China telt 52 geautomatiseerde haven en er is een hernieuwde regelgeving voor de spoedbezorging. Het Geely filiaal Geespace vervaardigt 500 LEO-satellieten per jaar. Deze week weer een sectie chipdoorbraken en nog een over zelfsturende auto’s. Starter Zhipu AI bereidt een beursgang voor en Apple verkocht tijdens het eerste kwartaal minder iPhones in China.

De Nansha Fase IV terminal in Guangzhou die voltooid werd in november 2024, is een van de 52 volledig geautomatiseerde havens van het land; De terminal integreert geavanceerde technologieën zoals BeiDou-navigatie, 5G-communicatie, automatisch rijden en AI. De slimme geleide voertuigen berekenen automatisch optimale routes, terwijl algoritmes alle laadapparatuur coördineren. In de Oost-Chinese provincie Shandong kon in december elke kraan gemiddeld het record van 60,6 containers per uur verwerken, meer dan het dubbele van traditionele dokken (ongeveer 25 tot 28 containers/uur). Havens in heel China integreren overigens ook steeds meer AI-oplossingen. Peoples Daily
Nieuwe regelgeving voor spoedbezorging
De regering heeft een herziene editie van de regelgeving voor de expresbezorgingssector uitgevaardigd. De nieuwe regelgeving, die op 1 juni van kracht wordt, bevat 15 artikels. China wil een technologisch geavanceerd, hoogwaardig, veilig, efficiënt en energiezuinig systeem voor expresbezorgingsdiensten opbouwen, waarvan zowel stedelijke als landelijke gebieden profiteren. Het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen die zowel afbreekbaar als herbruikbaar zijn, zal volgens de regelgeving worden aangemoedigd. Ze verduidelijken ook de verantwoordelijkheden van overheidsdepartementen, bedrijven en consumenten bij het onderzoek naar en de ontwikkeling van groene verpakkingen, de vermindering van secundaire verpakkingen en de recyclage en het gebruik van verpakkingsmaterialen. Peoples Daily
Geely produceert LEO-satellieten
Het Geely filiaal Geespace bouwt in zijn fabriek te Taizhou satellieten in slechts 28 dagen. Traditioneel kost het honderden ingenieurs en technici tot wel twee jaar om een enkele satelliet te produceren en Geely’s fabriek kan er een produceren in minder dan een slechts 30 mensen. ‘We kunnen tot 500 satellieten per jaar produceren’ zegt plaatsvervangend algemeen directeur Liu Yong van Geespace. De productie verloopt via ‘industriële choreografie’. Ingenieurs voeren specificaties in op bedieningspanelen terwijl autonome robots over de vloer glijden en honingraatpanelen naar de subassemblagelijn brengen. In totaal brengen meer dan 60 geprogrammeerde stappen de satelliet samen. In het laatste stadium volgen robotarmen de precieze programmering om meer dan 1600 schroeven in een satelliet van 100 kilo te draaien, met een nauwkeurigheidsmarge van minder dan 0,01 millimeter. De satellieten zijn op maat gemaakt voor low-Earth orbit (LEO) met toepassingen zoals noodcommunicatie, maritieme connectiviteit en datadiensten voor de luchtvaart. Peoples Daily.
Chipdoorbraken
*Chinese wetenschappers hebben ’s werelds meest complexe tweedimensionale (2D) halfgeleidermicroprocessor van minder dan één nanometer dikte ontworpen aldus details in tijdschrift Nature. De chipfabricage is niet afhankelijk van geavanceerde extreem ultraviolet (EUV) lithografie. Omdat geïntegreerde schakelingen op basis van silicium de fysieke grenzen van miniaturisatie naderen, nemen onderzoekers wereldwijd hun toevlucht tot 2D-materialen, zoals molybdeendisulfide en wolfraamdiselenide. Na 5 jaar ontwikkeling bouwde een team een 32-bits RISC-V microprocessor genaamd Wuji die 5.900 transistors bevat en minder dan 1 nm dik een nieuwe wereldwijde benchmark in 2D-halfgeleiderintegratie..Volgens China Science Daily bereidt Wuji zich nu voor op productie op pilotschaal. Ongeveer 70 % van de fabricagestappen kan worden geïntegreerd in bestaande productielijnen op basis van silicium. De resterende gespecialiseerde processen voor 2D-materialen werden intern ontwikkeld, ondersteund door meer dan 20 uitvindingsoctrooien. SCMP
