Tijdens het vierde kwartaal heeft BYD 526.000 elektrische voertuigen (EVs) verkocht terwijl Tesla er 484.507 aan de man bracht. Eigenlijk onttroonde BYD Tesla al in 2022 als grootste NEV producent maar daarin zitten ook hybride wagens die Tesla niet vervaardigt.
Dit jaar verkocht BYD meer dan 3 miljoen nieuwe energie voertuigen (NEV) , dus zowel hybriden als elektrische en dat is een sprong met 61%. 1,6 miljoen daarvan zijn elektrische voertuigen. Tijdens het vierde kwartaal steeg het door BYD aantal verkochte EVs met 22% tegenover K3 namelijk tot 526.000 en het aantal hybriden met 6% tot 416.242. Tesla maakte gisteren bekend in K4 484.507 EVs te hebben verkocht wereldwijd. BYD is vooral bekend wegens zijn wagens rond 100.000 yuan; terwijl Tesla vooral premium modellen verkoopt die in China minimaal 300.000 yuan kosten.
Fabrieken
Hoewel Tesla veel voertuigen in China verkoopt, blijft de VS toch haar eerste markt. Omgekeerd heeft BYD geen plannen om in de VS personenwagens te verkopen terwijl het in Lancaster wel een bussenfabriek heeft. Hoewel BYD vooral succesvol is in eigen land, begon het ook te verkopen in het buitenland met in december 36.095 stuks. Halfweg 2024 opent het een fabriek in Thailand en zal haar eerste ro-ro schip in dienst worden genomen. BYD kondigde ook de bouw van een fabriek in Brazilië aan en heeft bevestigd er ook een in Hongarije te zullen bouwen waar het al bussen vervaardigt. Tesla plant een fabriek in Mexico en heeft de productie opgedreven in de vestigingen te Berlijn en te Austin na de uitbreiding van haar mammoetfabriek in Lingang Shanghai.
Batterijen
BYD is een van ’s werelds grootste batterijproducenten. De ‘Blade’ batterijen zijn lithium iron phosphate (LFP) batterijen, maar BYD werkt ook aan sodium-ion batterijen. Tesla gebruikt in Berlijn voor zijn Model Y BYD batterijen. Tesla werkt met Panasonic samen voor LFP-batterijen en koopt lithium-ion batterijen van het Zuid Koreaanse LG. Tesla werkt zelf aan de 4680 lithium-ion batterijen, maar het is onduidelijk hoever het daarmee staat.
Voor chips beschikt BYD over BYD Semiconductor dat in oktober 2004 opgericht en zijn eerste auto microcontoller chips bouwde in 2018 en waarvan er al 10 miljoen werden geïnstalleerd. Vorig jaar vormde BYD een partnerschap met zelfsturing firma Momenta, maar heeft qua slimme auto’s ook een partnerschap met Baidu. In de toekomst wordt het uitrollen van Level2 zelfsturing een BYD prioriteit gezien dat steeds meer de standaard wordt in reguliere en instapmodellen van premium klasse in China.
De marktkapitalisatie van Tesla ligt met $789 miljard tien maal zo hoog als de $75 miljard van BYD. Een groot deel van de waardering van Tesla is duidelijk gebaseerd op de hoop dat Musk doorbraken zal bereiken op het gebied van zelfsturend rijden, robotica en AI. Uitkijken maar of Tesla dit kan waarmaken.
Volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) werden in het land het afgelopen jaar 30 miljoen auto’s verkocht waarvan 8,4 miljoen NEVS, een vooruitgang met 37%.
Vermelden we nog dat BYD een openbare aanbesteding van De Lijn gewonnen heeft waarbij het enkele honderden elektrische bussen mag leveren vanaf 2025;
Bronnen: https://cleantechnica.com, https://www.investors.com, SCMP, Technode