Het ongeluk met de hogesnelheidstrein in Wenzhou had volgens een woordvoerder van het onderzoeksteam niet hoeven gebeuren.
Fouten in het ontwerp hebben geleid tot defecten in de uitrusting en tot het ongeluk zelf. Ook het noodplan van de spoorwegen was niet in orde. Tot die eerste en voorlopige conclusie is het team gekomen na een simulatie van het ongeluk met hst’s van een gelijkaardig model als die in de ramp.
De groep van onderzoekers heeft intussen ook een andere samenstelling. Twee vertegenwoordigers van de spoorwegmaatschappij zijn van het onderzoek gehaald. Deze herschikking zou gebeurd zijn onder druk van de publieke opinie en op advies van wetenschappers. Volgens die laatste groep moeten er nog meer technici in en minder functionarissen van ministeries. Een van de overlevenden van de ramp heeft in zijn microblog al laten weten dat hij het een goede zaak vindt en een teken dat de regering haar beloften over een transparante en grondige analyse wil nakomen. Er is nog onduidelijkheid over de communicatie met het publiek. Sommige leden van het onderzoeksteam zeggen dat zij geen interviews mogen toestaan met de media. Anderen doen dat echter wel.
Het blad South China Morning Post meldt dat de Chinese spoorwegen en de 20.000 locomotieven hun passagiers zagen stijgen met 60 % op 10 jaren tijd. Het aantal werknemers werd tijdens het voorbije decennium van 3, 2 miljoen tot 2,15 miljoen herleid. Een machinist met 10 jaar dienst verdient rond de 5000 yuan per maand. Echte weekends zijn er niet, wel 10 verlofdagen per jaar. 200 machinisten hebben vorige week in Changsha betoogd omdat hun overuren sinds 8 jaren niet waren uitbetaald. Een andere klacht die door de SCMP wordt gerapporteerd is dat enkel zij met goede connecties een opleiding krijgen om snelle treinen te kunnen besturen.
Bron: China Daily, SCMP