Techtrends: De hoge ambities voor waterstofenergie

China promoot sterk de waterstofenergie en wil ook meer slimme stedelijke infrastructuur. Shanghai plant de laagvliegeconomie en de Duitse bedrijven blijven in China. Het Shuangfeng kanton in Hunan is gespecialiseerd in landbouwmachines en we brengen een flink pak autonieuws. Sanofi plant in Beijing een insulinefabriek van één miljard en in Hongkong past een starter onconventionele ongediertebestrijding toe.

Werknemers van State Grid Jiaxing Power Supply Company sluiten een waterstofvoertuig voor energieopslag aan in de stroomverdeelkamer van Jiashan Information Technology Engineering School Foto China Daily Disclaimer

Volgens topklimaatonderhandelaar Su Wei heeft het land een waterstofenergie-industrie opgezet die de hele waardeketen omvat waaronder productie, opslag, transport, tanken en productie van apparatuur voor waterstof. Waterstofenergie wordt overigens toegepast in verschillende sectoren zoals industrie, energie, transport en bouw. Volgens de Hydrogen Energy Industry Promotion Association (HEIPA) heeft China in oktober in totaal ongeveer 22.790 waterstofvoertuigen met brandstofcellen verkocht en de regering wil in 2025 ongeveer 50.000 brandstofcelauto’s in gebruik hebben. In 2030  zou de markt voor in voertuigen gemonteerde waterstofopslagcilinders ongeveer 40 miljard yuan bedragen. China heeft dit jaar al meer dan 20 nationale beleidsmaatregelen gepubliceerd om de waterstofenergie-industrie te ondersteunen ‘Onderzoek in de hele industrieketen verschuift geleidelijk van complete voertuigfabricage naar de ontwikkeling van kernmaterialen, toegepast technologisch onderzoek en fundamenteel onderzoek’, verklaart HEIPA-directeur Wei Suo. Sinds 2024 hebben provincies ook stimuleringsmaatregelen uitgevaardigd  China Daily 

Meer slimme stedelijke infrastructuur

China heeft een richtlijn ter het bevordering van de aanleg van stedelijke infrastructuur van het nieuwe type. Om de doelen te bereiken, moeten belangrijke taken worden vervuld in 11 aspecten, waaronder het implementeren van de bouw en verbetering van intelligente gemeentelijke infrastructuur, het bevorderen van de gecoördineerde ontwikkeling van slimme stadsinfrastructuur en intelligente verbonden voertuigen en het ontwikkelen van slimme woonwijken. Daarnaast zijn er andere belangrijke taken zoals het verhogen van het intelligentieniveau van huisvesting en gebouwbeheer, het uitvoeren van digitale woningbouw, het verbeteren van platforms voor het modelleren van stadsinformatie en het handhaven van cyber- en gegevensbeveiliging. China Daily

Shanghais plan voor laagvliegeconomie

Shanghai heeft een plan in drie fasen ter uitbouw van de economie op lage hoogte Voorbereidende werkzaamheden, waaronder de bouw van het servicecentrum voor laagvliegen en het platform voor toezicht op en service voor laagvliegen, zullen worden uitgevoerd tijdens de voorbereidingsfase die tegen het jaareinde moet zijn voltooid. In de bouw- en proefexploitatiefase zal het beheersysteem voor de luchtvaartorganisatie op lage hoogte in het hele gebied van de Jangtse rivierdelta tegen eind 2025 tot stand zijn gebracht en zullen niet minder dan 150 vliegroutes op lage hoogte zijn uitgebouwd. De optimalisatie- en upgradefase zal eind 2027 worden afgerond door het openbare routenetwerk voor laagvliegverkeer van Shanghai met ten minste 400 geplande en vastgestelde vliegroutes voor laagvliegverkeer. Shanghai is volgens het actieplan eveneens van plan om tegen 2027 een compleet industrieel systeem te vormen voor onderzoek, ontwikkeling, ontwerp, assemblage en productie, luchtwaardigheidstests en commerciële toepassing van nieuwe laagvliegtuigen. De stad streeft ernaar de industriële kernwaarde van de sector uit te breiden tot 50 miljard yuan in 2027.  China Daily

Duitse bedrijven blijven in China

Uit de Business Confidence Survey Report for 2024/25 door de Duitse Kamer van Koophandel in China blijkt dat van 546 aangesloten bedrijven 92 % van plan is om hun activiteiten in het land voort te zetten en 51 % hun investeringen in de komende 2  jaar wil verhogen. Deze bedrijven verklaren in China te zijn voor China en voor de wereld. Hoewel slechts 8% van de respondenten meent dat dit al het geval is, verwacht 55% dat dit binnen vijf jaar het geval zal zijn. Uit een rapport van het Duitse Economisch Instituut blijkt dat de totale directe investeringen van Duitse bedrijven in China in 2023 een recordhoogte van 11,9 miljard € bereikten, een stijging van 4,3 %  ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrag was goed voor meer dan 10 % van de totale buitenlandse Duitse investeringen dat jaar – het hoogste niveau sinds 2014. Peoples Daily

Shuangfeng specialist in landbouwmachines

Het kanton Shuangfeng (Hunan) met zijn ruige grond waar machines moeilijk gedijen, heeft zich wegens de moeilijkheid opgeworpen als centrum voor landbouwmachines. In deze sector telt de provincie 85 bedrijven waarin tienduizenden mensen werken. De industriële productie van de ongeveer 300 types machines bedroeg dit jaar tot oktober 4,28 miljard yuan een stijging van 18, 5% j-o-j.. Opvallende is een geautomatiseerde verzamelaar voor cameliazaden, die de zaden door middel van trillingen verzamelt in een parapluachtige container. De machine van Nongyou Group kan 10 keer sneller kan werken dan mensen. Het bedrijf heeft tevens meer dan 60 miljoen yuan geïnvesteerd in intelligente productie, waardoor de productiecapaciteit verdrievoudigd kon worden. Volgens gegevens van het Shuangfeng centrum voor landbouwmachinezaken heeft de provincie van januari tot oktober voor 207 miljoen yuan aan landbouwmachines uitgevoerd, een stijging van 62 % op jaarbasis.. China Daily

