‘Black Myth:Wukong’ eerste echt Chinees internetspel van topkwaliteit

Het lang aangekondigde internetspel ‘Black Myht:Wukong’ haalt onmiddellijk succes in China en belangstelling erbuiten. Het is een dubbele primeur: kwaliteitsvol en geworteld in de Chinese cultuur.

Gebruikers op Gamescom beurs in Keulen foto Xinhua/Zhang Fan Disclaimer

Het internetspel ‘Black Myth: Wukong’ schoot onmiddellijk na zijn lancering overtuigend naar de eerste plaats qua aantal gelijktijdige spelers op het platform Steam.

Het spel valt op door zijn verzorgde grafiek en klank en een verhaal dat gebaseerd is op een klassieke Chinese roman ‘De reis naar het Westen’. Daardoor trekt het niet alleen de gebruikelijke spelers aan, maar krijgt het aandacht van een breder publiek in en buiten China.

Technisch en artistiek wordt het door velen als een mijlpaal gezien. Inhoudelijk presenteert het zich als een drager van Chinese cultuur, terwijl internetspellen in China lang gestigmatiseerd werden als ‘digitale heroïne’ wegens de mogelijke verslaving van kinderen.

Volgens de website Metacritic kreeg ‘Black Myth: Wukong’ van 54 mediabedrijven wereldwijd een gemiddelde score van 82/100. Bovendien bestempelt IGN China, dat spellen verkoopt, het als ‘volmaakt’ en als een mijlpaal voor de Chinese spellensector.

Eerste Chinese AAA-spel

Op de eerste dag piekte het aantal gelijktijdige spelers op Steam boven de twee miljoen. Daar kwamen nog een onbekend aantal spelers op Playstation5 bij.

Chinese spellen zijn traditioneel goedkoop in productie en halen inkomsten uit voortdurende reclame voor kleine uitgaven. ‘Black Myth: Wukong’ vormt een breuk met deze kenmerken. De ontwikkelingskosten waren hoog, de productiecyclus lang en de ingezette middelen groot.

De trailer voor het spel is al vier jaar geleden gelanceerd. Het productieteam bezocht een aantal keren de provincie Shaanxi en gebruikte de schilderachtige landschappen als achtergrond. Ze lieten zich ook inspireren door de schilderijen van landschappen. De toeristische dienst van de provincie lanceerde een promotievideo met de plaatsen die in het spel voorkomen, zoals Xiaoxitian (klein westers paradijs), de Yuhuang-tempel en het Tiefo-klooster. Ze hoopt bloggers zo te verleiden tot een ‘culturele bedevaart’.

Op het gebied van klankeffecten vormen klassieke Chinese instrumenten (suona, pipa, trommel en guzheng) de basis, met westerse piano en orkest als extra toets.

Wie het spel in China wil spelen moet het kopen aan 268 yuan (35 euro). In de VS kost het 59,99 dollar. Het spel is ontwikkeld door het Chinese bedrijf Game Science in Hangzhou. Het is beschikbaar op Steam, Play Station 5, Epic Games Store en Tencent WeGame.

Het wordt omschreven als het eerste Chinese AAA-spel. In 2023 hadden Chinese bedrijven 37,4% van de globale markt van 85 miljard dollar voor internetspellen in handen. In het topsegment waren ze echter nog afwezig. Tot nu toe kwamen dergelijke topspellen uit de VS, Europa of Japan.

Culturele brug

Het spel is echter meer dan een technische of artistieke doorbraak van China. Het vertrekt van het verhaal van de apenkoning Sun Wukong, een personage uit één van de vier Chinese klassieke romans, namelijk ‘Reis naar het Westen’. De roman gaat over een monnik in de Tang-dynastie, die volgens de legende een reis naar Indië onderneemt om daar Boeddhistische soetras te verzamelen en zo het Boeddhisme in China succesvol te introduceren. Sun Wukong, een aap met bovennatuurlijke krachten zoals het verstoppen van zijn wapen in zijn oor, begeleidt hem op die reis.

In het spel besluit een jonge aap vele jaren later in de voetstappen van Sun Wukong te treden en door het overwinnen van vele moeilijkheden uiteindelijk zijn eigen persoonlijkheid te vormen.

Sinds juni, gedurende de testfase vóór het begin van de verkoop, deelden gebruikers hun ervaringen op sociale media en kwam de discussie op gang. Chinezen, die internetspellen zagen als ‘digitale heroine’, beschikken nu voor het eerst over een spel dat perfect aansluit bij hun culturele tradities. Iedere Chinees is immers van kindsbeen af vertrouwd met de avonturen van Sun Wukong.

Voor buitenlandse spelers vormt het een goede gelegenheid om de Chinese cultuur en traditie te ontdekken. Om het spel vlot te spelen is immers enige kennis van de verhaallijn van de klassieke roman gewenst.

Bron: Global Times, Xinhua, People’s Daily