Chinese investeringen in Mexico nemen sterk toe in het kader van ‘nearshoring’. Wie in Mexico produceert kan taksvrij naar de VS uitvoeren.
Een toenemend aantal Chinese bedrijven toont interesse in investeringen in Mexico. Dat land werpt zich op als producent van exportgoederen naar buurland VS, de zogenaamde ‘nearshoring’. Mexico heeft een vrijhandelsverdrag met de VS en Canada.
Door de Amerikaanse beperkingen op rechtstreekse invoer van Chinese producten is Mexico interessant geworden om Chinese halffabricaten in te voeren, te verwerken en naar de VS uit te voeren.
Lingong Machinery Group kondigde deze week aan dat het een industriezone gaat opzetten in Nuevo Leon aan de grens met Texas. De investering wordt op 5 miljard dollar geschat. Er komen drie industriële clusters, een met fabrieken, een voor logistiek en opslag en een voor dienstverlening aan de industrie.
Er worden in de zone 120 bedrijven verwacht met 7.000 nieuwe lokale banen. Fase 1 moet tegen de zomer 2024 klaar zijn. Dan zullen er 300 lokale banen zijn en 30 Chinese werknemers. De gouverneur van Nuevo Leon is zelf naar China geweest op promotietoer.
China momenteel grootste investeerder
Mexico streeft actief naar het aantrekken van Chinese bedrijven die hun operaties dichter bij hun Noord-Amerikaanse klanten willen brengen, als reactie op de toenemende spanningen tussen de VS en China.
China is intussen de grootste buitenlandse investeerder in Mexico geworden , gevolgd door de VS. In 2022 namen de Chinese ivnesteringen 48% toe.
Door deze evolutie zou de Mexicaanse uitvoer naar de VS de volgende jaren volgens een studie van Barvcays met 38% kunnen stijgen.
Onder het NAFTA vrijhandelsakkoord met de VS en Canada kan Mexico goederen taksvrij invoeren in de VS, indien ze van Mexicaanse oorsprong zijn.
Toch hangen er ook wolken in de lucht. De mogelijkheid bestaat dat de VS politieke druk op Mexico gaan uitoefenen om de handel en investeringen met China te beperken.
Een teken aan de wand is de Mexicaanse beslissing van augustus om de invoerrechten op producten uit landen die geen vrijhandelsverdrag met Mexico hebben met 5-25% te verhogen. Die maken Chinese onderdelen en halffabricaten duurder. Onder NAFTA kan Mexico geen vrijhandelsverdrag met China afsluiten zonder toelating van de VS.
Bron: Global Times