Autonieuws

*Eurostat meldt dat China in 2022 21% kocht van de EU-voertuigproducten, waarmee het de VS overtreft (20%) en het Verenigd Koninkrijk ( 13 %) . Dat China steeds prominenter wordt, blijkt uit het stijgend aandeel in de binnenlandse toegevoegde waarde van de EU, dat stijgt van 12 % in 2010 tot 21 % in 2022.. Chinese producenten namen met 16 % het grootste deel van de toegevoegde waarde in de niet-EU-autosector voor hun rekening. Japanse en Zuid-Koreaanse producenten volgen met respectievelijk 15 % en 10 %. China’s groeitraject binnen deze sector was bijzonder opmerkelijk, met een toename van 9 % in 2010 tot 16 % in 2022. Businessam.be

*Chinese autoproducenten voeren de uitvoer van hybride voertuigen naar Europa op omdat de EU-heffingen op EVs niet op hybride auto’s van toepassing zijn. Analist Murtuza Ali bij Counterpoint Research  verwacht dat de Chinese export van hybriden naar Europa dit jaar met 20% zal groeien en volgend jaar zelfs nog sneller. Euractiv

*Bij Stellantis (eigenaar van Peugeot, Fiat en Jeep-merken) is Carlos Tavares opgestapt als CEO. De aandelen staan 60% lager dan in maart. Er was onenigheid met de Bestuursraad over de remedies na de sterke daling van de winst dit jaar. In  september maakte het bedrijf bekend dat haar vrije kasstroom negatief zou zijn in 2024, in de orde van grootte van €5 miljard tot €10 miljard. De winstmarge zou rond 6% schommelen FT

*General Motors (GM) zal kosten van in totaal meer dan $ 5 miljard boeken op zijn joint venture in China, één in verband met de herstructurering van de operatie en de andere als gevolg van de verminderde waarde ervan. De Chinese divisie van GM, ooit een winstmotor voor het bedrijf uit Detroit, verliest nu geld.. Tien jaar geleden had GM in China een marktaandeel van bijna 15 %; in september was dat nog maar 6,8 % en het heeft dit jaar al 347 miljoen dollar verloren.  Het bedrijf verwacht een last van 2,6 miljard $ tot 2,9 miljard $ voor herstructureringskosten en een last van $ 2,7 miljard voor verminderde joint venture waarde. Lichtpunt is het partnerschap met Wuling Motors Holdings dat in K3 11% meer verkocht. GM verwijst ook naar sterke cijfers bij de nieuwe energie voertuigen. Scmp, Technode, Reuters

*Li Shufu reorganiseert Zeekr en Lynk die te veel op elkaar lijken én verlieslatend zijn. Geely Auto koopt 11% bij van Zeekr zodat het 62% van de aandelen zal hebben. Daarnaast koopt Zeekr voor 9 miljard yuan 50% van de aandelen in Lynk. Geely Auto zegt dat de winst in K3 met 92 % steeg tot 2,46 miljard yuan ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de omzet met 20 % steeg tot 60 miljard yuan. SCMP

Insulinefabriek in Beijing

De Franse farmaceutische en gezondheidsgigant Sanofi is plan om ongeveer 1 miljard €  te investeren in de bouw van een nieuwe insulinefabriek in Beijing . Sanofi-voorzitter Frédéric Oudéa had zowel een gesprek met vicepremier He Lifeng als de met CPC-secretaris van Beijing Yin Li. Yin zei dat Beijing hoopt dat Sanofi het project zal versnellen en nieuwe medicijnen naar China zal brengen. Hij verwachtte ook dat Sanofi de banden met lokale farmaceutische bedrijven en medische instituten zal aanhalen op gebieden als kunstmatige intelligentie,. Sanofi zei dat de nieuwe fabriek haar vierde vestiging op het Chinese vasteland wordt en een van de grootste door het buitenland gefinancierde projecten in China van de afgelopen jaren, na Tesla’s gigafabriek. China telde in 2021 volgens de International Diabetes Federation 141 miljoen diabetespatiënten, het grootste cohort ter wereld..SCMP

Onconventionele ongediertebestrijding

Rick Lui ts een 24-jarige afgestudeerde biotechnoloog in Hong Kong en oprichter/CEO van Plasticvore Chain, een fabrikant van natuurlijke ongediertebestrijdingsmiddelen,. De twee jaar oude starter lanceerde een natuurlijk bestrijdingsproduct dat een alternatief biedt aan zijn doelklanten.  Hij heeft een product gemaakt van stukjes afgedankte autoband gedrenkt in essentiële oliën. De stukjes zijn gecoat met nanodeeltjes om de meeste gaten tussen de banddeeltjes op te vullen, zodat geuren die muizen, muggen en kakkerlakken verafschuwen langzaam vrijkomen. De vangstmethode bestaat er in het ongedierte van de zone A met veel voedsel en hatelijke geuren naar zone B te jagen, in te sluiten en te verhongeren. Veldstudies toonden aan dat de muizenpopulatie binnen één tot twee weken met ten minste 90 % slonk. Plasticvore heeft naast zijn installatie in Hongkong al een productiefaciliteit opgezet in Hainan, waar Plasticvore houtafval vandaan kan halen als mogelijk alternatief voor afgedankte banden als grondstof, aldus Lui. SCMP