Meer dan 20% van de stedelijke kinderen gebruikt AI-apparaten

Kinderspeelgoed en smartwatches met geïntegreerde AI-chatbots op basis van kunstmatige intelligentie winnen snel aan populariteit in China. Een rapport pleit voor een regulering en vooral opvoeding over hoe kinderen goed omgaan met generatieve AI.

Imoo smartwatch met Wifi, GPS, alarm, klasmodus, … Foto Amazon Disclaimer

Volgens een actueel rapport veranderen nieuwe technologieën op het gebied van kunstmatige intelligentie snel de manier waarop kinderen in China het internet gebruiken. Het landelijk onderzoek, uitgevoerd door een instituut van de Chinese Academie van Sociale Wetenschappen, concludeerde dat meer dan 45% van de ondervraagde minderjarigen ten minste één keer een AI-product had gebruikt. Ondertussen gaf 20,5% van de minderjarigen in stedelijke gebieden aan AI-apparaten te gebruiken, vergeleken met slechts 8,1% op het platteland. Deze bevindingen suggereren dat kinderen dringend moeten leren hoe ze AI veilig kunnen gebruiken en ook dat de groeiende ‘AI-kloof’ tussen de stad en het platteland dient aangepakt.

Slimme uurwerken

In het rapport werd ook opgemerkt dat smartphones nog steeds het belangrijkste apparaat uitmaken dat de meerderheid van de minderjarigen gebruikt om toegang te krijgen tot het internet. Dit geldt vooral op het Chinese platteland, waar 74,2% van de kinderen aangaf op hun telefoon te vertrouwen om online te gaan. Slimme uurwerken hebben snel aan populariteit gewonnen. Ze zijn volgens het rapport na telefoons en tablets het derde populairste apparaat geworden dat ze gebruiken om op het internet te surfen. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat veel scholen telefoons op hun campussen hebben verboden, waardoor ouders hun kinderen smartwatches kopen om hen in staat te stellen overdag contact te houden.

Omdat deze apparaten vaak geïntegreerde AI-chatbots bevatten – zoals het populaire Imoo-horloge, of ‘Little Genius’ – benadrukte het rapport dat er meer moet worden gedaan om minderjarigen op te voeden over de risico’s van verkeerde informatie online en andere kwesties die verband houden met generatieve AI-technologie.

Kloof

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste minderjarigen kennis over AI-technologie opdoen via online bronnen of buitenschoolse lessen. Het rapport roept ook op tot meer inspanningen om de groeiende kloof tussen stad en platteland in China op het gebied van AI-onderwijs te overbruggen. Op dit moment vindt het merendeel van de AI-gerelateerde activiteiten op scholen plaats in slechts een handvol grote Chinese steden, zoals Beijing, Shanghai en Guangzhou. De bekommernis over de invloed van AI-technologie op minderjarigen is toegenomen in China, vooral als gevolg van verschillende schandalen waarbij chatbots kinderen ongepaste of onnauwkeurige antwoorden gaven. Veel andere apparaten die gericht zijn op kinderen bevatten AI-technologie, waarbij vooral robotspeelgoed dat geïntegreerd is met chatbots populair wordt.

Beoordeling

Een op 1 januari van kracht geworden regulering wil de minderjarigen in cyberspace beschermen. Ze omvat bepalingen om minderjarigen meer onderwijs op gebied van internetvaardigheden te geven, de regulering van online inhoud te versterken en de persoonlijke informatie van minderjarigen te beschermen. Maatregelen voor de jeugd inzake AI ontbreken. Dit leidt tot een gebrek aan duidelijke wettelijke normen en richtlijnen bij de toepassing en het beheer van AI-technologieën. ‘We moeten de kansen en uitdagingen die nieuwe generatieve AI-technologieën voor minderjarigen met zich meebrengen grondig evalueren en ons richten op het verbeteren van hun AI-geletterdheid. We moeten online platformen ook aanmoedigen om AI-technologie te onderzoeken en te gebruiken om gepersonaliseerde, begeleidende manieren te creëren om minderjarigen te beschermen.’ besluit het rapport.

Du Xiujun, advocaat bij Beijing Zhongwen Law Firm, verklaarde aan de media dat ouders ook een cruciale rol moeten spelen om ervoor te zorgen dat minderjarigen AI-apparaten op een gezonde manier benutten. ‘Als het erop aankomt om te beslissen of en hoe kinderen generatieve AI-tools mogen gebruiken, kunnen ouders niet achterblijven’, stelde Du.

Bron: Sixthtone