Het Vrijgezellenfestival met 11.11 als culminatiepunt zag de vooral de verkoop van energiezuinige apparaten stijgen door een overheidstoelage bij het inruilen van oude toestellen. De handelaars op de Alibaba verkoopplatformen genoten van een AI-toolkit die hun marketing vereenvoudigde, maar ook verbruikers kochten meer AI-apparaten.
Zoals de voorgaande jaren maakten de grote e-commerce spelers niet bekend wat hun totale verkoop was tijdens het Vrijgezellenfestival op 11.11. Eerder wordt uitgekeken naar de grote tendens bij de verbruikers. Bovendien is het verkoopfestival al lang de fase voorbij waarin het enkel nog draait om de sensatie van een middernachtelijke shopping rush waar de verbruiker om 00.00u achter de pc klaar zit te klikken om de afslag niet te missen.
Het uitgebreide winkelfestival dat nu voor het 16e jaar plaatsvond, ging dit jaar al halfweg oktober van start. Tijdens de aanvangsfase kocht meneer Liu, een Gen-Z inwoner uit Hangzhou een Xiaomi-televisie die hij maar 2799 yuan betaalde in plaats van de gebruikelijke 4599 yuan. De sterke afslag heeft niet enkel te maken met de korting van het festival, maar 699 yuan komt van een inruilsubsidie door de overheid, Dit jaar heeft China grootschalige upgrades van apparatuur en inruilprogramma’s voor consumptiegoederen gepromoot, met als doel de binnenlandse vraag te stimuleren en de aanhoudende economische groei te ondersteunen.
Energiezuinig
Begin november hadden volgens het Ministerie van Handel al meer dan 30 miljoen consumenten deelgenomen aan de inruilprogramma’s en was er meer dan 400 miljard yuan verkocht. ‘Omdat het inruilbeleid meer toelage verstrekt aan energie-efficiënte producten, wordt de vervanging van energieverslindende apparatuur effectief bevorderd,’ zegt manager Wang Kui van het inruilprogramma bij Taobao en Tmall Group. Een ‘groene consumptie’ wordt nu algemeen. Statistieken tonen aan dat meer dan 92 % van de huishoudelijke apparaten die op Tmall zijn verkocht de meest energie-efficiënte waren tijdens het koopjesfestival.
Artificiële intelligentie
Het aantal pakketten nam dit jaar weliswaar toe, maar de logistiek verliep soepeler en was beter georganiseerd. Dit is toe te schrijven aan artificiële intelligentie. Grafisch ontwerp, virtuele presentaties en klantendiensten op basis van AI maakten hun werk gemakkelijker en sneller en hielpen de kosten te verlagen. ‘Met de AI-tools van Taobao om scènes te genereren, hoef ik de producten niet meer rond te slepen in fotostudio’s,’ zegt een verkoper van verlichtingsproducten in Guangdong over productfotografie. Het gebruik van de AI-software kost slechts een tiende van het huren van een studio.’ Ongeveer 80 % van de detailhandelaren op Taobao en Tmall gebruikt nu volgens de groep de AI-functies van het platform . Volgens Alibaba gegevens konden 4 miljoen handelaren dankzij de AI-toolkit hun marketinginspanningen vereenvoudigen door meer dan 100 miljoen stukken inhoud te genereren, variërend van afbeeldingen tot tekst. Daarnaast hielp de toolkit 800.000 handelaren om verkeerspatronen van consumenten te analyseren, waardoor ze gerichter en efficiënter konden worden bereikt.
Daardoor hebben 589 merken op de Alibaba-platforms dit jaar 100 miljoen yuan aan bruto goederenwaarde behaald, tegenover 402 merken vorig jaar. Bovendien overschreden 45 merken de mijlpaal van 1 miljard yuan.. AI diende echter niet enkel handelaars, maar werd ook een populaire categorie onder consumenten dit jaar. Volgens gegevens van JD.com steeg de vraag naar AI-elektronica op JD.com, waarbij de verkoop van AI-leerapparaten vertienvoudigde en de verkoop van AI-gestuurde computers, smartphones en aanverwante technologische artikelen verdubbelde ten opzichte van vorig jaar.
Livestreaming
Daarnaast bleek livestreaming een cruciaal kanaal voor het platform te zijn, aangezien bestellingen via JD Live 3,8 keer hoger lagen dan vorig jaar. Ondersteund door een logistiek netwerk van 340.000 koeriers breidde JD.com zijn diensten uit naar landelijke gebieden, waardoor bijna 300 afgelegen dorpen aan het leveringsbereik werden toegevoegd. Het transactievolume voor 519 categorieën huishoudelijke apparaten verdubbelde, met als toppers tv’s met groot scherm, energiezuinige airconditioners en slimme toiletten.
Dit jaar voegden Taobao en Tmall de vier landen Japan, Thailand, Vietnam en Cambodja toe aan hun wereldwijde gratis verzendprogramma. Volgens gegevens van Taobao en Tmall hebben bijna 70.000 detailhandelaren die zich bij hun wereldwijd gratis verzendprogramma hebben aangesloten, hun verkoop zien verdubbelen in de eerste stadia van het winkelfestival.
Bronnen Xinhua, Technode