Robottaxi’s niet marginaal meer

Robottaxi’s doen meer en meer hun intrede in de Chinese steden en naar verluidt zijn ze veiliger dan gewone wagens. Apollo Go, dat nu in Wuhan jaarlijks bijna 11.000 $ per auto verliest, hoopt het eerste winstgevende platform te worden. McKinsey & Company voorspelt dat China ‘s werelds grootste markt voor zelfrijdende voertuigen zal worden. De inkomsten hieruit, samen met deze uit mobiliteitsdiensten, zouden meer dan 500 miljard $ bedragen in 2030.

In zelfsturende wagen te Chongqing Foto Xinhua Disclaimer

Zelfrijdende voertuigen zijn in de straten van grote Chinese steden geen sciencefiction meer. De technologie haalde in China voor het eerst de krantenkoppen in 2015, toen Volvo een test verrichte met handsfree voertuigen die aan 70 kilometer per uur over de zesde ringweg van Beijing reden. Baidu richtte in 2017 zijn groep voor intelligent rijden op en onthulde in datzelfde jaar zijn Apollo-plan voor autonoom rijden. Pony.ai van zijn kant richtte in 2016 zijn eerste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor chauffeurloos rijden op. .Eind februari hadden meer dan 20 steden beleidsregels opgesteld ter ondersteuning van tests met autonome voertuigen en hadden ze licenties afgeleverd aan meer dan 60 bedrijven.

Veiligheid in twijfel

Veiligheid blijft een echte zorg, want er hebben zich reeds incidenten voorgedaan. Tijdens een evenement in mei meldde Wang Yunpen, vicevoorzitter van Baidu, dat het aantal verzekeringsclaims voor zijn Apollo Go-voertuigen in de afgelopen twee jaar een veertiende was van dat voor menselijke bestuurders. In het tweede kwartaal verzorgde Baidu’s Apollo Go ongeveer 899.000 ritten, een stijging van 26% op jaarbasis. Op 28 juli had Apollo Go in totaal meer dan 7 miljoen taxiritten zonder chauffeur gerealiseerd. Het veiligheidsniveau van autonoom rijden is volgens Pony.ai-ondervoorzitter Zhang Ning 10 keer hoger dan dat van bemand rijden. Het bedrijf had in mei wereldwijd 3,5 miljoen km aan tests zonder bestuurder uitgevoerd.

Een robottaxi biedt echter geen snelle oplossing wanneer een gewonde passagier of weggebruiker hulp nodig heeft en moet wachten tot de wagenparkbeheerder iemand naar de locatie stuurt. Als het om een klein ongeluk gaat, kan de verzekeringsmaatschappij proberen een regeling te treffen en een bepaald bedrag bieden. Het is waarschijnlijk dat het wagenparkbedrijf aansprakelijk wordt gesteld, maar het is onduidelijk wie er naar de gevangenis wordt gestuurd – de software-ingenieur, de CEO, de eigenaar van het bedrijf, of eventueel meer dan één van hen.

Wedijver

Taxichauffeurs klagen er ook over dat robottaxibedrijven hun klanten stelen door gulle subsidies aan te bieden. Op een bonnetje van een robottaxirit van 28 km en 64 minuten in Wuhan stond dat het tarief slechts 26,52 yuan bedroeg, veel goedkoper dan een normaal taxitarief. Bij nader inzien bleek de korting 109,52 yuan te zijn. Wuhan heeft meer dan 3.300 km aan wegen die geschikt zijn voor robottaxi’s, het hoogste in China. Robottaxi’s boekten 850.000 ritten in het eerste kwartaal van dit jaar, meer dan in heel 2023, aldus een rapport van Hubei Daily.

Volgens het nieuwsportaal Jiemian boekte een Apollo Go-voertuig in juli tot 20 ritten op één dag, evenveel als een gewone taxi. Er zijn ongeveer 400 Apollo Go-voertuigen in Wuhan, wat nauwelijks 1% uitmaakt van de totale taxivloot aldaar. Auto-analist Zhang Xiang van de North China University of Technology verwacht dat het minstens 10 jaar zal duren voordat robottaxi’s op grote schaal operationeel zullen zijn.

Zakelijk

Zelfsturende minibus in Hangzhou Foto: Xinhua Disclaimer

Ondanks de aanloopproblemen zullen robottaxi’s binnenkort commercieel rendabel zijn. Volgens Baidu zal Apollo Go naar verwachting in 2025 winstgevend zijn, dankzij dalende hardwarekosten en toenemende bestellingen. Op basis van een schatting van Haitong International Securities verliest Apollo Go jaarlijks bijna 11.000 $ per auto in Wuhan. Chen Zhuo, algemeen directeur van Apollo Go, beweert dat zijn bedrijf ‘het eerste commercieel winstgevende’ autonoom rijdende platform ter wereld’ zou worden. Pony.ai heeft eveneens vertrouwen in de vooruitzichten van de sector. In een 160 km² kilometer grote zone in E-Town te Beijing, een economisch-technologisch ontwikkelingsgebied, baat het bedrijf bijna 100 robottaxi’s uit. Vergeleken met jaren geleden verlopen de ritten veel soepeler, zonder abrupt remmen. Zhang, ondervoorzitter van Pony.ai, wil zijn robottaxivloot voor één stad vertienvoudigen tegen 2025 of 2026, verklaarde hij aan Xinhua.

Groeileider

Adviesbureau McKinsey & Company heeft voorspeld dat China ‘s werelds grootste markt voor zelfrijdende voertuigen zal worden. De inkomsten hieruit, samen met deze uit mobiliteitsdiensten, zouden meer dan 500 miljard $ bedragen in 2030. ‘We hebben een versnelling gezien in China. Er worden nu zeker in hoog tempo vergunningen afgegeven’, stelt Augustin Wegscheider, managing director van de Boston Consulting Group. ‘In de VS verloopt dit veel geleidelijker.’

Waymo van Alphabet is het enige bedrijf in de Verenigde Staten dat onbemande robottaxi’s exploiteert die tarieven innen. Het bedrijf heeft ongeveer 700 auto’s rijden in San Francisco en Los Angeles in Californië, in Phoenix in Arizona en in Austin in Texas. Cruise, gesteund door General Motors, is in april opnieuw beginnen te testen nadat één van zijn voertuigen vorig jaar een voetganger had aangereden. Cruise beweert actief te zijn in drie steden. Robottaxi’s in de VS krijgen met veel meer toezicht en hogere hindernissen te maken, aldus John Krafcik, voormalig CEO van Waymo aan Reuters.

NEF, een onderzoeksbureau van Bloomberg, voorspelt dat China tegen 2040 ‘s werelds grootste robottaxivloot van ongeveer 12 miljoen zelfrijdende voertuigen zal bezitten, gevolgd door de VS met ongeveer 7 miljoen. Overigens heeft China ook de inspanningen opgevoerd om voertuigen, wegen en cloud computing te integreren, wat een cruciale stap is om slimme voertuigen te laten uitmonden in slimme steden.

Bron: China Daily