China heeft zondag een plan bekendgemaakt om de consumptie te stimuleren. Dit moet van de binnenlandse vraag de belangrijkste motor en het anker van de economische groei maken. Het is een gediversifieerd dertigpuntenplan dat uit acht onderdelen bestaat.

Het plan werd bekendgemaakt door het Algemeen Bureau van het Centraal Comité van de CPC en de regering. Dit is erop gericht de consumptie en dus de binnenlandse vraag krachtig te stimuleren en de koopkracht te vergroten, via hogere inkomsten en de verlichting van de financiële lasten. Het wil eveneens een effectieve vraag genereren door een aanbod van hoge kwaliteit en het verbeteren van het verbruikersklimaat. Dit moet de bestedingsbereidheid van consumenten vergroten en de beperkingen op de consumptie aanpakken.
Het plan, dat uit acht hoofdonderdelen bestaat, pakt gelijktijdig factoren aan zoals inkomensgroei, verbetering van de kwaliteit van het dienstenverbruik, stimulatie van de aankoop van grote goederen en de verbruiksomgeving. De versterking van de werkgelegenheidssteun in reactie op de economische omstandigheden en de verbetering van de aanpassingsmechanismen voor het minimumloon dienen een redelijke loonstijging te bevorderen. De toelagen voor het inruilen van oude toestellen wordt uitgebreid. Vorig jaar bedroeg de verkoop 1,3 biljoen yuan, waaronder meer dan 6,8 miljoen voertuigen, 56 miljoen huishoudelijke apparaten en 1,38 miljoen e-bikes.
Via de koppeling van consumentenbestedingen aan bredere sociale doelen zoals betere ouderenzorg, ondersteuning van kinderopvang en bevordering van het evenwicht tussen werk en privéleven, verankert het plan de groei van de consumptie in de bredere ontwikkelingsdoelstellingen. Dit geeft aan dat men het verbruik niet enkel beschouwt als een economisch doel, maar ook als een middel om de levenskwaliteit te verbeteren. Meer concreet staat een toelageregeling voor kinderopvang op het programma, uitgebreid tot personen met flexibele arbeid, arbeidsmigranten en personen in nieuwe arbeidsvormen. De overheidsuitgaven voor onderwijs zullen dit jaar met 6,1% stijgen en deze voor sociale zekerheid en werkgelegenheid met 5,9%, terwijl men ook sterke stijgingen verwacht in de gezondheidszorg en huisvesting, aldus Minister van Financiën Lan Fo’an op 6 maart.

Ook nieuwe domeinen
Het plan legt zowel de nadruk op traditionele consumptiesectoren zoals huisvesting en auto’s als op nieuwe categorieën zoals producten aangedreven door kunstmatige intelligentie, de economie op lage hoogte en het zilvertoerisme. China zal de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologieën en producten versnellen, waaronder autonoom rijden, slimme wearables, ultra-high-definition video, brein-computer interfaces, robotica en additive manufacturing (3D-printen) om nieuwe snelgroeiende consumptiesectoren te creëren.
De maatregelen laten een geografisch genuanceerde aanpak zien, met bijvoorbeeld een gericht beleid voor landelijke gebieden en steun aan regio’s die rijk zijn aan ijs- en sneeuwbronnen om ze te helpen bij de ontwikkeling van wintertoerisme. Men werkt het extern verbruik in de hand door het systematisch uitbreiden van unilaterale visumvrije regelingen en het optimaliseren van een regionaal visumvrij inreisbeleid.
China zal de kanalen voor inkomsten uit spaargeld uitbreiden via maatregelen om de aandelenmarkt te stabiliseren en meer obligatieproducten te ontwikkelen die geschikt zijn voor individuele beleggers. Het plan roept op tot het verkennen van manieren om de huizen op het platteland, die eigendom zijn van boeren die naar de stad verhuizen, breder te kunnen commercialiseren door middel van huurovereenkomsten, aandelenparticipatie en coöperatieve modellen.
Het stimuleren van de consumptie is een topprioriteit om het doel te bereiken van het regeringsrapport dat Premier Li Qiang op 5 maart voorstelde. De binnenlandse consumptie stijgt al meer dan twee jaar traag. Volgens het Nationaal Bureau voor de Statistiek groeide de Chinese kleinhandel in 2024 met slechts 3,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Ter vergelijking: in 2023 steeg de detailhandel met 7,2% op jaarbasis en in 2019, vóór de pandemie toesloeg, met 8%. In 2024 droeg de eindconsumptie 44,5% bij aan de economische groei van China en overtrof daarmee investeringen en export.
Bronnen: Peoples Daily, China Daily
Het volledige plan in het Chinees, met Engelse vertaling, vind je hier