Vrouwen drijven de peperindustrie in Zuidwest China

Onlangs werd de 9e Guizhou · Zunyi International Pepper Expo gehouden. De provincie Guizhou staat bekend om haar gepeperde cuisine en is daarom ook de thuisbasis van veel producenten van chilisaus. Onder hen is een opvallend groot aantal vrouwelijke ondernemers.

Producten van Guisanghong; foto Guisanhong (disclaimer)

Conferentie

Om de bijdrage van uitzonderlijke vrouwelijke ondernemers aan de ontwikkeling van de Chinese peperindustrie te benadrukken en hen aan te moedigen te blijven bijdragen, werd tijdens de beurs een speciale top voor hen georganiseerd. Op de top wisselden vrouwelijke vertegenwoordigers van universiteiten en ondernemingen uit Guizhou, Yunnan, Sichuan en andere regio’s hun eigen ervaringen in het adviseren van peperboeren, het verbeteren van de verwerking van peper tot diverse producten en het ontwikkelen van peperondernemingen, alsmede suggesties voor de duurzame ontwikkeling van de Chinese peperindustrie uit.

Hu Guangfen

Hu Guangfen, voorzitter van Guisanhong Food Co., Ltd., deelde de 26-jarige geschiedenis van het bedrijf dat uitgroeide tot een moderne voedingsonderneming die de verbouw, verwerking en verkoop van peper met wetenschappelijk onderzoek integreert. Guisanhong heeft een peperbasis van 20.000 hectare in de provincie Guizhou, die 200.000 families van peperboeren hun droom hun inkomen te verhogen en rijk te worden helpt te realiseren. Hu Guangfen won ook onderscheidingen als ‘Nationale Modelarbeider’.

Fu Jiaying

Fu Jiaying, de oprichter van Jiaying (Chongqing) Agricultural Science and Technology Development Co., Ltd., is sinds 2011 in de peperindustrie actief en heeft heel wat moeilijkheden moeten overwinnen, zoals hamsteren, kelderende prijzen en een bijna opdrogende cashflow, maar ze is die uitdagingen aangegaan en heeft actief gezocht naar manieren om productieproblemen op te lossen, klanten een one-stop-service te bieden en won uiteindelijk het vertrouwen van partners en klanten.

Peng Fujing

Van de baas tot de technicus, van financiën tot verkoop, Peng Fujing, CEO van Guizhou Yipin Agricultural Development Co., Ltd., ging diep het veld in, deelde wel en wee met peperboeren en leidde het team om die boeren wetenschappelijke plantmethoden te onderwijzen. Ook zij heeft de titel ‘provinciale modelarbeider’ ontvangen.

Bao Aiming

Bao Aiming, CEO van de Guizhou Nanshanpo Group, is de tiende generatie erfgenaam van Nanshanpo’s ‘immaterieel cultureel erfgoed’ op het gebied van voedselverwerking. Tijdens de top vertelde ze over haar ervaring haar investering in 2011 in Guizhou, het opzetten van een voedselonderzoeksteam en de ontwikkeling van een reeks ecologische voedingsmiddelen. In 2022 investeerde Nanshanpo Group RMB 757 miljoen om het Nanshanpo Ecological Specialty Food Industrial Park te bouwen, een belangrijk project in het ‘14e vijfjarenplan’ van de provincie Guizhou. Vanwege haar bijdrage aan de lokale peperindustrie heeft ook Bao Aiming meerdere eervolle vermeldingen ontvangen.

Liu Yonghong

Liu Yonghong, algemeen directeur van Yunnan Zhaotong Sinong Food Technology Co., Ltd., deelde de succesvolle bijdrage van Sinong Food aan de revitalisering van de economie van Zhaotong tot een grote peper producerende regio. In 2023 produceerde het bedrijf meer dan 30.000 ton pepers.

Chen Mo

Chen Mo, algemeen directeur van Zunyi Jiujiuhong Food Co., Ltd., transformeerde haar kleine peperwerkplaats geleidelijk in een peper verwerkende onderneming met een volwassen omzet van meer dan RMB 30 miljoen per jaar door de introductie van een nieuw managementmodel. Ze nam ook deel aan de R&D en promotie van nieuwe chili-producten, deed suggesties voor productverbetering op basis van de marktvraag en promootte effectief de optimalisatie en update van de peper-productlijn van het bedrijf.

Zhao Liang

Zhao Liang, een professor aan het College of Food Science and Nutritional Engineering van de China Agricultural University, analyseerde tijdens de bijeenkomst de bestaande technische knelpunten in de verwerking van peper in China. De industrie is nog steeds voornamelijk gebaseerd op traditionele verwerkingsmethoden en doet onvoldoende aan technologische innovatie. Ook de eindproducten zijn grotendeels primaire verwerkte producten.

Wen Qing

Wen Qing, hoofd van de specerijenafdeling van China’s top online winkel Jingdong, voorspelde dat de omvang van China’s specerijenmarkt in 2024 RMB 219,9 miljard zal bedragen, met een samengesteld groeipercentage van 16%, en dat meer dan 43,7% van de consumenten specerijen zal kopen via geïntegreerde e-commercekanalen. Ze suggereerde dat de producenten meer van de online mogelijkheden gebruik konden maken.

Tao Huabi

Opvallend genoeg was de oudste en bekendste vrouw in de lokale peperindustrie, Tao Huabi van Laoganma, afwezig. Vermoedelijk vond ze het als 77-jarige te vermoeiend persoonlijk aan de beurs deel te nemen. Vanaf de oprichting in het midden van de jaren negentig is haar chilipasta uitgegroeid tot China’s meest bekende merk in deze markt. Het is inmiddels op meerdere continenten verkrijgbaar en heeft een eigen fansite op Facebook. In 2022 schatte Forbes haar waarde op USD 1.05 miljard.

Marktaandeel

Dit is een markt van vele kleine aanbieders. Het is niet makkelijk een schatting te maken van het totale marktaandeel van de hier genoemde bedrijven. Op basis van het marktaandeel van 20% van Laoganma, denk ik dat deze door vrouwen geleide ondernemingen samen een aandeel hebben van 25% – 30%. Niet slecht in deze groeimarkt.

Bron: China Food Newspaper van 27/8/2024 en de sites van de genoemde ondernemingen.