China loopt allang voorop wat conventionele hogesnelheidstreinen betreft. Nu is het land ook leidend in het ontwikkelen van treinen die qua snelheid met binnenlandse vliegtuigen kunnen concurreren.
De CRRC 600 op de testsite in Qingdao; foto Xinhua (disclaimer)
China toonde vorige week op de World Manufacturing Convention 2023 in Hefei (de hoofdstad van de provincie Anhui) de nieuwe maglev-trein met hoge-temperatuur supergeleidende elektrodynamische ophanging (EDS), die een topsnelheid van 600 km/u haalt. Maglev is de afkorting van magnetic levitation (magnetische opstijging). Dit type trein ‘vliegt’ frictieloos over de elektromagnetische baan.
Eigen technologie
De CRRC 600-trein van eigen bodem, geproduceerd in de havenstad Qingdao, werd voor de eerste keer onthuld in 2021. De treinstellen kunnen 2 tot 10 rijtuigen vervoeren, elk met meer dan 100 passagiers.
Bekijk deze Engelstalige video voor meer informatie.
Aanzienlijke versnelling
Eenmaal ingezet, zou de trein een vergelijkbare reissnelheid kunnen bieden als conventionele vluchten, maar met een betere energie-efficiëntie en een hoger comfort. Op topsnelheid zou de trein de afstand tussen Shenzhen en Shanghai in ongeveer 2,5 uur kunnen overbruggen, in plaats van de huidige 10 uur met een hogesnelheidstrein. Het leidt bovendien tot een enorme vermindering van de uitstoot van CO2.
Concrete toepassing
Er zijn momenteel in China al twee maglevlijnen, in Shanghai en Changsha (provincie Hunan). Deze gebruiken echter technologie van Siemens en rijden slechts 400 km/u. Eerder werd gemeld dat de eerste commerciële lijn met de nieuwe maglev tussen Kowloon Station (Hong Kong) en Guangzhou zal gaan rijden. Die reis zou dan teruggebracht worden tot slechts een half uur.
Bron: New China TV