Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag merkt Xinhua op dat van de 23 miljoen privéondernemingen er 41% zijn met vrouwelijke investeerders. Het aantal bedrijven met investeringen door vrouwen is sinds 2012 met gemiddeld 9,8% per jaar gegroeid.

Vandaag zaterdag is het de 115de verjaardag van Internationale Vrouwendag. Voor Xinhua is dit een gelegenheid om het thema vrouwelijke ondernemers te bespreken. Eind 2024 waren er in China meer dan 23 miljoen private ondernemingen met vrouwelijke investeerders, wat neerkomt op 41,6%, zo blijkt uit gegevens van de overheidsdienst voor marktregulering. Het aantal bedrijven met investeringen door vrouwen is sinds 2012 met gemiddeld 9,8% per jaar gegroeid, omdat meer vrouwen bedrijven starten en er in beleggen.
De regio van de Jangtse Rivierdelta is koploper op het gebied van vrouwelijk ondernemerschap. Deze telt 44,5% van particuliere ondernemingen met vrouwelijke investeerders. Shanghai springt eruit met bijna de helft van de particuliere ondernemingen in de stad met vrouwelijke investeerders. Zhejiang, Beijing en Liaoning laten ook een sterke vrouwelijke betrokkenheid zien, met meer dan 47% van de privéondernemingen met vrouwelijke investeerders.
Een groeiend aantal hoogopgeleide vrouwen kiest er immers voor om vanuit hun huis een bedrijf op te starten of om terug te keren naar hun geboortestad. Deze worden zo een belangrijke drijvende kracht achter de ontwikkeling van het platteland. Ze zijn vooral invloedrijk in sectoren zoals e-commerce, de landbouw en traditionele ambachten.
Opkomende sectoren
Vrouwelijke ondernemers drukken eveneens steeds meer hun stempel op China’s opkomende sectoren en toekomstige industrieën. In de zilvereconomie hebben meer dan 80.000 ondernemingen vrouwelijke investeerders, goed voor 46,5% van de markt. Vrouwelijke ondernemers maken gebruik van hun uitgebreide ervaring in de gezinszorg om de marktvraag op het gebied van gezondheidsmanagement, ouderenzorg en senioreneducatie nauwkeurig te identificeren. Ze creëren gemeenschapsplatformen, ontwikkelen ouderenvriendelijke producten en helpen senioren sociale contacten op te bouwen.
Experts geloven dat het momentum van vrouwelijk ondernemerschap zal blijven groeien. Dit zal een steeds belangrijkere rol spelen in het stimuleren van de binnenlandse vraag en het bevorderen van nieuwe productiekrachten van hoge kwaliteit.
Bron: Xinhua