Nieuwjaarsvakantie zag een sterk verbruik

Tijdens de 8_daagse vakantie rond het Chinese nieuwjaar werden met 474 miljoen één derde meer binnenlandse reizen gemaakt en de totale toeristische bestedingen groeiden met 47% aan tot 632 miljard yuan, aldus officiële cijfers. Ze liggen 19% en 7,7% hoger dan voor de Covid pandemie.

Lantarenfestival in Ganzhou Foto Peoples Daily Disclaimer

China heeft dit jaar ongeveer 2,311 miljard reizigers gezien tijdens het Lentefeest schatten de vervoersautoriteiten. Ongeveer 2,184 miljard reizen, of 94,5 % zouden gemaakt zijn op snelwegen terwijl het spoorwegsysteem ongeveer 99,59 miljoen reizen zou verwerkt hebben. Via de waterwegen en de burgerluchtvaart zouden respectievelijk 9,4 miljoen en 18,04 miljoen reizen gemaakt zijn, aldus de schatting.

Het aantal toeristische trips die de Chinezen in eigen land maakten, bedroeg 474 miljoen: dat is niet enkel 34% meer dan vorig jaar maar ligt ook 18% hoger dan voor de pandemie in 2019. De toeristische 632 miljard yuan uitgaven groeiden met 49% tegenover vorig jaar en met 7,7% tegenover 2019, aldus de cijfers van het Ministerie van Cultuur en toerisme. De Chinese toeristen maakten 3,6 miljoen reizen naar het buitenland terwijl het aantal buitenlanders die naar China reisden 3,23 miljoen bedroeg. Het aantal personen die de grens overstaken, beliep in totaal 13,5 miljoen waardoor 90% van 2019 gehaald wordt.

De bioscoopontvangsten haalden meer dan 8 miljard yuan, een nieuw record.

Nanjing winkelstraat te Shanghai Foto Peoples Daily Disclaimer


Het verbruik tijdens het Lentefeest vertoont almaar meer nieuwe trends en hoogtepunten met het nastreven van groene en gezonde keuzes, de voorkeur voor technologische intelligentie en meer culturele gebeurtenissen. De verkoop van suikervrij gebak, gezondheidsgeschenken, vetarme snacks e.d. groeiden snel. Energie-efficiënte apparaten, koolstofarm vervoer en andere groene producten en diensten waren erg populair. Traditionele, cultureel geïnspireerde producten in Chinese stijl werden nieuwe favorieten op de markt.

De grote vraag is of deze herleving van het verbruik zal worden doorgetrokken na de vakantie. De nagestreefde nationale groeivoet zal pas tijdens de parlementaire zittingen begin maart openbaar worden. Ondertussen hebben al 26 lokale besturen hun groeidoel bekend gemaakt en 10 van hen streven naar een groei van 6%.  De meeste houden het bij 5% of meer dit jaar. Chongqing en Wuhan beogen 6% en Zhengzhou zelfs 7%. Het is dus nu wachten op het nationaal doel.

Bron: Global Times, Peoples Daily