Hoewel in Hongkong nauwelijks 40.000 wagens per jaar geregistreerd worden, is het gebied aantrekkelijk voor Chinese EV-bouwers die zich richten op de internationale markt. Hongkong blijkt een proeftuin voor en springplank naar meer ontwikkelde markten.
Volgens de in Londen gevestigde autodistributeur Inchcape is het marktaandeel van Chinese EV-merken in Hongkong in juni bijna verdubbeld, van 16 procent een jaar geleden naar 30 procent. Inchcape stelde de cijfers samen op basis van statistieken van het Transport Department. Op 19 juli waren er in totaal 31 EV-modellen van negen Chinese bedrijven goedgekeurd voor verkoop door het Hongkongs Transport Department. ‘In de eerste helft van 2024 is het marktaandeel van EV-merken uit het vasteland groter geworden, maar het heeft nog niet het stadium bereikt waarin ze de markt leiden of domineren’, stelt Ray Leung, directeur van BMW Concessionaires (HK) die het Duitse topmerk in Hongkong en Macao verdeelt.
‘In het massa- of niet-premiumsegment kunnen EV-merken van het vasteland blijven groeien of zelfs een leidende rol spelen. Ze hebben een goed productassortiment, een zeer aantrekkelijk prijsvoorstel en sommige van hun auto’s zijn zelfs heel aantrekkelijk. In dit segment zal er een grote herschikking van de markt plaatsvinden. Maar inzake het topsegment denk ik dat de Europese merken nog steeds een zekere mate van concurrentievermogen en leidende rol zullen behouden.’
Tesla is het belangrijkste EV-merk in Hongkong met meer dan 40.000 geregistreerde voertuigen, goed voor 47 procent van de 86.938 elektrische privéauto’s, aldus de SCM Post op basis van gegevens van het Transport Department van augustus 2017 tot juli 2024. BMW en Mercedes-Benz ronden de top drie af met een marktaandeel van respectievelijk 10,9 en 10,2%. BYD was het grootste EV-merk uit het vasteland, met 8.416 geregistreerde voertuigen en een marktaandeel van 9,7 %, gevolgd door MG dat eigendom is van SAIC. Dit bezit een marktaandeel van 2,7% , wat neerkomt op 2.390 geregistreerde voertuigen.
Proeftuin
De Chinese merken Xpeng en GAC Aion hebben de afgelopen maanden showrooms geopend om een groter marktaandeel te veroveren. Daar registreerde men vorig jaar zo’n 38.000 nieuwe auto’s. Dat men rechts rijdt in Hongkong maakt de stad tot een geschikte proeftuin voor Chinese EV-merken die willen uitbreiden naar andere internationale en meer bepaald Pacifisch-Aziatische markten met gelijkaardige stuursystemen. Aangezien er op het vasteland veel concurrentie is tussen EV-constructeurs willen ze Hongkong wellicht gebruiken als springplank om overzeese markten te betreden, vermoedt Wilson Lam, directeur van autodistributeur Zung Fu Group. De merken die zijn ontworpen op basis van de voorkeuren op het vasteland kunnen aanpassingen en verbeteringen aanbrengen op basis van feedback van consumenten in Hongkong.
BeyonCa is een Chinese starter voor premium EVs die wordt gesteund door de Franse autofabrikant Renault Group en het Chinese staatsbedrijf Dongfeng Motor. Deze ondertekende vorige maand overeenkomsten met partners in de toeleveringsketen en financiële instellingen om de oprichting van het eerste automerk ‘made in Hong Kong’ te versnellen. ‘Het idee is niet enkel om een fabriek in Hongkong te bouwen; het gaat om het bouwen van een EV-merk voor Hongkong’, vertelde oprichter en voorzitter Soh Weiming in juni aan de SCMP. Hongkong blijkt een ideale incubator voor een EV-merk met een internationaal perspectief, niet alleen omdat de stad zich dicht bij het vasteland van China bevindt waar een volledige toeleveringsketen toegankelijk is, maar ook omdat deze als springplank kan dienen naar ontwikkelde markten zoals Europa.
Hozon ondertekende afgelopen september een voorakkoord met Hong Kong Science and Technology Parks Corporation om er zijn internationale hoofdkantoor te vestigen als onderdeel van een strategie om zijn ontwikkeling in de Pacifisch-Aziatische regio te versnellen. De in Shanghai gevestigde autofabrikant wil binnen drie jaar met zijn merk Neta een marktaandeel van 15% in Hongkong bereiken en is van plan om daartoe minstens drie modellen naar Hongkong te brengen.
Dit jaar valt de 100ste verjaardag van MG, een Brits merk dat nu eigendom is van SAIC. MGs worden in China gemaakt. Maar volgens Eric Wong, voorzitter van Richburg Corp, de verdeler in Hong Kong, is de ontwerpstudio gevestigd in het VK. De intrede van MG in Hong Kong twee jaar geleden viel samen met het begin van de hausse op het gebied van EVs in de stad, stelt hij. ‘We streven ernaar om volgend jaar, wanneer nieuwe productvarianten met rechtse besturing naar Hongkong komen, de eerste plaats te bereiken’, voegde hij eraan toe. ‘Hongkong is een springplank en proeftuin. Het succes en de ervaring van MG zouden zeker waarde toevoegen aan de uitbreiding van het merk naar andere markten.’
Samenwerking nodig
Niet iedereen is overtuigd van de opkomst van Hongkong als EV-testcentrum en lanceerplatform. Hongkong heeft een hoge penetratiegraad van EVs en de verhouding van oplaadfaciliteiten voldoet aan de internationale normen, maar het gebrek aan beleid en regelgeving voor autonoom rijden maakt het minder haalbaar voor de stad om een testcentrum voor EVs te worden, aldus Lawrence Iu, uitvoerend directeur van de denktank Civic Exchange. ‘Het gebrek aan een ecosysteem voor EV-batterijen, een tekort aan O&O-talent en onvoldoende quota voor bijscholing van technici beïnvloeden eveneens de haalbaarheid van Hongkong om een EV-hub te worden’, voegde hij eraan toe.
Chan Ching-chuen, directeur van het onderzoekscentrum voor EVs aan de Hong Kong Polytechnic University en stichtend voorzitter van de World Electric Vehicle Association, vindt dat de stad de samenwerking met autofabrikanten en bedrijven in de toeleveringsketen van EVs op het vasteland verder moet versterken als het een EV-testcentrum wil worden. ‘Er zijn nog steeds niet veel EVs van Chinese merken in Hongkong en dit toont aan dat de band van Hongkong met het vasteland op het gebied van EVs niet erg sterk is’, aldus Chan. De stad moet ook werken aan de verbetering van haar elektriciteitsnet en aan de oplaadfaciliteiten voor EVs. In dit opzicht kan Hongkong leren van de ervaring van China, voegde hij eraan toe.
Bron: South China Morning Post