Techtrends: AI versnelt Chinese O&O-innovatie

AI wordt in China ingezet voor grensverleggend wetenschappelijk onderzoek. Uber gaat wereldwijd – behalve in de VS – 100.000 auto’s van BYD inzetten in zijn netwerk. Guangzhou reguleert slimme, verbonden voertuigen. Lokale verkopers protesteren tegen TEMU. We eindigen met EV- en chipnieuws.

XtalPi robotwerkstations ontwikkeld in Shenzhen, Foto Xinhua Disclaimer

Het Ministerie voor Wetenschap & Technologie heeft samen met de National Natural Science Foundation of China het AI4 science project gelanceerd dat AI wil inzetten voor grensverleggend wetenschappelijk onderzoek. In het lab van XtalPi’s te Shanghai krabbelt een onderzoeker een chemische formule op een glazen oppervlak en de robot zet zich aan het werk zoals een kok een maaltijd bereidt.

Het groot taalmodel OpenLAM heeft 7 innovatieve modeloplossingen ontwikkeld, toegesneden op gebieden zoals de ontwikkeling van legeringen, farmaceutische kleine moleculen, vaste batterijtechnologie, halfgeleiders en supergeleiding bij hoge temperaturen. Naast het meteorologisch Fengwu-model (zie Techtrends van vorige week) heeft nu ook Huawei met Pangu een AI-weersvoorspellingsmodel.

Tencent werkt inzake AI samen met de FASTelescope en kan op 3 dagen werk verrichten dat anders een heel jaar vergt. In Yantai gebruikt een onderzoeksteam AI voor katalysatoronderzoek en vond op 6 maanden uit 14.000 kandidaten 4 geschikte moleculaire formules. Zonder AI had dit 35 jaar geduurd. Een Tianjin Institute of Industrial Biotechnology-team heeft AI-algoritmen gebruikt om een nieuw type enzym te ontwerpen, cytochroom P450 genaamd. Dat staat bekend als een ‘universele katalysator’ op het gebied van industriële biotechnologie. Tenslotte werkt het AI for Science Institute samen met CATL op het gebied van lithium-dendrites.

Uber in zee met BYD

Uber vormt samen met BYD een team dat wereldwijd 100.000 EVs wil inzetten op haar platform, met uitzondering van de VS. Het meerjarig partnerschap start in Europa en Latijns Amerika vooraleer uit te breiden naar het Midden-Oosten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Men zegt dat BYD-voertuigen goedkoper zijn in onderhoud en reparatie en zeer geschikt zijn voor delend rijden. De deal bevat ook kortingen op onderhoud van voertuigen, opladen, verzekeringen en lease- en financieringsaanbiedingen.

Guangzhou reguleert slimme verbonden voertuigen

Het stadsbestuur van Guangzhou heeft het publiek om zijn mening gevraagd omtrent haar ontwerpvoorstel voor de ontwikkeling van intelligente verbonden voertuigen (IVVs). Dit standaardiseert het gebruik ervan in specifieke scenario’s. De stad zal IVVs ondersteunen in belangrijke scenario’s zoals voor snelwegen, luchthavens, havens en stedelijk vervoer. In het ontwerp staat dat als een autonoom voertuig betrokken is bij een verkeersovertreding, de afdeling verkeersbeheer de bestuurder of veiligheidsmedewerker aan boord wettelijk aansprakelijk kan stellen.

Verwante bedrijven moeten ervoor zorgen dat het boordapparatuurgegevens over locatie, bediening, rijmodus en bewakingsbeelden registreert en bewaart gedurende ten minste 30 dagen voor en na ongevallen of storingen. Ook de passagiersverzekering en verantwoordelijkheid voor ongevallen worden afgebakend.

Stads- en districtsbesturen moeten duurzame investerings-, bouw- en exploitatiemodellen opstellen voor IVV-infrastructuur. Er rijden 50 autonome bussen op 10 routes door de stad. Op 30 juni hadden deze bussen 525.000 ritten gemaakt, 1,073 miljoen passagiers vervoerd en 1,742 miljoen kilometer afgelegd.

