Eén derde van de 13 wereldwijde sponsors van het Euro 2024-voetbaltoernooi komt uit China. Behalve het nastreven van internationale expansie proberen ze zich ook aan te passen aan de specifiek Europese markt. Hisense en BYD werken zelf mee bij de organisatie van Euro 2024.
Chinese technologiemerken van Alibaba Group Holding tot BYD vormen een derde van de 13 wereldwijde sponsors van het Euro 2024-voetbaltoernooi, een voorbeeld van hun groeiende mondiale voetafdruk en wil tot uitbreiding op buitenlandse markten. De Chinese sponsors zijn onder andere televisie- en huishoudapparatenfabrikant Hisense, Alibaba’s wereldwijde winkelplatform AliExpress, financiële technologiegigant Ant Group, smartphonemaker Vivo en fabrikant van elektrische voertuigen BYD.
Nu veel Chinese bedrijven naar het buitenland kijken vanwege de trage binnenlandse groei, is het investeren in publiciteit voor grote sportevenementen wereldwijd een belangrijke strategie geworden. De internationale winkelapp Temu van e-commercegigant PDD Holdings spendeerde tientallen miljoenen dollars aan een marketingcampagne tijdens de Super Bowl van vorig jaar, het jaarlijkse kampioenschap van de Amerikaanse National Football League, wat resulteerde in een piek in zoekopdrachten naar haar naam op het web.
‘Ze richten zich op toekomstige internationale expansie, waarbij ze hun sterke punten qua fundament en kapitaal in China gebruiken om hun aanwezigheid op buitenlandse markten en hun inkomsten te vergroten, met name in Europa,’ aldus professor Howard Yu aan het International Institute for Management Development. ‘Wat nieuw en interessant is, is dat Chinese bedrijven voor het eerst de Westerse markt moeten betreden en moeten leren lokaal denken, waarbij ze hun imago veranderen van Chinese bedrijven met een internationale aanwezigheid in bedrijven die consumenten associëren met een sterke lokale relevantie’.
Chinese merken doen meer dan alleen adverteren op het voetbalveld. Ant’s grensoverschrijdende betaaldienst Alipay+ heeft een weggeefactie voor Euro 2024-tickets gelanceerd. AliExpress, dat een advertentiedeal heeft gesloten met voetbalster David Beckham houdt zijn zomeruitverkoop tijdens het toernooi. Hisense biedt technische ondersteuning voor het video-assistent-scheidsrechtersysteem dat tijdens wedstrijden wordt gebruikt, terwijl BYD de Duitse autogigant Volkswagen heeft vervangen als de officiële voertuigleverancier van het evenement.
Het Europees Kampioenschap zal volgens de marketingdirecteur van de Union of European Football Associations naar verwachting een cumulatief wereldwijd publiek van meer dan 5 miljard mensen trekken. Andere wereldwijde sponsors van het evenement zijn Adidas, Booking.com, Coca-Cola en Qatar Airways.
Sommige van de Chinese merken die op Euro 2024 aanwezig zullen zijn, hebben al een aanzienlijke wereldwijde aanwezigheid. Hisense verscheepte volgens marktonderzoeksbureau AVC Revo vorig jaar wereldwijd 25,9 miljoen televisies, na Samsung Electronics uit Zuid-Korea,. Vivo had in maart 8 % van de wereldwijde smartphonemarkt in handen en staat daarmee volgens Statista.in de top vijf. BYD dat Tesla in het vierde kwartaal tijdelijk voorbijstreefde als ’s werelds grootste producent van EV’s, zag zijn wereldwijde autoverkoop vorig jaar met 62 % stijgen tot 3,02 miljoen eenheden. Het bedrijf uit Shenzhen heeft of bouwt fabrieken in onder andere Thailand, Brazilië, Indonesië, Hongarije en Oezbekistan. Ondertussen heeft Ant in maart haar activiteiten geherstructureerd in drie onafhankelijk geleide bedrijfseenheden, waaronder de buitenlandse eenheid Ant International, geleid door de voorzitter en chief executive van de groep, Eric Jing Xiandong.
Bron: SCMP