Volgens de ‘Global Soft Power Index 2024’ heeft China Japan en Duitsland overvleugeld als invloedrijk land op het gebied van wereldwijde soft power. Het komt nu onmiddellijk na de VS en het VK te staan, maar is wel de snelste klimmer.
Het merkwaarderingsbureau uit Londen Brand Finance heeft voor de vijfde maal zijn rapport ‘Global Soft Power Index 2024’ gepubliceerd. Het is gebaseerd op enquêtes van meer dan 170.000 respondenten uit meer dan 100 landen. Het rangschikt voor het eerst alle 193 lidstaten van de Verenigde Naties. China is dit jaar het snelst groeiende natiemerk, steekt Japan en Duitsland voorbij en neemt voor het eerst de derde plaats in de soft power index in, waarbij de vooruitgang die van alle andere landen overtreft.
Managing Director China van Brand Finance Scott Chen definieert soft power als ‘het vermogen van een land om de voorkeuren en het gedrag van verschillende internationale actoren gaande van staten, bedrijven, gemeenschappen tot het publiek te beïnvloeden door aantrekking of overreding in plaats van door dwang’. ‘De zachte kracht van een natie, die haar cultuur en erfgoed, mensen en waarden en internationale betrekkingen omvat, verbetert haar reputatie en bevordert goodwill bij andere naties. Soft power dient uiteindelijk als een cruciaal instrument, niet alleen voor diplomatie, maar ook voor economische ontwikkeling, door investeringen, handel, talent en toerisme naar een natie aan te trekken’ stelt Chen nog.
In de 2024 Brand Finance Global Soft Power Index boekte China de grootste vooruitgang met een stijging van de vijfde naar de derde plaats. Het deed dit met de algemene score die met 6,2 punten steeg van 65,0 naar 71,2 ten opzichte van vorig jaar jaar. Chen legde uit dat deze groei toe te schrijven is aan de aanzienlijke verbetering in de twee pijlers ‘Bedrijfsleven en handel’ en ‘Onderwijs en wetenschap’. Uit het laatste onderzoek blijkt dat de component ‘Bedrijfsleven’ en ‘Handel’ een cruciale indicator is omdat deze rechtstreeks de economische kracht, innovatie en integratie in de wereldmarkt van een land weerspiegelt.
Aanzienlijke vooruitgang
Sinds de eerste uitgave van het Global Impact Index-rapport in 2020 staat China wereldwijd op de eerste plaats voor ‘gemakkelijk om zaken mee te doen’ in de pijler Handel en bedrijfsleven en op nummer 1 voor ‘toekomstig groeipotentieel’”.
In de onderwijs- en wetenschapspijler staat het op de tweede plaats als ‘leider in technologie en innovatie’. Het presteert dus sterk op gebieden als ‘gemakkelijk om zaken mee te doen’ en ‘toekomstig groeipotentieel’ met als belangrijkste voorbeeld het Belt and Road Initiative (BRI). De Chinese focus op het bevorderen van economische ontwikkeling, zowel in eigen land als in de andere deelnemende landen, vooral in gebieden waar infrastructuur ontbreekt, is een van de belangrijkste doelstellingen van het initiatief.
Wat betreft de index van Onderwijs en Wetenschap, blijkt uit het laatste onderzoek van Brand Finance dat China de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. Gebaseerd op doorbraken op gebieden zoals kunstmatige intelligentie, hernieuwbare energie en ruimteverkenning was China in staat om een internationale reputatie op te bouwen voor zijn innovatiecapaciteiten en technologisch kunnen.
Dit blijkt onder meer uit enquêtes van het Pew Research Center, die uitwijzen dat ongeveer 70 procent van de respondenten uit Latijns-Amerikaanse landen de technologische ontwikkeling van China waardeert. Volgens statistieken van de Chinese douane bedroeg de Chinese uitvoer van elektromechanische producten in 2023 13 biljoen yuan, goed voor 58,6 % van de totale export. Van deze producten steeg de gecombineerde export van het nieuwe trio, dat elektrische voertuigen, lithium-ionbatterijen en zonnecellen omvat, met 29,9 % tot 1,06 biljoen yuan. Hiermee werd de grens van een biljoen yuan voor het eerst doorbroken. CEO Mathias Miedreich van Umicore, dat deel uitmaakt van de NEV toeleveringsketen, verklaarde dat ‘Chinese elektrische voertuigen uitstekend van kwaliteit zijn en de markt bieden wat de consumenten echt nodig hebben.’
Redenen
voormalig ambassadeur van Peru in China Juan Carlos Capuay Chávez vertelt dat Peruanen geloven dat China’s soft power een waardesysteem manifesteert, waardoor het zich onderscheidt van andere invloedrijke landen, zowel in Noord-Amerika als in Europa. Directeur Julien Segbo van het Confucius Instituut aan de Universiteit van Abomey-Calavi in Benin zegt dat steeds meer Afrikaanse studenten ervoor kiezen om in China te studeren. Volgens het Egyptisch-Arabisch dagblad Al Gomhuria heeft China’s economische en handelssamenwerking met Afrika de ontwikkeling van lokale Afrikaanse bedrijven gestimuleerd en de werkgelegenheid vergroot.
Ondervoorzitter Li Long van het Institute of Public Opinion and Social Governance aan de South China Normal University schrijft de goede cijfers van China toe aan drie factoren. Ten eerste zijn er de openheid en inclusiviteit. Activiteiten zoals handel, toerisme en culturele uitwisselingen komen steeds vaker voor en China blijft internationaal openbare goederen en diensten leveren, wat de opbouw van een open wereldeconomie bevordert. Ten tweede hecht het veel waarde aan technologische innovatie. Ten derde roept China op tot samenwerking en wederzijds voordeel.
Momenteel erkennen veel landen, maar vooral ontwikkelingslanden, de zachte kracht en invloed van China. Met de verdieping van de globalisering en de diversificatie van informatiekanalen beginnen steeds meer mensen China op verschillende manieren te begrijpen, waaronder rechtstreekse bezoeken aan China, deelname aan culturele uitwisselingsactiviteiten en sociale media.
Bron: Global Times
Bij Xiaomi rolt elke 76 seconden een smartphone op wielen van de band