* Fudan Universiteit onderzoekers onthulden donderdag ‘Poxiao’ of Dawn, het snelste flashgeheugen ooit gemaakt dat gegevens kan wissen en herschrijven in 400 picoseconden (Een een triljoenste van een seconde). Het revolutionaire ontwerp doorbreekt de snelheidsbarrières van moderne opslag met een factor 100.000. De onderzoekers introduceerden een nieuwe benadering om flashgeheugens te versnellen waardoor elektronen direct van een lage snelheid naar een hoge snelheid kunnen overgaan zonder dat er een ‘opwarmfase’ nodig is. Deze nieuwe theorie genaamd ‘2D-ondersteunde hot-carrier injectie’ leidde tot de ontwikkeling van een prototype. Volgens een artikel op de website van de Fudan Universiteit is het ’s werelds snelste halfgeleideropslagtechnologie tot nu toe met gelijke opslag- en rekensnelheden. ‘scmp
Leapmotor met gratis rijhulpsysteem
*Het Chinese Leapmotor belooft dat het alle klanten die op jaarbasis 588 yuan voor de Navigation Assist Pilot (NAP) software hebben betaald, de abonnementskosten voor zijn software voor hulp bij het rijden zal terugbetalen. Nieuwe klanten hebben nu toegang tot het geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem zonder extra kosten. Ter vergelijking: Tesla en Huawei bieden Chinese klanten van hun voertuigen momenteel toegang tot hun nieuwste rijhulpsystemen voor een eenmalige vergoeding van respectievelijk 64.000 yuan en 30.000 yuan.. Technode
*De Chinese EV-maker Xpeng heeft de ontwikkeling van zijn eigen AI-chip opgevoerd om zijn semi-autonome auto’s van energie te voorzien. Het eerste model dat in massaproductie gaat, wordt dit kwartaal al uitgerust met de Turing-chip. De chip, die krachtiger zou zijn dan Nvidia’s Drive Orin X zei CEO He Xiaopeng in een interview. De Turing-chip van Xpeng, ontworpen voor autonoom rijden op niveau 4 (L4), was qua rekenkracht drie keer krachtiger dan de Drive Orin X van Nvidia die in zijn bestaande slimme voertuigen is geïnstalleerd zei de CEO in augustus. De chip, het brein van het AI-platform van Xpeng dat bekend staat als Canghai, streeft naar volledige autonome rijtechnologie maar op dit moment worden Xpeng beschouwd als semi-autonoom en gecategoriseerd als L2+ voertuigen.
*De Chinese ritverhuurgigant Didi en staatsautofabrikant GAC beginnen eind dit jaar met de levering van hun L4 autonome voertuigen. In 2026 kunnen passagiers in delen van Beijing en de Zuid-Chinese stad Guangzhou een robotauto ophalen. GAC dat toestemming heeft gekregen van de Chinese overheid om semi-autonome auto’s van niveau 3 te testen, zal ook beginnen met de verkoop van dergelijke voertuigen in het vierde kwartaal van dit jaar, zei voorzitter en president Feng Xingya. Technode
Zhipu AI naar de beurs
Starter Zhipu AI is begonnen met de voorbereidingen voor een beursgang. Daarmee is het de eerste van de zes Chinese AI-eenhoorns die een beursnotering nastreeft. Zhipu kwam in 2019 voort uit de afdeling computerwetenschappen van de Tsinghua Universiteit en begon zich in 2020 te richten op onderzoek naar grote taalmodellen. Het is best bekend voor het mede-ontwikkelen van GLM-130B, een tweetalig Chinees-Engels model met meer dan 100 miljard parameters. Dit leidde tot de lancering van het open-source conversatiemodel ChatGLM en de lichtgewicht single-GPU-variant ChatGLM-6B. Zhipu heeft sindsdien een breed portfolio van AI-producten opgebouwd ,en onthulde op 15 april zijn nieuwe GLM 32B/9B-serie dat snelheden tot 200 tokens per seconde haalt. Daardoor is het tot nu toe het snelste commerciële model in China tegen een kost van slechts een dertigste van DeepSeek-R1. Bloomberg, TechNode-rapport
K1: Minder iPhone bestellingen
De verkoop van Apples iPhones op het Chinese vasteland is volgens IDC in K1 met 9 % gedaald ten opzichte van een jaar geleden tot 9,8 miljoen stuks. Xiaomi voerde afgelopen kwartaal de ranglijst van Chinese smartphoneverkopers aan met een totaal van 13,3 miljoen verscheepte smartphones, een stijging van 39,9 % ten opzichte van een jaar eerder een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de vierde plaats in het vorige kwartaal. Huawei neemt de tweede plaats in met 12,9 miljoen toestellen, een sprong van 10 % ten opzichte van een jaar geleden. Oppo verscheepte 11,2 miljoen toestellen en noteerde een stijging van 3,3 %, terwijl Vivo de verschepingen met 2,3 % zag stijgen tot 10,3 miljoen toestellen. SCMP