77% van de gehospitaliseerde patiënten kunnen hun rekeningen op de dag van ontslag betalen. In een eerste ziekenhuis uit Zhejiang kunnen patiënten alle diensten betalen met hun smartphone. Merkwaardig is dat meer ontwikkelde ziekenhuizen uit stedelijke gebieden middelen overhevelen naar meer landelijke ziekenhuizen.
Lange wachttijden voor registratie, medische onderzoeken en het betalen van ziekenhuisrekeningen waren schering en inslag bij patiënten in Chinese ziekenhuizen. Recente hervormingen hebben echter geleid tot een omvorming. Volgens de National Health Commission (NHC) bieden meer dan 5.500 ziekenhuizen van de tweede graad en hoger nu ‘one-stop’ diensten aan, waardoor 77,7 % van de gehospitaliseerde patiënten hun rekeningen op de dag van ontslag kunnen betalen. Volgens burgemeester Ji Jianjun van Zhoukou (Henan) kost het ziekenhuispatiënten in zijn stad slechts drie tot vijf minuten om de ontslagprocedure af te ronden. Bovendien erkennen 88,2% van de openbare ziekenhuizen van de tweede graad en hoger elkaars medische onderzoeksresultaten waardoor de noodzaak voor herhaalde tests in verschillende instellingen wordt verminderd.
Patiënten verlangen al lang naar een ervaring zonder fysieke medische kaarten en dit werd werkelijkheid in het First Affiliated Hospital van de Zhejiang University School of Medicine. Door enkel hun mobiele telefoon te gebruiken, krijgen patiënten toegang tot alle diensten van het maken van afspraken tot het betalen van rekeningen. Dit resulteert volgens partijhoofd Liang Tingbo van het ziekenhuis in een vermindering van de wachttijden met gemiddeld 90 %. Het ziekenhuis heeft ook zijn ziekbedbeheer verbeterd, waardoor de gemiddelde wachttijd voor een ziekenhuisopname is teruggebracht van 10 dagen naar 3,5 dagen en de gemiddelde verblijfsduur in het ziekenhuis is verkort tot 4,7 dagen, aldus Liang.
Verpleging
Hervormingen van openbare ziekenhuizen willen tevens tegemoet komen aan de steeds diverser wordende behoeften van patiënten. Meer dan 2.800 openbare ziekenhuizen van de tweede graad en hoger bieden nu verschillende nieuwe poliklinische diensten aan zoals anesthesie, pijnbestrijding en gezondheidsmanagement. Voor thuisgebonden patiënten bieden medische instellingen toegang tot medische en verpleegkundige diensten. Sinds juli vorig jaar leveren 182 medische instellingen in Zhoukou medische diensten aan gezinnen, aldus de burgemeester van Zhoukou.
Dankzij het internet bieden meer dan 3.000 medische instellingen in China online medische en verpleegkundige diensten aan voor mensen die niet persoonlijk langs kunnen komen, zo blijkt uit gegevens van de NHC. De NHC stelt richtlijnen op die gericht zijn op het verbeteren van de vaardigheden van verpleegkundigen en het optimaliseren van verpleegkundige diensten om de patiënten die medische zorg zoeken een betere dienstverlening te bezorgen, aldus Xing Ruoqi van de afdeling hervorming van de gezondheidszorg van de NHC.
Overhevelen middelen
Volgens de Nationale Gezondheidscommissie (NHC) stuurt China medische middelen van stedelijke gebieden naar zorginstellingen op kantonnaal niveau en aan de basis. De NHC heeft gemeentelijke en kantonnale ziekenhuizen opgedragen om regelmatig gekwalificeerde artsen naar zorginstellingen op stadsniveau te sturen voor medische diensten, onderwijs en trainingsprogramma’s. Uit voorlopige statistieken blijkt dat in 2023 meer dan 200.000 artsen vanuit zorginstellingen op stadsniveau naar dorpsklinieken in het hele land zijn gestuurd, waardoor de medische diensten in dorpen effectief zijn verbeterd, vertelde NHC-ambtenaar Fu Wei dinsdag tijdens een persconferentie.
De voortdurende verbetering van de zorgnetwerken op basisniveau heeft geresulteerd in een volledige dekking van basiszorgdiensten voor stedelingen en plattelandsbewoners, aldus Fu. Daarnaast worden inspanningen gedaan om een jumelage programma te bevorderen, aldus NHC-ambtenaar Li Dachuan. In het kader van het programma hebben 1.173 ziekenhuizen van graad III 1.496 ziekenhuizen op kantonnaal niveau geholpen bij het versterken van onder andere klinische specialismen, professionals en management. Uit gegevens van de NHC blijkt dat vorig jaar meer dan de helft van de 2.062 kantonnale ziekenhuizen in het hele land voldeed aan de hoge standaard voor Grade-III ziekenhuizen op het gebied van medische dienstverlening. Li zei dat er verdere inspanningen zullen worden geleverd om de duurzame toewijzing en het delen van personeel, technieken en diensten mogelijk te maken en om medische diensten op afstand te bevorderen die ziekenhuizen aan de basis verbinden met zorginstellingen op hoger niveau.
Bron Peoples Daily