In juli meer NEVs verkocht dan benzinewagens, 11 jaar eerder dan gepland

In juli steeg de Chinese NEV- detailhandelsverkoop met 36% tot 878.000 eenheden en kwam daarmee voor het eerst met 51% boven het aandeel van de benzinemotor uit, een doel dat tegen 2035 voorop gesteld werd. Qua kwaliteit is de blad accu van BYD een stuwende kracht in de verkoop geworden. Momenteel wordt overigens in de NEV-sector de clustering van industriële ketens versterkt.

Productielijn bladbatterijen Foto: Peoples Daily Disclaimer

Ondanks westerse protectionistische druk overtrof de verkoop van NEV-voertuigen in juli voor het eerst die van benzineauto’s. Volgens statistieken van de China Passenger Car Association (CPCA) steeg de detailhandelsverkoop van NEV’s met 36,9% j-o-j tot 878.000 eenheden, Het aandeel NEV’s in de maandelijkse detailhandelsverkopen bereikte 51,1 % en kwam daarmee voor het eerst boven de 50 % uit volgens het Volksdagblad ,11 jaar eerder dan gepland. De verkoop van NEV’s in juli overtrof de verwachtingen deels dankzij steunmaatregelen die de vraag van consumenten stimuleerden, waaronder de recente invoering van het inruilbeleid voor auto ‘s die worden gesloopt en vervangen, zei de CPCA donderdag in een analyse.
Waarnemers verwachten dat China’s NEV-sector naar verwachting in H2 een gestage groei zal handhaven dankzij het uitstekende concurrentievermogen van de industrie, de voortdurende innovatiemogelijkheden en de solide ondersteuning van de binnenlandse markt en dit ondanks de toenemende protectionistische druk van sommige westerse landen.
Van januari tot juli steeg de uitvoer met 17,8 % j-o-j, zo bleek uit de CPCA-gegevens.
Tesla exporteerde in juli 27.890 NEV’s van Chinese makelij, waarmee het op de tweede plaats kwam na BYD’s 30.014 stuks.. De uitvoer van NEV’s door joint ventures en luxemerken steeg in juli met 25 procent j-o-j, volgens het CPCA.

Bladbatterij

BYD heeft in zijn zoektocht naar een betere concurrentiepositie door innovatie meer dan 100.000 werknemers in O&O samen met nog 11 onderzoeksinstituten. De investeringen riepen vruchten af met de bladbatt:erijen die in maart 2020 werden geïntroduceerd De blade-batterij. behoudt de veiligheidskwaliteiten van traditionele lithium-ijzerfosfaataccu’s maar maakte tevens een groter rijbereik mogelijk dankzij een hogere dichtheid en ruimtegebruik. ‘Vergeleken met traditionele lithium-ijzerfosfaataccu’s vergroten blade-accu’s het ruimtegebruik met ongeveer 40 %’, legt hoofdwetenschapper, hoofdingenieur voor de auto-industrie en directeur van het Automotive Engineering Research Institute bij BYD Lian Yubo uit. Lian voegde eraan toe dat de blade accu direct op het chassis van de auto kan worden geïnstalleerd, waardoor het ruimtegebruik en de veiligheid van het systeem nog verder worden verbeterd. De blade accu is een paradepaardje van BYD geworden en is samen met andere innovaties van het bedrijf een ‘drijvende kracht’ achter het succes gebleken.

Tegen 2030 zal andere producent Changan in totaal 200 miljard yuan investeren en meer dan 10.000 nieuwe werknemers toevoegen aan zijn technologische innovatieteam op gebieden zoals intelligentie, nieuwe energie en toekomstgerichte technologieën.

90 % lokalisatie

Momenteel versnelt de Chinese NEV-industrie de clustering van ‘ketens’. Zowel bovenstroom als benedenstroom profiteren kleine en middelgrote bedrijven van deze kans en sluiten zich aan bij het NEV-ecosysteem om te groeien en tegelijkertijd de industriële keten te ondersteunen. Uit gegevens blijkt dat dankzij een complete industriële keten, grote NEV-fabrikanten in China een onderdeellokalisatiepercentage van meer dan 90 % hebben bereikt, en sommige zelfs meer dan 95 %.

Een medewerker bedient een wikkelmachine voor filmcondensatoren bij Savy Machine Foto Peoples Daily Disclaimer


In een fabriek van de NEV-fabrikant Lynk & Co in Yuyao (onder Ningbo) rolt elke 72 seconden een nieuw energievoertuig van de productielijn, terwijl autostoelen van een filiaal van Magna, een wereldwijde ontwikkelaar en fabrikant van complete zitsystemen, binnen enkele uren rechtstreeks worden geleverd aan de assemblagewerkplaats van Lynk & Co. De vestiging van het NEV-project van Lynk & Co in de China-Italië (Ningbo) Ecologische Zone te Yuyao heeft 17 auto-ondersteunende bedrijven aangetrokken. Magna dat in 2018 iets meer dan 100 personeelsleden had toen het zich voor het eerst in de zone vestigde, heeft zijn personeelsbestand verdubbeld en de maandelijkse zetelproductie verhoogd van ongeveer 4.000 naar bijna 10.000 eenheden, volgens plaatsvervangend algemeen directeur Huang Fei. Op dit moment heeft Yuyao een industriële basis gevormd die complete voertuigen, lichtgewicht auto-onderdelen, batterijsystemen en optische apparaten voor in de auto omvat, met bovenstroom- en benedenstroom-bedrijven die zich snel verzamelen.
In het hele land floreren ‘kleine reuzen’ dankzij het industriële ecosysteem van de NEV. ‘Van januari tot juni dit jaar steeg de verkoop van LS-serie condensatorwikkelmachines tot 1,5 keer het cijfer van dezelfde periode vorig jaar’, aldus algemeen manager Yu Shengwu van Savy Machine in het Xinbei-district van Changzhou-stad (Jiangsu). De condensatorwikkelmachine speelt een cruciale rol in de productie van energiebatterijen voor NEV’s . Op deze markt neemt Savy Machine wereldwijd al de derde plaats in wat betreft marktaandeel.

Bronnen Peoples Daily, Global Times