De Chinese overheid voert een brede campagne tegen misbruik van algoritmen door online platformen. Naast de verspreiding van inhoud en informatie richt de campagne zich ook op de rechten van werknemers en consumenten die betrokken zijn bij internetdiensten. Onder meer de bezorgers die werken voor online platformen krijgen betere bescherming.
De Chinese autoriteiten hebben online platforms die werken met bezorgers opgedragen hun algoritmen te inspecteren zodat ze niet kunnen gebruikt worden voor uitbuiting van bezorgers.
De actie is een onderdeel van een bredere campagne die onlangs werd gelanceerd door de Central Cyberspace Affairs Commission en verschillende andere ministeries, gericht op algoritmische systemen die inbreuk maken op de belangen van gebruikers en werknemers in de internetindustrie.
13 miljoen bezorgers beter beschermen
In 2023 telde de All-China Federation of Trade Unions 13 miljoen maaltijdbezorgers. De afgelopen jaren hebben die vaak verkeersregels overtreden om zo snel mogelijk eten te bezorgen, omdat bezorgplatforms voor eten bestellingen binnen een bepaalde tijd moeten bezorgen, anders wordt loon ingehouden.
Volgens de verklaring van de commissie zal de overheid onder meer optreden tegen het inkorten van de voorziene bezorgtijden door algoritmen.
Online platforms moeten voortaan hun algoritmen, waaronder tijdschattingen en routeplanning, transparant bekendmaken. Ze moeten ook snel reageren op bezwaren van bezorgers met betrekking tot vertragingen veroorzaakt door oncontroleerbare omstandigheden zoals verkeersongelukken en slecht weer.
Aanbieden van informatiecocons vermijden
De campagne, die tot februari volgend jaar duurt, viseert ook algorimen van andere internetondernemingen zoals online video- en winkelplatforms. Daar wil men belangrijke zorgen van netizens aanpakken, zoals “informatiecocons” door middel van homogene inhoudsaanbevelingen en op big data gebaseerde prijsdiscriminatie die verschillende prijzen aan verschillende gebruikers rekent.
Internetplatforms die inhoud brengen moeten een mechanismen opzetten om de vorming van “informatiecocons” te voorkomen, een term die verwijst naar het fenomeen waarbij n mensen overwegend naar informatiedomeinen worden geleid die overeenkomen met hun interesses, waardoor hun leven wordt beperkt tot een “cocon” die lijkt op die van een zijderups.
De platforms moeten de diversiteit van de aanbevolen inhoud vergroten en de promotie van zeer homogene inhoud uitsluiten.
Ze mogen gebruikers niet dwingen om interesses te selecteren of persoonlijke informatie verzamelen die verder gaat dan de noodzakelijke. Ze moeten gebruikers ook negatieve feedback opties bieden voor aanbevolen inhoud, zoals “niet geïnteresseerd”.
Manipulatie van rangschikkingen uitsluiten
Bovendien richt de campagne zich op de manipulatie van rangschikkingen van meest trendy onderwerpen, waarbij internetplatforms de algoritmen achter hun lijsten openbaar moeten maken. In China houden alle grote platforms zoals Weibo en de video-sites Kuaishou, Douyin en Bilibili continu dergelijke lijsten bij.
Prijsdiscriminatie verboden
Bovendien zal het langdurige probleem van big data-discriminatie, waarbij platforms algoritmen gebruiken om verschillende prijzen aan te rekenen op basis van gebruikerseigenschappen zoals leeftijd, beroep en consumptieniveau, strikt verboden worden.
Alle internetproviders moeten zelfonderzoek en -correctie uitvoeren, waarbij lokale cyberspace-administraties begin volgend jaar inspecties zullen uitvoeren.
Bovendien heeft de commissie lokale autoriteiten opgeroepen om adressen bekend te maken waar gebruikers algoritmegerelateerde problemen kunnen melden.
Bron: China Daily