Europese automakers integreren zich meer in China

De verkoop in China van een paar grote Europese automerken ging er het afgelopen kwartaal op achteruit. Volkswagen doet er bijvoorbeeld alles aan om zich meer in de Chinese leveranciersketen te integreren. Het hoopt zo terug aansluiting te vinden bij de veeleisende Chinese klanten en het staat daarbij niet alleen.

VW Hefei-hub Foto VW Disclaimer

De VW-verkoop aan Chinese klanten daalde in K2 tot 651.500, een daling van meer dan 19 % vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit betekende dat de winst voor belastingen bij Europa’s grootste autofabrikant met 8,4 % daalde tot iets minder dan €5 miljard. De Chinese BMW-leveringen dat het in de verkoop van EV’s beter doet dan zijn Duitse rivalen, daalden in dezelfde periode met bijna 5 % tot iets meer dan 188.500, terwijl de nettowinst met bijna 9 % daalde tot €2,7 miljard.   In de eerste helft van dit jaar verkocht de Volkswagen Group 1,34 miljoen voertuigen in China, een daling van 7% j-o-j en meer dan 50.000 eenheden minder dan BYD.

Volkswagen

Maar de Duitse autofabrikant richt zich op lokale technologieën om een concurrentievoordeel terug te winnen. Vorige week besloot Volkswagen de samenwerking met Xpeng uit te breiden om meer elektrische voertuigen te bouwen met behulp van een gemeenschappelijke elektronische architectuur. Volgens de overeenkomst zal de architectuur vanaf 2026 worden gebruikt in alle in eigen land geproduceerde Volkswagen-modellen op basis van het China Main Platform en het MEB Platform . Volgens hun overeenkomst uit april zou dit enkel gebeuren voor de CMP-modellen.

Volkswagen maakt bijkomend ook gebruik van zijn oude Chinese partner SAIC Motor. De twee gaan drie plug-in hybrides en twee pure EV’s ontwikkelen in China, volgens afspraken uit eind. Het eerste model moet in 2026 op de markt komen, hetzelfde jaar als de twee modellen die samen met Xpeng zijn ontwikkeld. De deals kwamen na een overeenkomst die SAIC in mei tekende met Audi, een dochteronderneming van Volkswagen, om een digitaal platform te ontwikkelen voor SAIC Audi auto’s. Analisten beweren dat de deals Volkswagen Group naar verwachting in staat zullen stellen om beter te concurreren in China’s groeiende maar steeds competitievere NEV-markt, althans in vergelijking met andere traditionele autofabrikanten zoals Toyota of Ford.
De inspanningen van Volkswagen om concurrentieel te blijven in China beperken zich niet tot partnerschappen. In april kondigde de autofabrikant een extra investering van 2,5 miljard euro aan om de Hefei-hub uit te breiden en voorbereidingen te treffen voor de productie van toekomstige modellen met Xpeng. ‘Onze nieuwe productie- en ontwikkelingshub in Hefei zal technologieën in de toekomst ongeveer 30 % sneller op de markt brengen. Eén ding is duidelijk: we zullen onze ‘In China, voor China’-strategie consequent voortzetten en verder gebruikmaken van de innovatieve kracht van de markt om een leidende rol te spelen in het tijdperk van intelligente, verbonden voertuigen,” voegde VW-bestuurder Ralf Brandstaetter er aan toe.

Onderdelen

Kanselier Scholz bezoekt Bosch in Chengdu Foto Bundesregierung Disclaimer

In april 2024 kondigde BMW een extra investering van 20 miljard yuan aan in zijn productiebasis te Shenyang voor de productie van een nieuwe generatie BMW-modellen tegen 2026.   In de Tiexi fabriek van BMW Brilliance Automotive staan rijen gestroomlijnde elektrische auto’s te wachten op wereldwijde levering. Een straat verderop gonst het van de activiteit in een fabriek voor auto-onderdelen die eigendom is van Gestamp – een Spaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van metalen precisieonderdelen – een van de vele toeleveranciers van auto-onderdelen rondom de fabriek in Shenyang. Algemeen directeur Ren Tingfu van de Gestamp-fabriek in Shenyang zegt dat de fabriek sinds de oprichting in 2012 voortdurend haar productiecapaciteit heeft uitgebreid met aanzienlijke investeringen. Binnenkort moet het auto-onderdelenproject uit 2023 operationeel, aldus zei Ren. Gestamp, dat in 2007 actief werd in China, heeft nu 14 fabrieken en twee onderzoeks- en ontwikkelingscentra, met meer dan 5.000 werknemers in China. ‘China beschikt over een enorme, innovatieve en dynamische automarkt,’ stelt CEO van de Azië-divisie van Gestamp Antonio Lopez Arce vast.
Verder lanceerde de Duitse autoleverancier ZF Group in 2023 een NEV-industriezone voor auto-onderdelen in Shenyang met een investering van ongeveer 2,2 miljard yuan. Bosch, een andere Duitse leverancier van onderdelen heeft zijn basis voor O&O en productie van NEV-kernonderdelen en autonoom rijden uitgebreid in Suzhou en het zal naar verwachting later dit jaar operationeel zijn.
Het optimisme onder autofabrikanten en auto-onderdelenfabrikanten wordt gestimuleerd door de stijgende vraag op de Chinese markt. De China Association of Automobile Manufacturers zei dat in de eerste helft van het jaar de productie en verkoop van NEV’s in het land respectievelijk 4,93 miljoen eenheden en 4,94 miljoen eenheden had bereikt, een stijging van 30,1 procent en 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is nu uitkijken of de inspanningen van de Europese autogroepen hun glorie van weleer kunnen herstellen. De Chinese merken beschikken immers over een voorsprong in elektrische en zelfsturende technologie.  

Bron: China Daily, Financial Times