In Shanghai is een megafabriek van Tesla, speciaal voor de productie van opslagbatterijen die bekend staan als Megapacks, in productie gegaan; dat is een aanzienlijke uitbreiding van de aanwezigheid van het bedrijf in China. Tesla baas Musk gaat in tegen de tendens tot ontkoppeling van de Amerikaanse regering.
![](https://www.chinasquare.be/wp-content/uploads/2025/02/2025021106a39520a9a0458c88a54e735da4c581_XxjwshE007026_20250211_CBMFN0A002.jpg)
De megafebriek is weliswaar niet zo groot als de bestaande gigafabriek voor autoproductie, maar is volgens het bedrijf toch een ‘mijlpaal’: het is de eerste in zijn soort buiten de Verenigde Staten.
Gebouwd in recordtijd
Met een initiële jaarlijkse capaciteit van 10.000 Megapacks, wat overeenkomt met ongeveer 40 miljoen kilowattuur aan energieopslag, wordt deze megafabriek een aanzienlijk deel van Tesla’s wereldwijde productiecapaciteit voor energieopslag. Het bedrijf verwacht een jaarlijkse toename van ten minste 50 procent in de vraag naar energieopslag in 2025.
Opvallend is dat de fabriek slechts acht maanden na de start van de bouw al opstart. Dat is een nieuw voorbeeld van de snelheid waarmee Tesla in China kan werken. De Shanghai Gigafactory, Tesla’s eerste fabriek in China werd in 2019 binnen een jaar gebouwd en geopend.
‘We hebben de ongelooflijke snelheid van Shanghai en Tesla opnieuw gezien’ zei Mike Snyder, vice-president van Tesla, tijdens de openingsceremonie. Hij stelt dat de nieuwe fabriek een hoeksteen wordt van Tesla’s wereldwijde productienetwerk.
Het Amerikaanse bedrijf heeft al een Megapack-fabriek in Californië, eveneens met een jaarlijkse capaciteit van 10.000 eenheden.De nieuwe Shanghai febriek vergde een investering v an 1,45 miljard yuan (200 miljoen euro).
Tesla’s Shanghai Gigafactory voor auto’s werkt sinds 2019 in de Lin-gang Speciale Pilot Vrijhandelszone. Die is intussen uitgegroeid tot een automobiel- en energiecentrum van wereldklasse, met meer dan 160 toeleverings en distributiebedrijven. Die vormen een complete toeleveringsketen, met een volledig gamma slimme hardware, software, productie- en dienstenfaciliteiten.
Waarom Tesla verder in Chna investeert
Tesla blijft een van de populairste automerken in China, de grootste markt voor nieuwe energievoertuigen (NEV’s) ter wereld. In 2024 overschreed de NEV-productie in China voor het eerst de 10 miljoen eenheden. In het vierde trimester van 2024 boekte Tesla er een recordverkoop.
Ongeveer twee derden van de voertuigen die door de Shanghai Gigafactory worden geproduceerd, worden in China zelf verkocht. Een derde wordt geëxporteerd naar overzeese markten zoals Europa. Het nieuwe model Y maakte zijn wereldwijde debuut in China in januari van dit jaar en is sindsdien op alle markten gelanceerd
Megapacks die in Shanghai worden geproduceerd, zullen eveneens zowel China als de wereldwijde markt bevoorraden. De nieuwe productiecapaciteit zal volgens Snyder onder meer Europa en Australië bedienen.
China zelf is een belangrijke markt voor energieopslag. De nieuw geïnstalleerde capaciteit van hernieuwbare energie in 2024 was goed voor 86 procent van China’s totale nieuw geïnstalleerde elektriciteitscapaciteit, terwijl de cumulatieve geïnstalleerde capaciteit van hernieuwbare energie 56 procent van de totale cumulatieve capaciteit van het land bereikte. Wegens het onregelmatige karakter van hernieuwbare energie zijn enorme capaciteiten aan opslag noodzakelijk.
Tesla wil zijn deel van die markt in China, nu het land de energietransitie heeft versneld om een piek in de koolstofuitstoot ten laatste in 2030 en koolstofneutraliteit ten laatste in 2060 te bereiken.
‘We zijn van plan een belangrijke bijdrage te leveren aan China’s groene transformatie’, zei Snyder.
Meer dan een gewone zakelijke beslissing
‘Tesla’s beslissing voor de locatie van de nieuwe megafabiek laat zien dat Amerikaanse bedrijven vertrouwen blijven hebben in de Chinese markt en de Chinese productiecapaciteiten. Ze weerspiegelt de bereidheid van Amerikaanse bedrijven om nauwer met China samen te werken’, aldus Wu Qisheng, onderzoeker aan de Shanghai Academy of Social Sciences.’De megafabriek laat zien dat de Verenigde Staten en China een gemeenschappelijke basis kunnen vinden in de wereldwijde toeleveringsketen, ontkoppeling kunnen vermijden en wederzijds voordeel kunnen halen uit samenwerking’.
‘Er is nog steeds ruimte voor marktgedreven samenwerking tussen China en de Verenigde Staten bij het aanpakken van klimaatuitdagingen, met name bij het bevorderen van energieopslag en energiebesparende technologieën’, zei Liu Qing, vicevoorzitter van het China Institute of International Studies.
Tesla baas Musk gaf in januari nog aan dat Tesla meer wil samenwerken met China en hij een positieve rol wil spelen bij het bevorderen van economische- en handelsrelaties tussen de VS en China.
Bron: Xinhua