De EU-Commissie heeft beslist dat uit China ingevoerde elektrische voertuigen (EVs) die al een heffing van 10% kregen, een bijkomende heffing van ongeveer 20% moeten betalen. China noemt dit typisch protectionisme en het is uitkijken naar de praktische reactie van China.
Na een zeven maand durend onderzoek, meer dan 100 bedrijfsbezoeken en het samenvoegen van duizenden pagina’s bewijsmateriaal kwam het onderzoek tot het besluit ‘dat de hele toeleveringsketen wordt gesubsidieerd, wat betekent dat de Chinese overheid subsidies geeft aan alle bedrijven: Vanaf de raffinage van lithium dat in de batterijen wordt gebruikt, tot de productie van cellen en batterijen, tot de productie van EV’s en zelfs het transport van BV’s naar EU-markten.’
De EU-Commissie heeft bijgevolg beslist om uit China ingevoerde voertuigen bijkomende heffingen op te leggen die variëren van 17,4% tot 38,1%. De uitvoerders werden woensdag hiervan op de hoogte gesteld. Sommige Chinese bedrijven krijgen te maken met nog hogere heffingen. Op auto’s van SAIC wordt een heffing van 38,1 % geheven omdat de Commissie vond dat het bedrijf niet meewerkte aan het onderzoek. Voor BYD bedraagt de heffing 17,4 % en voor Geely 20 % . Beide bedrijven voldeden beter aan het onderzoek van de EU.
.Het tarief zal worden toegevoegd aan het bestaande invoertarief van 10% op de voertuigen, waardoor het totale tarief vanaf 4 juli op 31% komt. De heffing zal worden toegepast op zowel Chinese merken als westerse merken die in China zijn gemaakt. De Chinese autobedrijven hebben nu vier dagen de tijd om eventuele fouten in de berekeningen aan te geven, waarna de lidstaten tot 15 juli de tijd hebben om hun eigen bezwaren kenbaar te maken. De heffingen worden definitief in november. Het Amerikaanse bedrijf Tesla heeft een lagere heffing aangevraagd, omdat het beweert minder subsidies te hebben ontvangen dan de onderzochte bedrijven. Dat wordt het onderwerp van een nieuw onderzoek door de commissie, waarbij Tesla in de tussentijd de volledige heffing zal moeten betalen. Als de aanvraag succesvol is, zal het bedrijf het verschil terugkrijgen.
Het accijnsniveau in Brussel ligt lager dan de accijnzen die Chinese auto’s op sommige andere markten moeten betalen. Vorige week voerde Turkije een importheffing van 40% in op alle Chinese auto’s en vorige maand kondigden de Verenigde Staten een importheffing van 100 % aan..
Reactie
Tijdens een persconferentie in Beijing op woensdag bestempelde woordvoerder Lin Jian van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, berichten over een tarief als ‘protectionisme’. China zal alle nodige maatregelen nemen om zijn legitieme rechten en belangen stevig te beschermen.
De Chinese Kamer van Koophandel bij de EU (CCCEU) blijft erbij dat het voordeel van de Chinese EV-sector in technologische innovatie ligt en en het kostenbeheer. Dit wordt bereikt door voortdurende technologische verbetering en intense concurrentie op de markt, waarbij gebruik wordt gemaakt van China’s uitgebreide voordelen van de toeleveringsketen om een robuust concurrentievermogen op de markt te cultiveren, zo heet het
Verwacht wordt dat Beijing zal terugslaan. Via verschillende media en zakelijke kanalen heeft China geopperd een tarief van 25% te heffen op invoer van grote auto’s wat vooral Duitsland en Slowakije zou treffen evenals onderzoeken te zullen verrichten naar de invoer van varkensvlees en zuivelproducten uit de EU. Er loopt al een onderzoek naar subsidies in de brandewijnsector die de Franse cognac sterk zou treffen. Frankrijk is de belangrijkste steunpilaar van de Commissie in het EV-onderzoek en dit wordt verondersteld als een manier om Chinese bedrijven aan te moedigen EV-fabrieken in Europa te bouwen.
Landen
Ondertussen wordt een verhit debat verwacht tussen de lidstaten, waarvan er veel hebben aangegeven dat ze het niet zien zitten om tarieven op de import te heffen. Er wordt aangenomen dat EU-lidstaten met grote autosectoren klaar zijn om de Commissie te bevechten over het opleggen van permanente invoerrechten in november. Duitsland de thuisbasis van Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz zal naar verwachting het verzet aanvoeren en heeft al intensief gelobbyd tegen de heffingen. Zweden, de thuisbasis van het nu door Geely gecontroleerde Volvo en Polestar is een andere tegenstander.’Zich isoleren en illegale douanebarrières, dat maakt uiteindelijk alles alleen maar duurder en iedereen armer’ zei de Duitse kanselier Olaf Scholz afgelopen weekend. ‘Wij sluiten onze markten niet af voor buitenlandse bedrijven, want dat willen wij ook niet voor onze bedrijven.’
Bron: SCMP, Global Times