De Digitale stand van zaken 21

Kort ICT-nieuws uit China

Alibaba lanceert smartphone en OS
E-commerce gigant Alibaba heeft in samenwerking met gsm-producent Tianyu een gsm op de markt gebracht met een eigen Aliyun-operatiesysteem (OS). Het toestel heet “K-Touch Cloud Smartphone” en zoals de naam laat vermoeden draait hij e-mail, de zoekfunctie en de toepassingen vanuit de cloud. Geen downloaden meer van toepassingen, maar rechtstreeks diensten geleverd vanop de server. Alibaba Cloud wil het systeem uit gaan breiden naar gsm’s met grotere schermen en naar tablets. China telt 906 miljoen gsm-gebruikers. Tot nog toe was Alibaba hoofdzakelijk actief in on-line kopen en verkopen, maar daar komt dus verandering in. Overigens heeft Alibaba het geschil met Yahoo en Softbank over de betaaldienst Alipay bijgelegd.


Naar nivellering top gsm-merken?
Tot nog toe troonde Nokia ver uit boven de concurrentie bij de gsm-merken,  maar recentelijk blijkt een nivellering plaats te grijpen. Samsung zou tijdens het tweede kwartaal 18 tot 21 miljoen gsm’s verkocht hebben en Nokia 16,7 miljoen. Daarmee overstijgt de maker van de Galaxy voor de eerste maal Nokia en Apple, dat er 20 miljoen aan de man bracht. Vooral de Android-gsm’s doen het goed en de kans zit er in -nu de laatste Galaxy al in 5 Chinese steden verkocht werd- dat Samsung zijn leiderspositie zal kunnen behouden.  Anderen voorspellen dat de kloof tegen het einde van dit jaar zal gedicht zijn tot 26 % marktaandeel voor Nokia en tot 20 % voor Samsung.
Microsoft: 750 onderzoekers meer
Microsoft is van plan om tijdens het tweede semester in Azië 750 onderzoekers bij aan te werven zodat het totaal op 4000 komt. De nieuwe personeelsleden zullen verantwoordelijk worden voor cloud computing, de zoekfuncties en digitale ontspanning. Microsofts zoekmachine heeft 8,6 % van de Chinese zoekmarkt en in de VS 14 %. Recentelijk is Microsoft een verbond aangegaan waarbij Baidu dat 75 % van de zoekmarkt heeft Bings Engelse zoekresultaten zal tonen. Microsofts Aziatisch hoofdkwartier bevindt zich in Peking, maar de softwaregigant is ook aanwezig in Tokyo, Sydney en Bangkok.

Netease heeft 400 miljoen e-mailgebruikers
Het op de Nasdaq-genoteerde webportaal Netease heeft bekend gemaakt dat zijn 163.com maildienst 400 miljoen gebruikers telt. Volgens het bedrijf is de integratie van zijn nieuwsfeed met e-mail een succes dat meer publiciteit oplevert. Toch werden daarover geen cijfers medegedeeld. Netease heeft onlangs ook een loterij- en een gamesysteem aan zijn diensten toegevoegd. Daarmee doet het bedrijf ook mee met de tendens tot diversificatie die bij alle Internetgroten waargenomen wordt in China. (Bron Global Times )

Zynga in zee met Tencent
Tian-tan in Zynga
De Amerikaanse ontwikkelaar van webgames  Zynga die onder meer werkt met Facebook, gaat in China een partnerschap aan met internetgigant Tencent. Zynga zal zijn versie van “Zynga City” inkleden in een Chinese context en plaatsen op Tencents open platform. Een openingsdatum werd niet vermeld. Zynga bereidt in de VS een beursgang voor van één miljard $ en wil blijkbaar ook een graantje meepikken van China’s 5,8 miljard $ spellenmarkt. Zynga betrad vorig jaar de Chinese markt door het opkopen van spelontwikkelaar XPD Media die Cityville zal voorzien van Chinese architectuur, popmuziek en nieuws. Tencent heeft 28 % van de Chinese gamingmarkt.
Ook Shanda beoogt uitbreiding

Tencents onmiddellijke concurrent in de spelsector Shanda Games wil 500 miljoen $ spenderen aan strategische aankopen. Volgens baas Alan Tan wil hij door zijn uitbreiding vooral kenmerken van sociale netwerken toevoegen aan zijn spellen. Vorig jaar werd reeds Mochi Media aangekocht voor 80 miljoen $ en het Koreaanse Eyedentity voor 95 miljoen $. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar had Shanda wel 10 % meer inkomen, maar zag de winst met 5% verminderen tot 48 miljoen$. Shanda Games heeft 17 % van China’s gamingmarkt. 76 miljoen Chinezen spelen online.
Sterke concurrentie in on-line video

De concurrentie is hevig in de on-line videosector. Tijdens het eerste kwartaal had Youku met 22 % het grootste marktaandeel gevolgd door Tudou met 16 % en Sohu met 13 % aldus cijfers van Analysys International. Qiyi dat opgekocht werd door Baidu doet het volgens CEO Robin Li niet slecht met 160 miljoen gebruikers. Zowel Qiyi, Youku als Tudou maken nog altijd verlies. De nodige investeringen zijn groot en de meer dan 300 miljoen Chinezen die  online video’s bekijken zijn weinig geneigd daar veel voor te betalen. De gemiddelde Chinees kijkt 4 u video op zijn pc per week, het dubbele van iemand uit de VS.
Ook Internetcontrole in cafés en bars
De regelgeving die oplegt dat ook houders van restaurants, cafés en bars zich software aanschaffen die het internet kontroleert, valt bij betrokkenen niet in goede aarde. De software speelt de identiteit van wifi-gebruikers door naar de politie, maar deze kost 20.000 yuan. Zij die de installatie weigeren, riskeren een boete van 15.000 yuan. De software werd ontwikkeld door Rain-Soft Software uit Shanghai. China argumenteert dat het de bedoeling is de jeudige verslaafden aan on-line gaming te traceren: 311 miljoen personen spelen online en van China’s internetters zou één kwart jonger zijn dan 18 jaar. Enkel iemand met een pasje uitgereikt door de politie zal straks nog kunnen gamen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *