Tijdens de 3 dagen van het Midherstfestival zijn vooral korte afstandsreizen in trek. Verwacht wordt dat het verbruik levendig zal blijven en zo zal bijdragen tot de economische groei tijdens het tweede semester.
Het Midfherfstfestival-ook bekend als het Maanfestival of Maankoekjesfestival-is in de Chinese cultuur een oogstfeest. Het valt dit jaar van 15 tot 17 september waarop de Chinezen geloven dat de maan op zijn helderst en volst is. De geschiedenis ervan gaat meer dan 3000 jaar terug en tijdens het festival worden lantaarns in alle soorten en maten meegedragen en tentoongesteld en maangebakjes gegeten, meestal gevuld met zoete bonen, eigeel, vlees of lotuszaadpasta. Het dorp Huangzhuan op 250 km van Beijing is bekend om zijn maankoekjes die vervaardigd worden in 50 bakkerijen. De grootste producent Shijiazhuang Yin Nainai Food Co vervaardigt er dagelijks 20 ton. De China Southern Airlines Hunan Branch is van plan om meer dan 80 vluchten uit te voeren tijdens de periode dat de maan wordt bekeken. In de stad Suzhou geven de bewoners er echter de voorkeur aan om tuinen te bezoeken of lantaarnmarkten bij te wonen met het prachtige nachtlandschap en de heldere maan.
Kenners voorspellen een aanhoudend hoge vraag naar korte-afstandsreizen. In combinatie met de aankomende Nationale Feestdag (die loopt van 1 tot 7 oktober), wordt verwacht dat dit het verbruik levendig zal houden en gehoopt wordt dat dit zal bijdragen aan de economische groei in het laatste deel van het jaar.
Korte reizen
Uit gegevens van het Chinese platform voor online reisdiensten Fliggy blijkt dat het aantal boekingen voor hotels, binnenlandse huurauto’s en tickets voor dit festival met dubbele cijfers is gestegen ten opzichte van 2019. Het totale boekingsvolume voor de Midherfstfestival dagen ligt aanzienlijk hoger in vergelijking met het Drakenbootfestival in juni. Verschillende reisplatforms in China hebben gemeld dat de Midherfstfestival reistrend wordt gedomineerd door korte tot middellange reizen, waarbij vooral ‘microvakanties’ naar nabijgelegen steden en provincies populair zijn. Bestemmingen op minder dan twee uur rijden of drie uur reizen met de hogesnelheidstrein zijn bijzonder populair.
Volgens online reisplatform Tuniu plant bijna 40% van de reizigers korte reizen naar lokale of aangrenzende gebieden waarbij ongeveer 30% ervoor kiest om hun reis één of twee dagen voor het festival te beginnen. Experts schrijven de sterke vraag naar reizen toe aan gunstig weer, dalende prijzen en de traditionele culturele betekenis van familiereünies tijdens het Festival.
Economie
‘Opkomende reistrends, waaronder culturele reizen, stedelijke vrijetijdsreizen en sporttoerisme, weerspiegelen niet enkel een uitbreiding van de Chinese consumptievoorkeuren, maar beloven ook een duurzame vitaliteit in de binnenlandse economie te injecteren,’ vertelde vice-decaan Jiang Yiyi van de School of Leisure Sports and Tourism aan de Beijing Sport University, Tongcheng, een andere aanbieder van online reisdiensten, meldde in de afgelopen week een toename van 77 procent in zoekopdrachten naar nachttrips in oude steden en tuinen en 24% meer naar nachtelijke boottochten. De nachtelijke economie zal floreren.
China’s recente zomer reisseizoen heeft records gebroken voor het aantal passagiers en was getuige van een sterke groei in boekingen en uitgaven. Tijdens het eerste semester bedroegen bijvoorbeeld de totale kassa-inkomsten van zangevenementen in heel China 10,14 miljard yuan, waarbij de zangevenementen met minstens 3.000 zitplaatsen 10,08 miljard yuan opbrachten. Dit is een stijging van 8,37 miljard yuan ten opzichte van de eerste helft van 2023,. Verwacht wordt dat het momentum ook in oktober zal aanhouden en mogelijk een impuls zal geven aan sectoren zoals transport, horeca en culturele producten. Bij het toerisme van buitenlandse toeristen wordt eveneens verwacht dat het zich herstelt op niveau van voor Covid.
Bron: Global Times, Wikipedia