Huurauto’s in trek voor bezoek aan afgelegen gebieden

Het gebruik van huurauto’s is in juli en augustus sterk gestegen. Wegens de goede staat van rurale wegen-zelfs in afgelegen gebieden-maken vooral jonge toeristen almaar meer gebruik van huurauto’s om verder afgelegen toeristische oorden te bezoeken.

Foto Xinhua Disclaimer

Het aantal boekingen voor huurauto’s is volgens het Chinese reisplatform Fliggy in juli/augustus met meer dan 60 % gestegen ten opzichte van 2023. In afgelegen toeristische bestemmingen in noord en west China zag het platform het aantal boekingen zelfs met meer dan 200 % toenemen: voorbeelden  zijn Heihe langs de Russische grens, Aral in Xinjiang en Bijie met zijn natuurreservaat in Guizhou. De Chinese verhuurdienst CAR zag die maanden een piek in het aantal boekingen waarbij meer dan 90 % van de voertuigen werd verhuurd.

Hoewel China veel mogelijkheden kent om te reizen – hogesnelheidstreinen, bussen en carpoolen-, kiest een groeiende groep ervoor om zelf naar bezienswaardige plaatsen te rijden. Die liggen immers zo ver van de stedelijke centra zijn dat het onwaarschijnlijk is dat ze voor een uitstapje door een deelauto worden opgehaald. Analisten wijzen ook op de verbeterde infrastructuur op het platteland en de veranderende voorkeuren onder jongeren als redenen voor de opleving in populariteit. ’De autoverhuurmarkt in China maakt een betekenisvolle groei door’ zegt CEO voor autoverhuur en ritbemiddeling Simon Song bij toeristische dienstverlener Trip.com. ’Deze trends tonen een verschuiving naar meer flexibele, gepersonaliseerde reiservaringen, waarbij autoverhuur een centrale rol speelt in het vergemakkelijken van diverse reizen.’

Tibet kanton Tsonyi Foto China Daily Disclaimer

Trip.com schrijft de verandering in gewoonte toe aan jongere reizigers die langere reizen maken en een groeiende interesse in bestemmingen ‘buiten de platgetreden paden’ en in steden op een lager niveau, aldus Song.. Dagelijkse bestelvolumes bij autoverhuurbedrijven bereikten afgelopen zomer recordhoogtes, een stijging van 50 % jaar-op-jaar en de gemiddelde uitgaven per huurauto stegen met een vijfde, ontdekte Trip.com. Reizigers die geboren zijn in de jaren ’80 en ’90 zijn goed voor 76 % van de autoverhuurklanten, aldus Song die er aan toevoegde dat personen mensen die geboren zijn na 2000 het snelst groeiende segment vormen met een toename van 77 %

In de provincie Qinghai vliegen binnenlandse toeristen naar de hoofdstad Xining en huren een auto op de luchthaven voor de 180 km lange reis naar het Qinghai meer zegt Qiu Yu. Haar zaken zijn geholpen door de golf van zelfrijdende toeristen, omdat automobilisten naar believen kunnen stoppen wanneer ze door de provincie rijden waardoor ze meer geneigd zijn om fruit en groenten van verkopers onderweg te kopen. ‘Omdat de routes die je zelf neemt niet vastliggen, kun je naar believen van bestemming veranderen,’ zegt een andere toerist. ‘En treinen en vliegtuigen kunnen natuurlijk niet halverwege de reis van koers veranderen.’ Verbeterde wegen maken het reizen met de auto naar afgelegen locaties gemakkelijker, stelt Fliggy vast. China heeft van 2006 tot 2015 met de de Wereldbank 1.299 plattelandswegen aangelegd over een totale lengte van 5.402 km. Het aantal auto’s per 100 huishoudens ging terzelfdertijd van 35,3 in 2019 naar 43,5 in 2022, volgens gegevensanalysebedrijf Statista.

In Guizhou moet elk dorp met meer dan 30 woningen bereikbaar zijn via het wegennet Bron: China Daily/gzgov.gov.cn Disclaimer

De snelwegen van het land kunnen autorijden leuk maken, zegt inwoner van Hong Kong Ivan Theodoulou die het proces doorliep om een rijbewijs te krijgen voor het hele Pearl River Delta-gebied. Hij beweert in de afgelopen twee jaar samen 6.000 km te hebben gereden, waaronder veel ritten van 160 km tussen Zhuhai en Foshan. Hij merkt op dat de snelwegen echt fantastisch zijn, maar dat de tolheffingen wel ,kunnen oplopen.

De Amerikaanse Bryce Linden die in Lijiang woont en boetiekhotels uitbaat, verkiest naar de bergen van Shangrila/Zhongdian te rijden met een huurauto. Een vier uur durende rit van Dali naar Kunming via de grote snelwegen kost 200 yuan aan tolgeld plus 7 yuan per liter benzine, aldus  Linden en ze voegde eraan toe dat een standaard vierdeurs auto 60 yuan per dag kost om te huren. De gemiddelde kosten voor het huren van een auto via Fliggy bedroegen aldus het platform de afgelopen zomer 726 yuan meestal voor reizen van twee dagen of minder. Maar of het nu bestuurders betreft of hun passagiers die gewoon zijn aan langeafstandsbussen, Theodoulou vindt dat er niets gaat boven in je eigen auto stappen en rijden en stoppen waar je maar heen wil’.

Bron:SCMP