Lokaal protest tegen TEMU

Verkopers hebben in Guangzhou voor de ingang van TEMU geprotesteerd tegen nieuwe maatregelen die TEMU veranderen van een ‘fully managed model’ tot een ‘semi managed model’. Het eerste houdt in dat TEMU alles zelf opstuurt terwijl in het tweede model de verkoper een voorraad aanhoudt om die zelf te versturen. De verandering wordt veroorzaakt doordat de VS en de EU hun fiscaal gunstregime plannen te veranderen. Dit houdt in dat de VS pakjes onder 800 $ en de EU pakjes onder 150 € geen belastingen opleggen.

Ook klagen de verkopers dat TEMU almaar meer boetes uitdeelt. Analisten van Bernstein voorspellen dat TEMU dit jaar 54 miljard $ bruto aan goedereninkomsten zal opbrengen tegenover 17 miljard $ in 2023. De prijstactiek van TEMU maakt de verkopers terughoudend om over te stappen op het semi-beheerde model, zelfs als dit bedrijf 3 $ toelage verleent per stuk kleding dat via dit systeem verkocht wordt.

EV-nieuws

*NIO heeft een smartphone van de tweede generatie gelanceerd met een AI-chatbot en dit voor de prijs van 6.499 yuan. Het lanceerde ook zijn SkyOS-besturingssysteem en onthulde de Shenji 5 nm NX9031 autonome besturingschip. Ondertussen ligt NIO op schema om zijn geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem, Navigate on Pilot Plus 2.0, in het tweede semester uit te brengen.

*Xpeng beweert in het vierde kwartaal zijn rijhulpsysteem ter beschikking te kunnen stellen, dat in alle Chinese steden zal toelaten om automatisch van deur tot deur te rijden. De testvloot van het bedrijf heeft bijna 7,6 miljoen kilometer afgelegd en 2.595 binnenlandse steden aangedaan.

*Polestar van Geely blijkt creatief de VS sancties te omzeilen door een deel van de productie te outsourcen naar Renaults fabriek in Busan (Zuid-Korea), waarna de wagens naar de VS worden uitgevoerd, meldt de krant SCMP.

*Xiaomi Auto heeft nabij zijn bestaande autoassemblagefabriek in Beijings Yizhuang-district een groot stuk grond gekocht om zijn autoproductie uit te breiden. Het hoopt dit jaar 100.000 exemplaren van het SU7-model te verkopen en plant een tweede model.

* Chinese wetenschappers van het Qingdao Energy Institute of the Chinese Academy of Sciences publiceerden in Nature Energy dat ze gehomogeniseerde kathodematerialen hebben ontwikkeld waardoor lithiumbatterijen met vaste stof 80% van hun oorspronkelijke capaciteit behouden na 5.000 gebruikscycli.

*BYD heeft in juli opnieuw alle concurrentie op een straatlengte gehouden met de verkoop van 340.799 wagens, op 244 na het hoogste cijfer na december 2023, en dit niettegenstaande juli een kalme maand heet te zijn.

Chipnieuws

*Tijdens het voorbije tweede kwartaal groeide de omzet van Qualcomm met 11% tot 9,4 miljard $. Tijdens dezelfde periode nam de omzet bij Chinese smartphoneproducenten echter toe met 50%. Het is vooral de vraag naar AI-smartphones die het zakencijfer de hoogte indrijft. Aangezien Qualcomm sommige producten niet meer mag uitvoeren naar China en deze dus niet kan verkopen aan Huawei zal dit de resultaten van K3 beïnvloeden.

*Intel heeft bekendgemaakt zowat 17.500 personeelsleden van het 116.500 tellende personeelsbestand te zullen afdanken. Het bedrijf verwacht immers dat de volgende kwartaalcijfers niet goed zullen zijn. Volgend jaar zal meer dan 10 miljard $ worden bespaard. De Intel-aandelen zijn dit jaar al met 40% gedaald. De winst zou 38% bedragen i.p.v. de verwachte 45%. Ook het herroepen van uitvoervergunningen naar China zal een ongunstige weerslag hebben.

Bronne: XinhuaBloomberg, Caixin, GT, FT, Technode, SCMP, Yahoo