Dit jaar zouden de investeringen in de spoorwegen liefst 200 miljard yuan beneden het geplande budget van 700 miljard yuan kunnen liggen.Aldus meldt een anonieme bron in Beijing aan China Daily; een woordvoerder van het ministerie van spoorwegen heet dat bedrag echter als onjuist bestempeld
Volgens de spoorwegen wordt dit jaar zelfs 745 miljard yuan geïnvesteerd. Maar waarvan slechts 600 miljard voor infrastructuur. Dus toch besparingen?
De belangrijkste aanleiding voor het eventueel snoeien in het budget, is een recent besluit om de snelheid van de HST te verminderen: dat laat toe energie te besparen, minder in de infrastructuur te investeren, en de treinbiljetten meer democratisch te prijzen. Bovendien was er een grote bijeenkomst van experten en beslissers in Beijing om uit te maken of het voorlopig nog zin heeft nieuwe HST-projecten op te starten.Vast staat dat een aantal geplande projecten zullen sneuvelen.Oorpsonkelijk was voorzien te werken aan 70 nieuwe projecten, waaronder 15 HST-lijnen.
In februari werd de vorige minister van spoorwregen afgezet wegens corruptie; van de nieuwe minister is geweten dat hij veel nieuwe projecten in twijfel trekt. Hij wil vooral zorgen dat er voldoende fondsen binnenkomen om de lopende projecten te kunnen afwerken, met prioriteit voor lijnen die cruciaal zijn voor de economische ontwikkeling en voor lijnen die gaten in het net vullen. Naast de vermindering van de snelheid van de snelste hst tot 300 km/h wil hij ook een groter aanbod in de meer democratische 200-250 km/h categorie.
Het zeer ambitieuze expansieprogramma van de vorige minister dreigde de spoorwegen voor lange tijd met torenhoge schulden op te zadelen. Het programma ging zover dat het ministerie tot 50% subsidies betaalde voor de bouw van locale belangrijke spoorwegen die zelfs niet in het langetermijn nationale programma zaten. Het eerste trimester van 2011 leden de spoorwegen liefst 3,7 miljard yuan verlies.
Onder experten lijkt grote onenigheid te bestaan over de te volgen weg, met voorstanders van zowel de oude strategie als de nieuwe.Voorstanders van verdere snelle expansie wijzen op de bijna onbegrensde mobiliteitsbehoeften van China.
Bron: China Daily
Zie/lees ook CNTV