Verkeersinfrastructuur stimuleert groei in Xizang

De aanleg van verkeersinfrastructuur heeft de groei in Xizang (Tibet) sterk gestimuleerd. China heeft 325 miljard yuan besteed aan de aanleg van het 123.300 km lang wegennet. Dit kwam zowel de economie als het toerisme ten goede. Naast het wegverkeer heeft Xizang geleidelijk een multimodaal transportsysteem ontwikkeld met spoor- en luchtnetwerken.

Zicht op een hoogwaardige snelweg tussen Lhasa en Xigaze Foto Xinhua Disclaimer

De transportinfrastructuur heeft een belangrijke rol gespeeld in de sociaaleconomische vooruitgang van de Zuidwest-Chinese autonome regio Xizang, zei een Chinese expert woensdag ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de snelwegen Qinghai-Xizang en Sichuan-Xizang. Op 25 december 1954 bereikten de twee snelwegen tegelijkertijd de hoofdstad Lhasa waarmee een einde kwam aan de geschiedenis van geen snelwegen in het ‘dak van de wereld’. Het 110.000 man sterke bevrijdingsleger, technici en arbeiders bouwden de Sichuan-Tibet snelweg in meer dan 4 jaar. Het project was enorm en gevaarlijk. Tijdens de aanleg stierven meer dan 3000 mensen vanwege het steile terrein. De twee verkeersaders over land zijn de economische levensader van Xizang en verwerken meer dan 90 % van het vrachtvervoer van en naar andere provincies in de regio,

Xizang heeft de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van wegen. In de eerste helft van 2024 bedroeg de totale lengte van autowegen in Xizang 123.300 kilometer waarbij 1.196 km snelweg. Landelijke wegen zijn goed voor 93.000 kilometer van dit totaal. Het aantal kilometers is bijna verdubbeld ten opzichte van 65.200 km in 2012. Xizang is de enige regio/provincie die volledige overheidsfinanciering ontvangt voor de aanleg van wegen. De centrale overheid heeft er tussen 1953 en 2023 325 miljard yuan aan besteed.

Impuls

Professor Xiong Kunxin  aan de Minzu University of China vertelde de Global Times  dat de regio tegen 2035 een 140.000 kilometer lang modern transportnetwerk wil. De snelle groei van de transportinfrastructuur heeft de economische groei en communicatie in de regio gestimuleerd, het handelslandschap omgevormd en een impuls gegeven aan de groei van de handel en het toerisme. De waarde van de buitenlandse handel van de regio bereikte 11 miljard yuan tijdens de eerste 11 maanden van dit jaar, met een stijging van 9,4 % op jaarbasis, wat 4,5 % meer is dan het nationale gemiddelde, aldus de douane van Lhasa.

In de toeristische sector ontving de regio 57 miljoen binnenlandse en buitenlandse toeristen tijdens de eerste drie kwartalen, waarmee het totale aantal geregistreerde toeristen voor heel 2023 werd overtroffen, aldus CNS. Naast het wegverkeer heeft Xizang gestaag een multimodaal transportsysteem ontwikkeld met spoor- en luchtnetwerken. Ook werd de Qinghai-Xizang spoorweg aangelegd en het vrachtvervoer is gestaag gegroeid. De goederenoverslag van het Lhasa West Station Rail depot steeg van 329.000 ton in het openingsjaar 2006 naar 5,71 miljoen ton in 2023.

Op 18 december vertrok een goederentrein met nieuwe energievoertuigen vanuit Xining, de hoofdstad van de provincie Qinghai naar Kathmandu in Nepal. De vracht werd halverwege in Xigaze overgeladen in vrachtwagens voor vervoer over land via de grenshaven te Gyirong naar Kathmandu. De totale transittijd zal naar verwachting ongeveer 15 tot 20 dagen bedragen.. Met name de handel van de regio met buurland Nepal steeg met een indrukwekkende 75,8 % j-o-j en bereikte 4,42 miljard yuan. Het is de bedoeling om het traject van de spoorweg door te trekken van Gyirong tot Kathmandu maar het is nog onduidelijk wie het Nepalese gedeelte zal financieren.

Bron: Global Times