum onderlijnt het engagement van VW in China via de nauwe banden met FAW, SAIC en nu ook met EV-starter Xpeng. Blum hoopt door deze partnerschappen de prijs van de e-batterijen te halveren. Voorzitter van Xpeng Brian Gu zei op de IAA-mobiliteitsbeurs dat zijn bedrijf de bestaande Europese aanwezigheid – meer bepaald in Nederland en Noorwegen – zal uitbreiden met Duitsland, het VK en Frankrijk.

Ondervoorzitter Technologie bij CapGemini Fintl vindt dat in termen van snelle vooruitgang op het gebied van EVs, batterijgrootte, kosten en algehele efficiëntie veel Chinese merken echt degenen zijn geweest die het tempo hebben bepaald. Hij beweert ‘dat iedereen op de IAA-beurs opgewonden is over de grote aanwezigheid van Chinese merken. We kunnen zien hoe ze de digitale revolutie in hun producten verwezenlijken’ aldus Fintl.

Investeringsbank UBS verwacht dat Chinese autofabrikanten hun mondiaal marktaandeel tegen 2030 zullen verdubbelen tot 33% en hun Europese marktaandeel tot 20% zullen vergroten, terwijl dit vorig jaar slechts 3% was. Zo te merken schijnen de Duitse praatjes over een ‘afkoppeling van China’, gezien van op de IAA-beurs, van een andere planeet te komen.

Bronnen: Global Times, China Daily, Deutsche Welle, Technode, Benzinga