De afgelopen jaren zijn de logistieke kosten verlaagd door diverse moderniseringen zoals intermodaal transport en dubbel gestapelde containertreinen en ook door gestroomlijnde praktijken zoals uniforme documentsystemen en gestandaardiseerd containerbeheer voor alle vervoerswijzen. Nieuwe technologieën zoals AI en het internet der dingen met moderne logistiek ontsluit nieuwe mogelijkheden voor kostenefficiënte, intelligente toeleveringsketens.
![](https://www.chinasquare.be/wp-content/uploads/2025/02/guoyuanport-1024x683.jpg)
Logistiek is de levensader van de economie. In 2024 bereikte China’s jaarlijkse vrachtvolume ongeveer 56,5 miljard ton (+3,5%) of gemiddeld 150 miljoen ton per dag,. De afgelopen jaren vertoonde het niveau van de logistieke kosten in China een dalende trend. De verhouding tussen de sociale logistieke kosten en het BBP is gedaald van 18 % in 2012 naar 14,4 % in 2023, wat er op neErkomt dat de logistieke kosten per 100 yuan BBP zijn gedaald van 18 yuan naar 14,4 yuan. Hoe is deze verlaging van logistieke kosten bereikt?
Intermodaal
Het schip ‘Kawa Ningbo’ dat vertrok vanuit de Ningbo-Zhoushan haven en aankwam op 24 januari in Wilhelmshaven (Duitsland) deed er slechts 26 dagen over terwijl dit voorheen 38 dagen bedroeg. Achter deze versnelde levering schuilt een strategische integratie van zee-spoor intermodaal transport en de ‘China-Europe Express’ scheepvaartroute. De zending bevatte meubilair geproduceerd in de provincie Jiangxi dat per spoor werd vervoerd van Ganzhou (Jiangxi) naar het Chuanshan havengebied van Ningbo-Zhoushan Port. Ze werd vervolgens rechtstreeks geladen op het expressschip naar Duitsland. Door gecoördineerde spoor-zee operaties kunnen containers van de trein naar het schip worden overgeladen zonder opnieuw te laden, wat de logistieke kosten aanzienlijk verlaagt. Alleen al in 2024 behandelde de haven van Ningbo-Zhoushan meer dan 1,8 miljoen TEU’s via de zee-spoor intermodale diensten met een groei van twee cijfers per jaar. De multimodale transportdiensten van China omvatten voornamelijk intermodaal spoor-water, intermodaal weg-spoor, internationaal intermodaal spoor en intermodaal land-lucht.
Betere verbindingen
![](https://www.chinasquare.be/wp-content/uploads/2025/02/ganzhoutrucks-1024x580.jpg)
Belangrijke transportcorridors zoals de New International Land-Sea Trade Corridor, het logistieke netwerk van de Yangtze River Economic Belt en het intermodale transportnetwerk in centraal China hebben de regionale connectiviteit aanzienlijk verbeterd.
De Guoyuan haven in Liangjiang New Area ( Chongqing), is uitgegroeid van een bescheiden haven voor algemene vracht tot het grootste multimodale vervoersknooppunt in de Chinese binnenwateren. De haven beschikt over optimale omstandigheden voor diepwaterdoklocaties die schepen van meer dan 5.000 ton kunnen behandelen en heeft een 13 km lang gesloten transportbandsysteem voor het vervoer van bulklading om de vervuiling tegen te gaan die gepaard gaat met het vervoer van ijzer, steenkool en petroleumcoke. Europese goederen zoals auto’s en melkpoeder komen binnen via de China-Europe Railway Express en worden landelijk verdeeld langs de Jangtse. Producten uit Zuidoost-Azië waaronder kleding, schoeisel, pulp en grondstoffen worden via de westelijke land-zeecorridor naar Chongqing vervoerd en vervolgens vanuit de Guoyuan haven overgeladen naar regio’s stroomopwaarts en stroomafwaarts langs de Jangtse.
China’s voortdurende optimalisatie van de transportstructuur is een hoeksteen geworden voor het verlagen van de logistieke kosten en het verbeteren van de dienstenkwaliteit en operationele efficiëntie .De strategische uitbreiding van speciale spoorlijnen naar industriële hubs, havens en logistieke parken heeft de kritieke ‘eerste en laatste mijl’ connectiviteitsproblemen in het spoorvervoer aangepakt en het infrastructuurkader verstevigd. Verschillende organisatiemodellen zijn naar voren gekomen als innovatieve oplossingen – van hogesnelheidsspoorweg express en dubbel gestapelde containertreinen tot multimodale expressnetwerken.
Stroomlijning documenten
Gestroomlijnde praktijken zoals uniforme documentensystemen en gestandaardiseerd containerbeheer voor alle vervoerswijzen zijn voorbeelden van doorbraken in de coördinatie van de regelgeving. In 2024 zal China’s intermodaal transport per spoor en over water ongeveer 11,5 miljoen TEU bereikt hebben, een stijging van 15 % op jaarbasis. De integratie van technologieën van de volgende generatie zoals AI en het internet der dingen met moderne logistiek ontsluit nieuwe mogelijkheden voor kostenefficiënte, intelligente toeleveringsketens. Digitale vrachtplatforms en slimme logistieke oplossingen geven de Chinese transportsector een nieuwe vorm door datagestuurde optimalisatie. Algemeen manager Fu Yefei van een textielbedrijf in Shaoxing (Zhejiang) illustreert deze omvorming. Voorheen kostte het inhuren van interne chauffeurs zijn bedrijf ongeveer 30.000 yuan per maand met frequente lege retourritten en een lage efficiëntie. Na de implementatie van intelligente logistieke platforms hebben AI-ondersteunde matchingsystemen de transportkosten met bijna 70 % verlaagd en de leveringsefficiëntie met meer dan 50 % verbeterd.
![](https://www.chinasquare.be/wp-content/uploads/2025/02/jdcomlogist-1024x683.jpg)
Bron: Peoples Daily, China Daily