Wereldwijd brengen diverse merken hun eerste elektrische voertuigen (EV) op de markt en niettegenstaande diverse handicaps waaronder de dure prijs, houdt China vol op dit terrein een voortrekkersrol te willen spelen. Hoe liggen de kaarten precies?
Studies schatten dat China in 2020 200 miljoen geregistreerde voertuigen zal tellen, terwijl er nu “maar” 70 miljoen zijn. EVs zijn dan ook meer dan welkom in het streven naar beperking van de koolstofuitstoot. Twee jaar geleden ontvouwde de Chinese regering een miljardenplan dat over 10 jaren 20 miljoen nieuwe energie-wagens op de Chinese wegen wil zien rijden. Het plan wil high-tech firma’s stimuleren om goedkopere elektrische batterijen te vervaardigen. Neem bijvoorbeeld de batterij in de Nissan Leaf: de batterij kost 12.400 euro en de gehele wagen 24.000 €. Volgens een onderzoek van IPSOS in 119 steden wil 85 % van de bestaande- of toekomstige autoeigenaars ofwel een hybride of elektrische wagen kopen. 66 % wil een EV. Zij die tegen waren werpen op dat de technologie niet rijp is en vinden ook het herladen problematisch. Nochtans repliceert directeur Jacques de Selliers van “Going Electric” hier op dat wereldwijd 80 % van de auto’s minder dan 60 km per dag rijdt, overigens aan een trage snelheid met juist één passagier.
In dit geval vormt de EV de ideale oplossing zo merkt hij op. Ouyang Ming Gao van een “Staatslaboratorium inzake Autoveiligheid- en Energie” voegt er aan toe dat de VS vraagt dat de batterij minstens 60 km moet dragen, maar dat deze vereiste in China minder kan zijn gezien de grotere bevolkingsdichtheid. Volgens manager Stefano Nessi bij Audi zou het herladen geen probleem mogen zijn, want een iPad moet ook frekwent herladen worden en is toch een succes. De uitdaging is van de EV een aantrekkelijk product te maken. Hierbij oppert hoofdexpert Yang Junqian van Schneider Electric China op dat zovele miljoenen wagens die terzelfdertijd herladen toch een grote druk zak plaatsen op het elektriciteitsnetwerk dat nu al tijdens de zomerperiode tekorten kent wanneer alle airco’s van 20 w gelijk aangaan, laat staan miljoenen wagens met 20 kW-batterijen. Hierop repliceert Jiang Kejun van het energieonderzoeksinstituut bij de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie dan weer dat het elektriciteitsnet energie zal kunnen opslaan voor tijdens de daluren wanneer de voertuigen herladen worden. Ook is het zo dat het voltage dat het EV momenteel 15 tot 23 kWh per dag nodig heeft, in de nabije toekomst kan zakken tot 8 kWh.
De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie wil dat gedurende het uitrollen van de 4 miljoen eerste energie-efficiënte wagens de staat deze betoelaagt en de toelage voor EVs bedraagt sedert juni vorig jaar 60.000 yuan of 6220 €. Momenteel gebeurt deze subsidiëring enkel in de pilootsteden Shanghai, Changchun, Shenzhen, Hangzhou en Hefei, maar dit zal worden uitgebreid naar 25 steden. In de pilootsteden wordt een gehele infrastructuur opgebouwd met EV-taxis en EV-bussen. Hangzhou bijvoorbeeld plant tegen het jaareinde 23.000 EVs op straat te hebben en dit met vier laadstations, 3500 laadpolen en 38 batterij-wisselingsstations.
Merken
Het duurde GSM’s 20 jaar om populair te worden, aldus hoofd Thomas Lieber van VW Electric-Traction, en voor hem is een eerste voorwaarde voor de leefbaarheid van EV de kost te verminderen. VW doet testen maar zal deze maar op bredere schaal uitbreiden in 2013-2014. De eerste massaproductie van een elektrische VW verwacht hij maar tegen 2018, maar denkt wel dat China dan marktleider zal zijn. Ook VW-baas Winterkorn noemt China doorslaggevend voor de globale ambitie van zijn bedrijf. Volkswagen vormt samen met de Chinese partner FAW een team om in China elektrische wagens te vervaardigen. Ze kregen reeds een vergunning voor de Kaili. Tijdens de autoexpo van Shanghai toonde Audi zowel hybride modellen als een allereerste elektrische wagen. Hoewel Audi de toppositie innneemt inzake conventionele voertuigen, voelt het toch de hete adem van BMW en Mercedes-Benz in de nek. BMW lanceerde reeds een EV die volgend jaar aan testen toe is. Mercedes-Benz heeft dan weer een joint-venture met BYD om elektrische wagens te produceren. VW heeft echter ook een overeenkomst lopen met BYD inzake de litium-ion batterijen.
Eind dit jaar voert GM zijn Volt elektrische wagen in voor de Chinese markt en Nissan heeft een overeenkomst met het bestuur van Wuhan om er zijn Leaf te vervaardigen. Daimler heeft ook een partnership met BYD om een elektrisch model te lanceren in 2013. Het gegeerde BYD heeft te Shenzhen al de grootste vloot van elektrische taxi’s: 50 taxis met 5 zitplaatsen nemen sedert 29 april 2010 passagiers op . 250 nieuwe taxis zullen voor augustus worden geleverd aan Shenzhens universiteit. De e6 taxis kunnen 250 km rijden met een topsnelheid van 140 km/u en het opladen duurt maar 25 minuten. De batterijen zijn gebaseerd op een ijzer-fosfaattechnologie. Andere peilen op de boog van BYD is de F3DM hybride wagen en de e-bus-12 die reeds rijdt in Shenzhen en Changsha. De e6 kost wel 300.000 yuan (31.580 €). Daartegenover staat dat de in Hangzhou-gebaseerde EV-ontwikkelaar Kandi Technologies een EV op de markt bracht die enkel 29.800 yuan of 3138 € kost na de 60.000 yuan toelage. Alle merken bijeen toonde de autoexpo van Shanghai 45 nieuwe EV modellen. Daaronder SAIC’s Roewe 350, Chang’an Motor’s Benben, Chery Rely M1-EV en Geely’s Panda EK van Chinese makelij. FAW toonde negen groene wagens en Dongfeng lanceert zijn eerste elektrische volgend jaar. Het zal de markt zijn die zal beslissen welke richting het met de groene auto’s in de toekomst zal uitgaan, maar in China liggen alle pistes open.
Zie ook uitzending Dialogue 27 min