Meer spoorwegen naar Tibet en naar Xinjiang

De spoorwegen vinden dat hun spoorwegnet van 165.000 km waarbij 50.000 km HSL tamelijk compleet is. Toch wil de maatschappij dat gaten in het netwerk in Tibet en Xinjiang  opgevuld worden om de energie- en toeleveringsketen veilig te stellen en de intermenselijke uitwisselingen te verbeteren.

Strategische verbindingen van en naar Tibet dienen versterkt Foto Xinhua Disclaimer

Aan het woord is topambtenaar Liu Wenxian bij de planningsafdeling van de China Railway Group die een interview gaf aan het blad The People’s Rail. Liu zei dat China’s moderne spoorweginfrastructuur tegen 2025 compleet zou zijn met een spoorwegnet van 165.000 km, inclusief 50.000 km hogesnelheidslijnen (HSL). Toch wil China zijn spoorwegnet tegen 2035 uitbreiden tot ongeveer 200.000 km, waarvan ongeveer 70.000 km hogesnelheidslijnen. Liu zei dat China’s spoornetwerk tegen het einde van volgend jaar 99,5% van alle steden met meer dan 200.000 inwoners zou dekken en het hogesnelheidsspoornetwerk meer dan 97% van alle steden met meer dan 500.000 inwoners.

Westen

Volgens Liu ligt de prioriteit nu bij ‘het versterken van strategische hoofdverbindingen, zoals die naar Xinjiang en naar Tibet. Zo dienen ‘gaten’ in spoorwegnetwerken in de westelijke regio’s opgevuld om de multidirectionele connectiviteit tussen Xinjiang, Tibet en het binnenland te verbeteren.’ Liu zei dat dit deel uitmaakte van China’s plan om de transportverbindingen te versterken ter veiligstelling van de energie- en toeleveringsketen. Een door de SCMP geciteerd anoniem onderzoeker meent dat Beijing ‘de afgelopen tien jaar de orde en veiligheid in deze twee regio’s heeft hersteld. Nu is het tijd om de transportnetwerken naar deze regio’s uit te breiden, zodat uitwisselingen tussen mensen kunnen plaatsvinden en goederen uit deze regio’s verkocht kunnen worden aan andere delen van China. Dit zijn voorwaarden voor verdere integratie.’

HSL & schulden

China is wereldleider in de ontwikkeling van hogesnelheidstreinen. Volgens Statista had China in 2022 40.474 km aan hogesnelheidsspoorlijnen, meer dan het dubbele van de gecombineerde lengte van de volgende 10 landen. De Verenigde Staten staan op de 11e plaats wat betreft hogesnelheidsspoorlijnen, met slechts 735 km, maar hebben nog steeds het grootste spoorwegnet ter wereld met in totaal meer dan 220.000 km. China staat op de tweede plaats wat betreft de totale lengte van het spoorwegnet,met ongeveer 159.000 km in 2023.

Pijnpunt is dat de China Railway Group de enorme uitbreiding heeft betaald met leningen. Vorig jaar was de schuld opgelopen tot 6,13 biljoen yuan (US$846 miljard) met een operationele winst van nauwelijks 330 miljoen yuan. China heeft onlangs de tarieven op vier grote hogesnelheidslijnen sterk verhoogd – een stap die algemeen wordt gezien als een poging om de winstgevendheid van het door schulden geplaagde hogesnelheidsnetwerk te herstellen.

Centraal-Azië

Donderdag werd overigens tussen de betrokken 3 landen de overeenkomst getekend voor de aanleg van een spoorlijn China-Kirgizië-Oezbekistan. De lijn van 523 km kost $8 miljard en begint in Kashgar, gaat zuid-westwaarts door Kirgizië en eindigt in Andijon (Oost Oezbekistan). Het wordt niet enkel de kortste route naar Centraal-Azië  maar volgens de Oezbeekse president Mirziyoyev ook naar Zuid-Azië en het Midden Oosten. De lijn is eveneens 889 km korter dan de huidige vrachtroutes van China naar Europa die Rusland doorkruisen.

SCMP