De Stand van zaken 31

Kort zakelijk nieuws uit China

Shanghai ’s werelds tophaven
Shanghai heeft dit jaar voor de eerste keer Singapoer voorbijgestoken als grootste containerhaven. Shanghai verhandelde 29,05 miljoen containers een half miljoen meer dan de concurrentie. Shanghai is reeds langer de grootste vrachthaven. In 2009 verhandelde Shanghai’s haven 590 miljoen ton cargo en in 2010 beliep het cijfer 650 miljoen ton.    Bron freemalaysiatoday.
Staat wil delen in winsten van staatsbedrijven.
Toen in het laatste lustrum van de 20ste eeuw de Chinese staatsbedrijven massaal gemoderniseerd werden, besloot de staat dat ze hun winsten mochten houden om te herinvesteren. Dat was nodig want die bedrijven hadden tot dan toe nauwelijks kapitaal en hingen voor elk project in hoge mate van staatssubsidies of bankleningen af. Na de modernisering beperkte de Chinese fiscus zich tot het heffen van belastingen op de winsten en de bedrijven konden uit de resterende winst geleidelijk kapitaal opbouwen en minder afhangen van de bankiers. Het ziet er naar uit dat voor de meeste van die bedrijven die fase stilaan afgebouwd wordt.  Sinds enkele jaren is de staat als eigenaar van bedrijven begonnen met het innen van dividenden. Die trend gaat in 2011 verder. De 15 grootste bedrijven in grondstoffen en energie zullen dit jaar dividenden ter waarde van 15% van hun netto winst moeten uitkeren. Andere grote centrale staatsbedrijven, 88 in getal, zullen 10% van de winst uitkeren. Onder hen de ook bij ons erg actieve groepen Cosco en China Southern Airlines. Er zijn er verder 33 die 5% zullen uitkeren. Slechts twee grote staatsbedrijven, actief in graan- en katoenhandel, mogen nog al hun winsten herinvesteren.  Bron: Volksdagblad
Yuan zou dit jaar 5% kunnen stijgen
Volgens een artikel in het gezaghebbende China Securities Journal zou de wisselkoers van de yuan RMB tegenover de dollar dit jaar met 5% mogen stijgen. De belangrijkste bedoeling is daarmee de prijsstijgingen van ingevoerde producten op de wereldmarkt, zoals grondstoffen, gedeeltelijk te compenseren en daardoor de inflatie in China af te remmen.  In 2010 liet de regering de yuan slechts 3,6% stijgen en de internationale termijnmarkten verwachtten iets gelijkaardigs dit jaar. Het zou kunnen dat de wisselkoers in januari al 2% omhoog gaat, in het vooruitzicht van het bezoek van de Chinese president aan de USA. Toch wordt verwacht dat een stijgende wisselkoers nog altijd weinig invloed zal hebben op het Amerikaanse handelstekort tegenover China. Over de eerste tien maanden van 2010 werd zelfs een stijging van het tekort met ongeveer 20%  genoteerd, volgens Amerikaanse statistieken.  Bron Reuters
Nederlandse  Draka wordt Italiaans in plaats van Chinees
Het ziet er naar uit dat de belangrijke Nederlandse kabelgroep Draka overgenomen wordt door de Italiaan Prysmian voor 840 miljoen euro, deels in cash, deels in aandelen. Nochtans had de Chinese groep Xinmao 1 miljard cash geboden. De raad van bestuur en de vakbonden van Draka verkozen het minder gunstige bod van Prysmian omdat hun project meer industriële toekomst zou hebben. Draka plus Prysmian zouden samen de grootste kabelfabrikant ter wereld, Nexans uit frankrijk, kunnen overtroeven. De koers van het beursaandeel van Draka, waarin reeds het gunstige voorstel van Xinmao verrekend was, zakte prompt. Alhoewel niemand openlijk sprak van weerstand tegenover de Chinezen, illustreert dit geval toch de problemen waarmee Chinese firma’s die zich in Europa willen vestigen, te maken krijgen. Bron: diverse agentschappen.
500 miljard naar UHV-netwerk
De State Grid Corporation of China heeft meegedeeld de komende 5 jaren 500 miljard te willen investeren in de uitbouw van het ultra-high voltage (UHV)-netwerk. Algemeen manager Liu Zhenya beweert dat het UHV-netwerk in 2015 40.000 km zal belopen.  China’s elektriciteitsconsumptie zou tegen 2020 het dubbele bedragen van deze in 2009. Eén derde van China’s stroom moet van de binnenprovincies waar de opwekking gebeurt, overgebracht worden naar de oostelijke kustgebieden waar het verbruik zich situeert.
Kust heeft 10 miljoen arbeiders te kort
China’s kustgebieden hebben 10 miljoen arbeiders te kort terwijl de Parelrivierdelta een tekort kent van 2 tot 3 miljoen. Het tekort deed zich elke jaar voor sinds 2003, behalve tijdens het crisisjaar 2008. De jongere generatie migranten zijn beter opgeleid en kennen hogere verwachtingen dan de generatie voordien die om het even wat aanvaardde. Vele ondernemingen trekken ook landinwaarts naar de binnenprovincies. In de provincie Guangdong hebben de migranten 2,8 miljoen schoolgaande kinderen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *