Met ruim één miljard bezoekers kampten de bioscopen vorig jaar met een daling van 22% t.o.v. 2023. Het aantal kijkers van korte video’s nam eveneens af met 300 miljoen tot 1,05 miljard. Het bekijken van microdrama’s werd echter populairder. In de bus of metro snel naar een aflevering kijken, is aangenaam meegenomen.
Volgens gegevens van de National Film Administration bedroegen de bioscoopontvangsten vorig jaar 42 miljard yuan, terwijl deze in 2023 54 miljard uitmaakten. Met 1,01 miljard toeschouwers viel het aantal bezoekers met 22% terug t.o.v. het voorbije jaar. Naar verluidt waren er vorig jaar geen kaskrakers en was de kwaliteit van de uitgebrachte films middelmatig. De Chinese box office tracker Dengta Data onthulde in een rapport dat 57% van de kijkers vorig jaar maar éénmaal naar de bioscoop ging.
Nochtans proberen de bioscopen zich te vernieuwen. 800 ervan werden bijvoorbeeld opengesteld voor de rechtstreekse uitzending van de Olympische Spelen in Parijs. Dit trok 56.000 deelnemers aan. ‘Bioscoop + sport’ is naast ‘bioscoop + concert’ een innovatie. De concertfilms zoals Taylor Swift: The Eras Tour, brachten fans samen voor een meeslepende ervaring. Voor velen boden de high-definition-schermen en krachtige audiosystemen van de bioscoop een aantrekkelijk alternatief voor liveconcerten, waarbij gemak werd gecombineerd met emotionele resonantie.
Een ander hoogtepunt van 2024 vormde de groeiende trend ‘film + toerisme’, die een brug slaat tussen filmverhalen en het verkennen van de echte wereld. White Snake: Afloat bezorgde het zomertoerisme in Hangzhou nieuwe perspectieven, terwijl That Untold Story huwelijksreizigers naar de Yulong Snow Mountain in de provincie Yunnan lokte. De stadswandelingen van Shanghai wonnen aan populariteit na de release van Her Story. Het resultaat was dat de combinatie van film en toerisme niet enkel de ervaring van de bezoeker verrijkte, maar ook de lokale economie en het culturele behoud stimuleerde, wat een veelbelovende trend laat zien. Of er in 2025 een positieve kentering komt in het bioscoopbezoek, zal afhangen van de kwaliteit van de uitgebrachte films tijdens het komende jaar.
Korte video
De markt voor korte video’s is voor het eerst gekrompen. Volgens cijfers van de toezichthouder, de National Radio and Television Administration, en de commissie voor korte video’s en films van de China Federation of Video and Television Associations bedroeg het totale aantal gebruikers van apps voor korte video’s eind juni 1,05 miljard, ongeveer 300 miljoen minder dan het totaal in december 2023. De markt voor korte video’s kende de afgelopen jaren een gestage toename van het aantal gebruikers, namelijk van 648 miljoen in 2018 tot meer dan 1 miljard in 2023. De jaarlijkse groei daalde tijdens die periode van 19% naar 4%.
Microdrama’s
Microdrama’s werden echter almaar populairder. De National Radio and Television Administration definieert deze als webseries met afleveringen van maximaal 10 minuten. De korte afleveringen duren vaak maar een paar minuten, sommige zelfs minder dan 60 seconden. ‘Microdrama’s vertellen complete verhalen en behandelen tegelijkertijd actuele sociale onderwerpen,’ legt Hu Jianli, secretaris-generaal van de China Film Critics Society, uit. Een kenner die het publiek als werknemers van middelbare leeftijd en gepensioneerden beschrijft, stelt: ‘Het is zo handig om op de mobiele telefoon iets te bekijken wanneer je maar wil’.
De leider is Kuaishou, een app die volgens media-analysebureau Endata goed is voor 60% van de top 50 van de Chinese microdrama’s in 2023. Chen Yiyi, vicevoorzitter van Kuaishou, vertelde vorig jaar dat de app 68 titels had die in 2023 meer dan 300 miljoen keer waren bekeken. Daarvan waren er vier meer dan een miljard keer opgevraagd. Ongeveer 94 miljoen mensen – meer dan de bevolking van Duitsland – bekeken meer dan 10 afleveringen per dag op Kuaishou, stelde ze. Douyin is eveneens populair bij fans van microdrama. Producties als ‘Unrivaled’ haalden binnen acht dagen een omzet van 100 miljoen yuan en ‘Night Shift Diary’ overschreed de grens van 1 miljard views. ‘Please, Don’t Spoil Me’, uitgebracht op Tencent Video, haalde meer dan 30 miljoen yuan aan inkomsten en de driedelige serie ‘Escape from the British Museum’ was lange tijd trending op Weibo.
De draaikosten om de microdrama’s te produceren vallen veel lager uit en het monteren gebeurt sneller. Grandma’s Moon werd te Zhenzhou op 6 dagen gedraaid. Zhou Yi, producer bij NetEase, beweert: ‘We zouden twee tot drie jaar nodig hebben om een traditionele tv-serie of film te verdelen, maar voor een microdrama volstaat drie maand’. Netease maakt overigens ook microdrama’s voor de Amerikaanse markt. In een rapport van november voorspelde men dat de Chinese markt voor microdrama’s tegen het eind van 2024 50 miljard yuan zou bedragen, maar tegen 2027 wordt meer dan 100 miljard verwacht.
Kwaliteit
Sommigen beschouwen de microdrama’s als fastfood. Feit is dat de toezichthouder al een campagne heeft gevoerd om ongepaste content die hoge kijkcijfers moet scoren, te verwijderen. Kwaliteit is echter evenzeer mogelijk. ‘Escape from the British Museum’ was één van de meest besproken series van het jaar, ondanks het feit dat deze slechts drie afleveringen van minder dan 20 minuten telt. Het verhaal, verteld door gepersonifieerde objecten, volgt een Chinese porseleinen pot die ontsnapt uit het British Museum, een Chinese journalist in het buitenland ontmoet en hulp zoekt om naar huis terug te keren.
‘I’m a Peking Opera Actor’ is een microdrama dat klassieke Beijing Opera met een moderne verhaallijn combineert. Dit dompelt de kijkers onder in een fusie van de steegjescultuur van het oude Beijing, de unieke keuken van de hoofdstad en het kunstenaarschap van de Opera van Peking. China’s National Radio and Television heeft dan ook zopas een plan gelanceerd om dit jaar 300 microdrama’s uit te brengen, waarvan 100 over monumenten, landschappen en stedelijke attracties, om zo het toerisme en de herleving van het platteland in de hand te werken.
In de afgelopen tien jaar heeft de snelle ontwikkeling van mobiel internet in China geleid tot het ontstaan van verschillende vormen van entertainment en handel, waaronder mobiele games, livestreaming en korte video’s. Als hedendaagse vorm van ontspanning of kunst hebben microdrama’s een aantal duidelijke voordelen. Door de beknoptheid van microdrama’s kan het publiek genieten van de afleveringen zonder veel energie en tijd te verspillen, wat leidt tot een aangename kijkervaring. Hun gemakkelijke toegankelijkheid, van openbaar vervoer tot liften, draagt bij aan hun wijdverspreide aanvaarding, wat de vlotte ontvangst van hun populaire artistieke inhoud verbetert.
.Bronnen: Global Times, SCMP