Met de ontwikkeling van de Chinese economie worden de uitdagingen waarmee ondernemingen geconfronteerd worden steeds complexer. De vereisten voor de vaardigheden van werknemers zoals innovatievermogen worden voortdurend verhoogd. Bedrijfsuniversiteiten blijken de beste manier om nieuw talent specifiek voor de eigen onderneming op te leiden. In 2023 was het aantal 3000, 1.814 meer dan in 2012.

Logo van China Construction Bank Training Center; illustratie CCB (disclaimer)
Overzicht
Bedrijfsuniversiteiten zijn onderwijs- en opleidingsinstellingen die door ondernemingen zelf zijn opgericht, dus geen academische instellingen in de traditionele zin. De bedrijfsstrategie en ontwikkelingsbehoeften van werknemers zijn hier leidend. Ze richten zich op het verbeteren van de capaciteiten van werknemers, het verspreiden van de bedrijfscultuur, het bevorderen van kennismanagement en innovatie, en uiteindelijk het bevorderen van de duurzame ontwikkeling en het concurrentievermogen van de onderneming. In vergelijking met een interne opleidingsafdeling zijn bedrijfsuniversiteiten strategischer, autonomer en gerichter. Ze zijn een belangrijke promotor van de ondernemingsstrategie en een helper van organisatorische verandering.
Indeling
Op basis van hun doelstelling kunnen bedrijfsuniversiteiten onderverdeeld worden in introverte en extraverte. Introverte bedrijfsuniversiteiten zijn voornamelijk bedoeld voor eigen werknemers, gericht op het verbeteren van hun professionele vaardigheden. Extraverte bedrijfsuniversiteiten daarentegen bedienen niet alleen interne werknemers, maar ook leveranciers, klanten, partners en andere externe groepen, met als doel het peil van alle partijen in de industriële keten te verbeteren door middel van training en het consolideren van samenwerkingsrelaties en het vergroten van de invloed op de markt. Op basis van de verschillende functionele focus kunnen bedrijfsuniversiteiten worden onderverdeeld in opleidingsgerichte, culturele communicatie gerichte en strategische onderzoeksgerichte bedrijfsuniversiteiten. Onder hen hebben opleidingsgerichte trainingen als kernfunctie en richten ze zich op de verbetering van de vaardigheden van werknemers; culturele communicatie gerichte benadrukken de bedrijfscultuur en communicatie van waarden, missie en visie van de onderneming. De strategisch onderzoekgerichte leidt mensen op om toekomstgericht onderzoek uit te voeren ter ondersteuning bij besluitvorming in de hele bedrijfsketen.
Nieuw normaal
Nu de economische ontwikkeling van China een nieuw normaal ingaat, worden ondernemingen geconfronteerd met transformatie en opwaardering, en de kwaliteitseisen voor talent en vaardigheden zijn verhoogd. Ze zijn bereid de investering in talenttraining te verhogen. Om het professionele concurrentievermogen te verbeteren, is er een sterke vraag naar verbetering van kennis en vaardigheden. Bedrijfsuniversiteiten kunnen gerichte training bieden om te voldoen aan de behoeftes aan loopbaanontwikkeling van werknemers. Daarnaast pleit de Chinese overheid voor het concept van levenslang leren en het opbouwen van een leermaatschappij te versnellen. Bedrijfsuniversiteiten dienen niet alleen de interne onderneming, maar komen ook ten goede aan de gehele samenleving.
Industrieketen
Het stroomopwaartse deel van de bedrijfsuniversiteitsketen omvat hardware en software. Hardware omvat onderwijslocaties en onderwijsapparatuur. De software omvat docenten, online leerplatforms, enz. Het stroomafwaartse deel zijn de studenten. Dat zijn in de eerste plaats de eigen medewerkers, maar sommige ondernemingen openen hun universiteiten ook voor externe partners zoals leveranciers, distributeurs en klanten. Zo weet een onderneming zich verzekerd van passende partners, leveranciers, enz.
Ontwikkeling
Volgens de gegevens van de State Administration of Market Supervision waren eind 2023 184 miljoen ondernemingen geregistreerd, een stijging van 8,9% op jaarbasis. Bovendien bevonden zich 124 Chinese bedrijven onder de Forbes top 500 ondernemingen van 2024. Het is duidelijk dat in China niet alleen het aantal ondernemingen toeneemt, maar dat ook de omvang en kwaliteit van ondernemingen zich aanzienlijk uitbreidt en verbetert. De ontwikkeling van bedrijfsuniversiteiten sluit naadloos bij deze ontwikkeling aan.
Internationaal
Op dit moment heeft meer dan 80% van ’s werelds Fortune 500-bedrijven hun eigen bedrijfsuniversiteit opgericht. Chinese voorbeelden zijn o.a.: Haier, Lenovo, Yili Group, TCL, Taikang Life Insurance, Huawei, Kangjia, Jindie, Shide, Lino, Jindi, UT Starcon, Geely, Mengniu, Wuhan Little Blue Whale, enz. Ook veel Chinese ondernemingen die niet op deze toplijst staan hebben hun eigen universiteiten opgericht.
Ranking en prijzen
Op 10-11 december 2024 werden de 2024 Enterprise Benchmark Learning Platform (voorheen China Enterprise University Rankings Rankings) Award Ceremony en het 13e Enterprise Learning and Development Forum in Shanghai gehouden. Sinds de officiële lancering heeft deze activiteit de steun en aandacht van veel ondernemingen getrokken. In totaal hebben 89 ondernemingen hieraan deelgenomen. Na meer dan 4 maanden kwalificatieonderzoek, informatie-indiening, verklaringsbegeleiding en deskundige beoordeling werd het ‘2024 benchmark enterprise learning platform’ geselecteerd. Eervolle vermeldingen werden o.a. uitgereikt aan: China Construction Bank Training Center (Research Institute), Xiamen International Trade Holding Company Talent Development Institute, Lenovo Global Learning Center, Shanghai Electric Group Party School (Education Center), Revised Education Group, Fangshan University of Suzhou Jiaotong Group, Green City University, Talent Excellence Center of Human Resources Department, Foxconn Enterprise University, China Car Era Training and Development Center, Shandong High-speed Group Co., Ltd. Talent Development Institute, Communistische Partij van China Shanghai Power Branch van de National Electric Power Investment Party School, Skill Training Center van Shanghai Power Co., Ltd., Shahuai Academy of Guangzhou Pharmaceutical Co., Ltd., Hainengda College en CITIC Taifute Steel College.
Commentaar
Ondernemingen wereldwijd zetten al sinds jaar en dag eigen trainingscentra op. Het unieke aspect van de Chinese tegenhangers is dat het opnieuw een voorbeeld is van hoe in het hedendaagse China de overheid met succes poogt de socialistische economie te handhaven door deze met traditioneel Chinese culturele waarden te verrijken. Ten eerste maken grote ondernemingen hun kennis beschikbaar voor partners in hun bedrijfsnetwerk als klanten, handelsondernemingen, e.d. Dat komt het bedrijf zelf zeker ten goede, maar het biedt ook grote voordelen aan die partners die niet de middelen hebben om een eigen trainingscentrum te ontwikkelen. Daarnaast faciliteert de Chinese overheid dit proces actief. Naast de economische meerwaarde die dit genereert, versterkt het ook de sociale cohesie, omdat het perfect aansluit bij het communautaire en diffuse karakter van de Chinese cultuur.
Bron: Chanye Xinxi (een Chinese site voor marktinformatie)