Chinees onderwijs evolueert onder invloed van artificiële intelligentie

De recente en snelle ontwikkeling van artificiële intelligentie heeft al invloed gehad op het onderwijs op alle niveaus in China, van basis- en middelbare scholen tot het hoger onderwijs. AI stimuleert innovatieve benaderingen, maakt gepersonaliseerd en levenslang leren, efficiënter lesgeven en betere wetenschappelijke evaluatie en schoolmanagement mogelijk.

Kinderen oefenen voor AI-aangestuurd scherm in Beijing Foto Chen Jian/China Daily Disclaimer

In december publiceerde het Ministerie van Onderwijs een richtlijn, waarin werd opgeroepen tot meer inspanningen om toepassingen van artificiële intelligentie (AI) op basis- en middelbare scholen te versterken. Hierin werd bepaald dat de technologie in 2030 algemeen zou moeten toegepast worden.

AI vindt nu al zijn weg naar talloze klassen van basis- en middelbare scholen, en wordt toegepast bij lesplanning en klassikaal onderwijs.
In februari kondigde het Onderwijsministerie een lijst aan van 184 basis- en middelbare scholen die werden geselecteerd als pilootscholen om de toepassingen van AI te vergemakkelijken.

Een andere manier van lesgeven

Het werken met AI- technologie bij het lesgeven maakt in een aantal scholen al deel uit van de praktijk.

Leerlingen van de vijfde klas op een basisschool in het district Shapingba in Chongqing, in het zuidwesten van China, hebben met de hulp van AI eigen toepassingen ontworpen, zoals spraakbestuurde lampen, luchtbevochtigers en slimme ventilatoren, waarbij programmeervaardigheden en spraakherkenningstechnologie zijn betrokken.

Tijdens een algemene technologieles voor eerstejaarsstudenten op de hogere middelbare school in Yangzhou in de provincie Jiangsu gebruikte de leraar als voorbeeld het identificeren van kersen- en perzikbloesems in de lente om de verschillen en overeenkomsten tussen menselijke en machinale herkenning te vergelijken, waardoor studenten de principes van machinaal leren begrijpen.

Een AI-les op de Changchun Experimental School in de provincie Jilin omvat robotica, dronebediening en 3D-printen. Er is ook een AI-club van geïnteresseerde studenten.
Studenten op deze school gebruiken tijdens hun lessen Engels vaak apps om foto’s te interpreteren of om spraak in tekst om te zetten. ‘Deze tools bieden snelle en handige antwoorden. Bijvoorbeeld, als we moeilijke huiswerkvragen krijgen, kunnen we gewoon een foto nemen en direct het antwoord krijgen. Als we moeite hebben met ideeën bij het schrijven van essays, kunnen deze AI-tools helpen om creatieve voorstellen te genereren’, zei Luo Jing, een student op de school.

Toepassingsscenario’s

De richtlijn van het inisterie dringt erop aan dat de ontwikkeling van AI-lesmaterialen moet worden afgestemd op de behoeften van studenten en een brede toepassing van AI moet mogelijk maken. Men denkt bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde begeleiding, levenslang leren en beter onderwijs in afgelegen gebieden.

Vorig jaar publiceerde het Onderwijsministerie 50 toepassingsscenario’s van AI voor het hoger onderwijs.

Eén daarvan is askpku.com, een door AI ondersteund onderwijsplatform voor docenten en studenten van de Universiteit van Peking, om de efficiëntie van lesgeven en leren te verbeteren.
OpenEdu4Fin, een slim financieel onderwijsplatform gebaseerd op een groot taalmodel ontworpen door de Dongbei University of Finance and Economics te Dalian in de provincie Liaoning, staat ook op de lijst.
Een project voor slimme teelt van gewassen, gelanceerd door de Northwest Agriculture and Forestry University in Yangling – provincie Shaanxi – verbetert de praktische vaardigheden en innovatieve vermogens van studenten bij het upgraden van slimme landbouw.

Kritisch denken en gepersonaliseerd onderwijs

AI-gestuurd onderwijs legt de nadruk op geavanceerde vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en het herkennen van door AI gegenereerde foute informatie. AI maakt ook een verschuiving mogelijk van uniform onderwijs naar onderwijs dat zich aanpast aan elke student, waarbij de nadruk ligt op individuele ontwikkeling, potentiele mogelijkheden en het aanpakken van zwakheden.

Verschillende modellen, die zijn ontwikkeld door internetbedrijven en universiteiten, vinden een toepassing in het onderwijs. De meerderheid van de studenten in China heeft al AI-technologie gebruikt, waaronder Ernie Bot, een AI-chatbot ontwikkeld door Baidu. Ook het nieuwe toonaangevende DeepSeek komt aan bod. Dit soort tools kunnen essays schrijven en wetenschappelijke problemen oplossen, en studenten helpen met opdrachten en toetsen.

Generatieve AI opent tevens nieuwe mogelijkheden inzake gepersonaliseerde opdrachten.
Bijvoorbeeld taalleraars kunnen AI gebruiken om realistische dialoogscenario’s te creëren voor spreekvaardigheidsoefeningen, terwijl studenten profiteren van directe feedback op mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid.

AI in onderwijsevaluatie

Yang Yu, adjunct-directeur van het Office of National Education Inspection bij het Ministerie van Onderwijs, ziet in AI en big data kansen om grote hoeveelheden schoolresultaten te analyseren. Zo kan men de beoordelingscriteria efficiënter maken, de resultaten van het onderwijs beter monitoren en het onderwijs sneller bijsturen.

In december, tijdens een forum in Shenzhen, gelegen in de provincie Guangdong, waren ook verschillende buitenlandse experts uitgenodigd.

David Osher, vicepresident van de American Institutes for Research, gaf het voorbeeld van een onderzoek naar de gevolgen van schorsingen op school aan de hand van 10 jaar data van scholen in New York.

Andreas Schleicher, directeur onderwijs en vaardigheden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, moedigde docenten aan om de manier waarop ze leerlingen beoordelen te veranderen. Parate feitenkennis wordt minder belangrijk dan cognitieve vaardigheden.

Keric Lee, onderdirecteur van een lagere school in Hongkong, gaf het voorbeeld van leerlingen uit het zesde leerjaar die via AI beelden genereerden op basis van verhalen van jongere leerlingen. In dit proces namen de leerlingen deel aan zinvolle discussies en creëerden ze indrukwekkende werken. Het AI-tijdperk vereist dat leraars met andere criteria beoordelen, van eenvoudig begrijpen en memoriseren naar creatie op een hoger niveau. ‘Leraren zijn niet langer gezaghebbende kennisoverdragers, maar eerder kennisdelers en gidsen, die leren en reflecteren samen met hun leerlingen,’ aldus Lee.

Bron: China Daily