Eerste vierzittervliegtuig op waterstof

Een prototype vierzittervliegtuig op waterstof maakte een geslaagde testvlucht in Shenyang. De bedoeling is het toestel voor te stellen op de 2024 AERO Air Show in Duitsland in april. China zet in op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren voor vliegtuigen.

Foto Xinhua Disclaimer

Op 29 januari is voor het eerst een vierzittervliegtuig met een motor op waterstof opgestegen van een luchthaven in Shenyang (Liaoning).

Het ontwerp van het toestel is het resultaat van een samenwerking tussen de Shenyang University of Aeronautics and Astronautics en de Chinese Academy of Engineering.

De testpiloot was lovend over het grote vermogen, de weinige trillingen en de goede bestuurbaarheid van het toestel. Het vermogen van de waterstofmotor bedraagt 120 kW (165 pk). Het prototype opent perspectieven voor verdere testvluchten en de uitrol van deze innovatieve technologie.

Vliegtuigen op waterstof stoten in zoverre ze groene waterstof gebruiken geen broeikasgassen uit.

Verdere ambities

Alle kernonderdelen van het toestel zijn in China ontworpen en gebouwd. De bouw toont de groeiende capaciteiten van China in duurzame luchtvaart.

Er wordt nu verder gewerkt aan het verbeteren van de waterstoftechnologie voor vliegtuigen door een gezamenlijk team van Shenyang Aerospace University, Liaoning General Aviation Research Institute, China’s First Automobile Group en Beijing Ruixiang Hydrogen Aircraft Technology Research Institute. Hun doel is het verbeteren van de prestaties van het vliegtuig en de aanpassing aan de vereisten van een commercieel vliegveld.

In de bouw van grote vliegtuigen loopt China aanzienlijk achter op de VS en de EU. Het eerste door China volledig zelf ontworpen en gebouwde grote passagiersvliegtuig, de C919 van COMAC, kan maximum 190 passagiers vervoeren en is pas in 2023 begonnen met commerciële vluchten.

Maar met de toenemende druk op de luchtvaart om milieuvriendelijker te worden kan waterstof ook een alternatief bieden voor conventionele motoren van grote toestellen en zal het beheersen van deze technologie voor China een belangrijk voordeel uitmaken.

China heeft de bedoeling het prototype voor te stellen op de 2024 AERO Air Show in Duitsland.

Bron: The China Academy Science Express.