E-fietsen steeds populairder

Behoren vervuilende moto's tot het verleden?

Behoren vervuilende moto's tot het verleden?


Elektrische fietsen kennen een echte explosie in China. Dit verhaal staat in het recentste nummer van Time-magazine. Vorig jaar kochten de Chinezen 21 miljoen e-fietsen, vergeleken met nog geen 10 miljoen auto’s. Terwijl China 25 miljoen auto’s op de weg heeft, zijn er vier maal zo veel e-fietsen. Ook e-scooters worden meer populair. Time weet te melden dat er in 2006 2.700 dergelijke producenten waren met een licentie. Leidende producent Xinri werd opgestart in 1999 en bracht vorig jaar 1,6 miljoen tuigen op de markt. De fietsen zijn populair bij migranten die soms lange afstanden moeten afleggen. Ze kosten rond de 2000 RMB en kunnen 100 km ver zonder bijladen. Volgens TIME kochten de Chinezen 90 pct van de e-fietsen wereldwijd. In Nederland zou de verkoop van 200.000 maar een fractie van de Chinese bedragen. Verwacht wordt dat de huidige batterijen op loodzuur worden vervangen door batterijen op lithion .
Verhaal Time http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1904334,00.html
Bij het optimisme van TIME kunnen wel enkele bedenkingen geplaatst. Tijdens ons bezoek aan enkele grootsteden wezen gidsen er op  dat er meer auto-aanvaringen zijn met scooters dan met andere auto’s. In de stad Kanton zijn scooters gewoon verboden in het centrum, maar niet in de rand. Vergeten we ook niet dat de elektriciteit voor de elektrische fietsen vooralsnog hoofdzakelijk geleverd wordt door steenkoolcentrales. Met de e-fietsen en e-scooters stelt zich nog een bijkomend milieuprobleem, met name het loodverlies tijdens productie en recyclage. Zie studie hieronder.

Studie over elektrische fietsen en milieu
http://www.its.berkeley.edu/publications/UCB/2007/VWP/UCB-ITS-VWP-2007-2.pdf

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *