Netgiganten vormen platformen om voor (ex)-buitenlandse handel

De internetgiganten Tencent en Alibaba rollen diverse initiatieven uit waarbij ze hun e-commerce platformen meer ten dienste gaan stellen om de bedrijven in buitenlandse handel beter af te stemmen op binnenlands verbruik. Zo zou de te verwachten afname van de buitenlandse handel worden gecompenseerd in het binnenland. In de Verenigde Staten zijn Chinese e-commerce platformen echter in opgang.

WeChat Mini Shop gaat zich omvormen Foto YouTube Disclaimer

Chinese e-commerce giganten zijn hun inspanningen aan het opvoeren om de nationale exporteurs te helpen over te schakelen naar de binnenlandse markt, nu de Amerikaanse regering tarieven heft tegen haar handelspartners.

Techbedrijf Tencent kondigde een 10-punten initiatief aan om uitvoerders te steunen bij het verkennen van de binnenlandse markt. Het plan omvat gestroomlijnde winkelregistratieprocessen, stimuleringsmaatregelen voor nieuwe handelaars en tools om de digitale transformatie te versnellen. Tencent schat dat deze maatregelen – het benutten van Weixin Miniprogramma’s, de Mini Shops en de digitalisering van fysieke winkels en aanverwante commerciële ecosystemen – ongeveer 100 miljard yuan aan omzet kunnen genereren. Met name Mini Shops zal het snel opzetten van winkels voor nieuw geregistreerde buitenlandse handelaars vergemakkelijken, waardoor bedrijven operationele licenties kunnen krijgen met een minimale goedkeuringstijd.

De e-commerce platforms Taobao en Tmall van de Alibaba Group lanceerden een soortgelijk project dat zich richt op minstens 10.000 buitenlandse handelaars en 100.000 buitenlandse handelsbronnen. Ze zijn van plan om maatregelen te treffen zoals het aanbieden van snelle toegang, ondersteuning door commissieprikkels en hulp voor deze exporteurs om de binnenlandse markt te betreden.

Ministerie e.a.

Deze maatregelen kwamen er nadat het ministerie van Handel (MOFCOM) recentelijk verklaarde dat het de inspanningen opvoert om de integratie van binnenlandse en buitenlandse handel te bevorderen en dat het buitenlandse handelsondernemingen helpt om hun verkoop uit te breiden. Het ministerie zal brancheorganisaties, belangrijke supermarkten en e-commerceplatforms begeleiden om hun markt-, kanaal- en merkvoordelen te benutten en samen te werken met buitenlandse handelsondernemingen om de uitdagingen samen aan te gaan, aldus het ministerie van Handel.

Ook China’s toonaangevende handels- en detailhandelsorganisaties werken samen met grote bedrijven om exportgerichte bedrijven te ondersteunen bij het uitbreiden naar de thuismarkt. In een gezamenlijk initiatief van de China Chain-Store & Franchise Association en zeven andere brancheverenigingen, staat dat het een dringende taak is geworden om de thuismarkt uit te breiden en de gecoördineerde ontwikkeling van binnenlandse en buitenlandse handel te bevorderen, nu de Amerikaanse regering tarieven als wapen heeft gebruikt

In de  exportgerichte provincie Zhejiang zullen lokale departementen hoogwaardige buitenlandse handelsondernemingen steunen bij het openen van flagship stores van wereldmerken en ervaringswinkels op locatie.

De China Sporting Goods Federation zegt dat het een inspectie van de wereldmarkt heeft gelanceerd om in China gemaakte sportmerken te promoten om naar het buitenland te gaan. ‘Na onderzoek in de sector hebben we ontdekt dat Zuidoost-Aziatische landen zoals Indonesië, Vietnam en Maleisië de afgelopen jaren belangrijke markten zijn geworden voor sportartikelen en ondernemingen om overzee uit te breiden vanwege hun relatief grote bevolkingsaantal, jonge sportconsumenten en groeiende vraag naar sportconsumptie’ aldus de federatie.e.

Opgang in de VS

Homepage van DHGate

Midden de bezorgdheid dat Amerikaanse detailhandelaren hun prijzen zouden verhogen als gevolg van de invoerheffingen, stromen Amerikaanse shoppers massaal naar Chinese e-commerce apps op zoek naar onder meer betaalbare handtassen en yogabroeken. Hierdoor komen apps zoals de Chinese e-commerce apps DHgate en Taobao in de top drie van gratis apps in de Amerikaanse APP-winkel van Apple.

Het online platform voor grensoverschrijdende handel DHgate werd de op één na populairste app in de App Store in de VS, gevolgd door ChatGPT, meldde de Wall Street Journal (WSJ). De stijging in de populariteit werd veroorzaakt door virale TikTok-video’s van Chinese beïnvloeders die de werking van wereldwijde toeleveringsketens uitleggen, aldus de WSJ. Het in 2004 opgerichte DHgate is een B2B- groothandelsplatform dat naar eigen zeggen  meer dan 2 miljoen geregistreerde kopers uit meer dan 220 landen telt. Het biedt ongeveer 30 miljoen producten aan in 26 categorieën, waaronder elektronica, huishoudelijke artikelen, speelgoed, outdoorapparatuur, duurzame energieoplossingen en aangepaste producten

Samen met DHgate behoorden Taobao van Alibaba en Shein tot de meest gedownloade winkelapps in de VS App Store, aldus Bloomberg. Veel van de video’s die beweren dat handtassen en kleding van Europese topmerken zijn komen volgens Bloomberg van Chinese fabrikanten. Volgens de SCMP zou meer dan 80 procent van de luxe handtassen in China worden vervaardigd voordat ze herverpakt en overzees verkocht worden. 

De DHgate-app werd op 12 april 35.400 keer gedownload in de App Store en Google Play, een stijging van 56 % ten opzichte van het gemiddelde over 30 dagen, aldus Tech Crunch. De VS waren goed voor 17.300 van deze installaties, een sprong van 98 % ten opzichte van het gemiddelde over 30 dagen. Op 13 april stegen deze installaties tot 117.500 op iOS, een stijging van 732 % ten opzichte van het gemiddelde over 30 dagen. De VS was goed voor 65.100 van deze downloads, een stijging van 940 % aldus nog Tech Crunch. Omdat de VS verbruikers op hun hoede zijn voor de stijgende prijzen van populaire apps als Shein en Temu begonnen Amerikaanse consumenten al snel deze alternatieven te downloaden. Shein en Tremu zijn van plan om in antwoord op de Trump beslissing kleine pakjes ook te belasten om hun tarieven te verhogen.

Bron Global Times