Techtrends: De zorgen van de autosector

VW plant niet enkel fabriekssluitingen in Duitsland en bij Audi-Vorst maar ook in China. We onderzoeken of de NIO-strategie met de nieuwe Onvo reeks Tesla echt kan beconcurreren. We hebben het voorts over de dramatische terugschroefplannen bij Northvolt, Europa’s meest geavanceerde e-batterijproducent en we eindigen met de slechte auto verkoopcijfers in augustus.

Onvo L60 Foto: NIO, Technode Disclaimer

Volkswagen plant ivoor het eerst in zijn 87 jarige geschiedenis fabriekssluitingen in Duitsland. Het wil daarvoor decennialange akkoorden met de bonden over jobzekerheid opzeggen. Op langere termijn zouden 30.000 banen verdwijnen, aldus CEO Blume. Minister Habeck van Economie heeft een Conferentie bijeen beroepen van geheel de sector, leveranciers van onderdelen incluis. Toch heeft hij al laten uitschijnen dat de hoofdinspanningen van VW zelf moeten komen. In Audi-Vorst ziet VW geen toekomst meer zodat 2.910 werknemers hun baan verliezen. De Chinese autobouwer NIO (zie verder) heeft ontkend geïnteresseerd te zijn..  In China zelf wil VW met joint-venture partner SAIC de fabriek van Nanjing sluiten. Personeel kreeg te horen dat ze aan de slag kunnen in de Yizheng fabriek. Dat de fabriek te Ningbo zou sluiten, wordt ontkend. De joint venture verkocht in 2023 43% minder auto’s dan op zijn piek in 2017. Reuters rapporteerde eerder dat SAIC dit jaar 10% van de banen zou schrappen bij SAIC-Volkswagen en andere partners.  Diverse bronnen

De NIO-strategie met het Onvo-merk

*NIO brengt met zijn nieuw Onvo L60 (On Voyage) een wagen op de markt die gericht is op het doorsnee gezin om zo het Tesla model Y te beconcurreren waarvan de verkoop tijdens de eerste 7 maanden al met 17% daalde. De L60 SUV heeft een rijbereik van 555 km wat overeenkomt met het afstandsbereik van Tesla’s Model Y. In tegenstelling tot vorige NIO modellen die meer dan 300.000 yuan kostten, is de L60 17% goedkoper dan de Tesla. Kopers die de batterij willen huren, betalen 149.000 yuan voor de wagen en een maandelijks abonnement van 200 yuan voor de batterij. Met batterij bedraagt de aankoopprijs 206.000 yuan. Uiteraard kan voor een opgeladen batterij een beroep gedaan op het netwerk van 2500 wisselstations. Met 30 sensoren voor autonoom rijden,  Qualcomm’s nieuwste processor voor infotainment toepassingen en aantrekkelijke extra’s zoals een 52-liter auto koelkast biedt de SUV meer dan 100.000 yuan aan specificaties dan Model Y. Eigenaars hebben ook toegang tot populaire hightech functies zoals een AI-spraak assistent via een intern ontwikkeld besturingssysteem en kunnen autonoom rijden in meer dan 700 Chinese steden en 2700 provincies, dankzij geavanceerde chips en AI-algoritmen. Technode, Yahoo Finance

*Na een tegenvallend eerste kwartaal waren de NIO resultaten in K2 uitstekend. NIO verkocht 56.373 voertuigen of 143% meer j.o.j en 90% meer dan tijdens K1. De winstmarge bedroeg 12,2% en het netto verlies daalde 17,7% j.o.j. tot $ 694 miljoen. Het bedrijf is van plan binnenkort 100 Onvo-winkels te openen.

Northvolt stelt teleur

De batterij is het centrale en kostbaarste deel van een e-auto en terecht stelt het EU-toekomstrapport van Mario Draghi dit prioritair. Nauwelijks was zijn rapport publiek of Europa’s meest gevorderde producent van e-batterijen het Zweedse Northvolt maakte echter bekend zijn ambitieuze ambities te temperen omdat de EVs in Europa minder verkopen dan verwacht. Uiteraard wordt ook naar sterke concurrentie vanuit China gewezen. Northvolt heeft sinds de oprichting $4,5 miljard aan eigen vermogen en $9,3 miljard aan schulden opgehaald evenals $3,8 miljard aan overheidssteun van Duitsland en Canada om toekomstige fabrieken te bouwen. Volkswagen bezit 21% van de aandelen en BMW 2,8%, maar BMW koopt nu zijn batterijen bij Samsung. Northvolt maakte vorig jaar een nettoverlies van $1,2 miljard, vier maal meer dan het jaar voordien. De Zweedse regering wil geen aandeelhouder worden. Northvolt zegt dat het uitkijkt voor kopers of partners voor de filialen materialen, recyclage (in Polen)- en energieopslag. Het feit dat Northvolt met het werk aan materialen stopt, doet de afhankelijkheid van China en Zuid-Korea toenemen, omdat die een virtueel monopolie hebben op de kathodemarkt.  Hoewel de Skellefteå-fabriek technisch een jaarcapaciteit van 16 GWh heeft, vervaardigde ze vorig jaar niet eens 1 GWh. De batterijprijs ligt dus hoger dan bij  BYD, CATL, LG, Samsung en Panasonic. Er wordt al gesproken over 20 % tot 30 % afdankingen. Een valse start van de re industrialisatie strategie zoals door Draghi voorop gesteld.  FT

Verkoopcijfers augustus.

*De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in augustus gekelderd. Alles bij elkaar telde de Europese autoconstructeurskoepel ACEA 92.627 registraties voor nieuwe batterijwagens of bijna 44 % minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen 165.204 wagens. Daardoor nam het marktaandeel van volledig elektrische auto’s af tot 14,4 % van 21 % een jaar eerder. De afname was spectaculair in Duitsland (-68,8 %) en Frankrijk (-33,1 %). Van hybride voertuigen werden 201.552 exemplaren verkocht of 6,6 % meer dan een jaar geleden. vrtnieuws

.* Mercedes-Benz  heeft zijn jaarlijkse winst verwachting voor een tweede maal verminderd onder meer door de zwakkere Chinese markt. Mercedes-Benz verwacht nu een gecorrigeerd verkooprendement tussen 7,5% en 8,5% in 2024, een daling ten opzichte van de vorige 10% tot 11%. Reuters

.*Ook BMW staat onder druk in de Chinese markt waar het in H1 8,4 % minder verkocht. De marge van de ontvangsten voor intrest-en belastingen viel van 9,2% vorig jaar naar 8,4% Reuters