485 miljoen surfen op Internet

China telt reeds 485 miljoen Internetgebruikers. Vooral het microbloggen en de webshopping zit in de lift. Twee derden internetten met een mobiele telefoon.
Officiële cijfers hebben het over 485 miljoen internetsurfers in totaal gedurende de eerste zes maanden van het jaar. De aangroei van 6% die tijdens dit semester verwezenlijkt werd verloopt trager dan in het verleden. Ook goed om rekening mee te houden is dat China nog maar een penetratiegraad van 36% heeft, terwijl dit in landen als Japan en Zuid-Korea 70 % bedraagt. Er zijn dus meer dan 800 miljoen Chinezen die internet nog nooit hebben gebruikt, vooral bejaarden en mensen die in afgelegen plattelandsgebieden wonen. Volgens westerse PC-magazines zijn ook de internetcafés mee opgenomen in de cijfers.
Het aantal microblog-gebruikers van Weibo steeg gedurende het eerste semester met 200 % tot 195 miljoen, aldus nog het China Internet Network Information Center. Het aantal personen dat meedoet aan webshopping via Internet steeg met 125 % tot 42 miljoen. Tencent, Baidu en Sina wedijveren met Weibo. Twitter, Facebook en YouTube zijn geblokkeerd in China. De stijging van het aantal Weibo-gebruikers  zou wel klanten kunnen afsnoepen van de meer traditionele sociale netwerksites waarvan het aantal gebruikers met 5 miljoen daalde tot 230 miljoen. Op dat vlak wedijveren Renren, Tencent en Kaixin001 met elkaar. 318 miljoen of 65 % van het totaal aantal gebruikers internetten mobiel: dit is dan weer een vooruitgang met 15 miljoen vergeleken met het vorig semester.
Het Chinese ministerie van Handel laat van zijn kant weten dat het gedurende de afgelopen 6 maanden een actie heeft gevoerd tegen namaak op Internet en voor het respecteren van de intellectuele eigendomsrechten. De actie was vooral gericht op boeken, video’s en kledij en werd gevoerd in Zhejiang, Shanghai, Guangdong en Beijing. 829 websites werden gesloten en 436 misdadigers gestraft. Ook grote websites als Taobao, EBay en Pai Pai hebben correcties gemaakt. Het ministerie zal in de toekomst een blijvend mechanisme instellen dat handelt op dit vlak. Tenslotte werd bekend dat zoekmachine Baidu een akkoord heeft gesloten met Universal Music, Warner Music en Sony Music waarbij Baidu hen betaalt per gespeeld of gedownload nummer. Voor de gebruikers blijft luisteren naar de 500.000 nummers waarvoor er een vergunning is gratis. De evolutie van de Internet-kosmos in China gaat momenteel snel.
Lees ook onze regelmatige bijdragen met ICT-nieuws

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *